Gå til innhold

Bildespesial: Mac Pro


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-aabLQt

Og hvor mye lagring kan man få på denne ?

Ser di bruker bare en pci-e brikke som ikke ser veldig stor ut... Uten muligheter til å ha flere.

Kortet mitt får krampe bare av å se på denne :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Må innrømme at det var et veldig spesielt, ikke minst, og kreativt design.

025947173754.jpg

Kjøleløsningen ser jo også veldig bra ut. Smart tenkt, Apple.

Nedenifra og opp er jo likt veldig mange andre maskiner. Det eneste som gjør er spesielt er formen på kassa...

Lenke til kommentar

"Prosessoren, en Intel Xeon E5, sitter midt i maskinen, og kan konfigureres med opp til 12 kjerner. Legg merke til at nye Mac Pro ikke har muligheten til 2 prosessorer, som tidligre."

Hva vil dette si? 12 fysiske kjenrer eller 12 logiske? Fordi om det er 12 fysiske kjerner på en Intel chip så er jo dette rimelig stilig

Lenke til kommentar

Og hvor mye lagring kan man få på denne ?

Tanken er å bruke eksterne lagringsløsninger, enten over nettverket eller over Thunderbolt.

Det begynner å bli endel DAS-løsninger som bruker Thunderbolt nå, personlig bruker jeg en Drobo 5D med 12TB koblet til min Mac Mini server for å lagre media.

Lenke til kommentar

Det er nesten umulig å finne ECC DDR3-1866 MHz minne (jeg klarte det ikke). Apple må ha noen spesielle "connections" der.

 

De burde nesten hatt noe raskere enn 2x1 Gbps når de ikke har intern masselagring (RAID), men i pro miljøer er det vel uaktuelt å kjøre RAID i workstations uansett.

Lenke til kommentar

"Prosessoren, en Intel Xeon E5, sitter midt i maskinen, og kan konfigureres med opp til 12 kjerner. Legg merke til at nye Mac Pro ikke har muligheten til 2 prosessorer, som tidligre."

Hva vil dette si? 12 fysiske kjenrer eller 12 logiske? Fordi om det er 12 fysiske kjerner på en Intel chip så er jo dette rimelig stilig

Merk at de her snakker om "new-generation Intel Xeon E5 chipset", tipper det er "Ivy Bridge-EP" de snakker om her. Disse skal få opp til 12 cores per brikke, og kommer iløpet av Q3 2013.

Så, 12 fysiske cores og 24 logiske.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er nesten umulig å finne ECC DDR3-1866 MHz minne (jeg klarte det ikke). Apple må ha noen spesielle "connections" der.

CPU'ene som støtter dette (Ivy Bridge-E, EP og EX) er enda ikke annonsert fra Intel, så har nok noe med det å gjøre.

 

De burde nesten hatt noe raskere enn 2x1 Gbps når de ikke har intern masselagring (RAID), men i pro miljøer er det vel uaktuelt å kjøre RAID i workstations uansett.

Seks Thunderbolt 2 porter.

Så vidt jeg kjenner til så finnes det ikke så mange NAS-løsninger der ute med 10Gbit Ethernet.

Lenke til kommentar
Må innrømme at det var et veldig spesielt, ikke minst, og kreativt design.
025947173754.jpg
Kjøleløsningen ser jo også veldig bra ut. Smart tenkt, Apple.
Nedenifra og opp er jo likt veldig mange andre maskiner. Det eneste som gjør er spesielt er formen på kassa...

 

- Den er svart (Fullt klar over at iPhone også har dette, men man har jo ikke sett svarte macmaskiner på lenge, bortsett fra AppleTV)

- Den er rund (Og nei, det er ikke ei kasse, det er et sylinder)

- Har ingen likheter med kurante, ikke-utdaterte apple-produkter (Du finner nok noen likheter men i de store trekkene)

 

Synes du den ikke er mer kreativ enn en vanlig aluminiumsboks med hvit mesh på? Hadde de vært lite kreative hadde de nok bar e oppdatert det gamle utseende på maskina.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Synes du den ikke er mer kreativ enn en vanlig aluminiumsboks med hvit mesh på? Hadde de vært lite kreative hadde de nok bar e oppdatert det gamle utseende på maskina.

Dersom du tenker at kreativt = anderledes har du rett, iallefall om du kun sammenligner med Apple's eksisterende produktlinje. Sylindrisk er ikke det mest praktiske, men siden dette neppe skal oppgraderes av eier er det vel få som bryr seg. For meg er kreativt noe som er bedre/smartere enn alt vi har sett tidligere, bare anderledes holder liksom ikke.

iPhone som eksempel, den var kreativ når den kom, både anderledes og smartere enn nesten alt annet. Uansett produsent.

 

Hvorfor har den ingen utganger på toppen ? Må da være rimelig upraktisk å ha alt bak der dersom den står ved siden av pulten. Oppe på pulten ser den tåpelig ut, som en luftfukter eller noe (dessuten har en mer bruk for den plassen til annet).

Lenke til kommentar

CPU'ene som støtter [1866MHz ECC RAM] (Ivy Bridge-E, EP og EX) er enda ikke annonsert fra Intel, så har nok noe med det å gjøre.

Ja godt poeng. Så det først når jeg installerte noe nytt 1600MHz minne i dag at jeg ikke kunne hatt noe raskere uansett. Lurer på om noe fra AMD støtter 1866MHz...

 

Seks Thunderbolt 2 porter.

Thunderbolt redder dagen ja. Personlig synes jeg det er dårligere å ha en ekstern boks bare for lagring når den bare har 1 bruker, det er tregere (kanskje ikke for TB), må ha ekstern strømforsyning, kabler, mindre fleksibel RAID etc. Men det har selvfølgelig fordeler med eksterne løsninger, fysiske design er ofte mer gjennomtenkt så man kan bytte ut disker lettere, og det kan brukes fra mange maskiner uten at en PC må stå på og ikke restartes så ofte. [innser at det er veldig u-profft å kjøre lagring for andre brukere på en vanlig PC]

 

Så vidt jeg kjenner til så finnes det ikke så mange NAS-løsninger der ute med 10Gbit Ethernet.

Mulig jeg over-vurderte proffene litt, men trodde at de har 10 Gbit på NAS, om de så må sette sammen NAS selv. Må likevel ta det litt tilbake, for selv om serveren har 10 Gbit er det kanskje bra at enkelte klienter begrenses til 2 Gbit. Og man trenger ca. 10 harddisker bare for å fylle 1GByte/s.

Endret av fa2001
Lenke til kommentar

Ja godt poeng. Så det først når jeg installerte noe nytt 1600MHz minne i dag at jeg ikke kunne hatt noe raskere uansett. Lurer på om noe fra AMD støtter 1866MHz...

Litt off-topic, men ja. Siste generasjon Opteron (basert på Piledriver) støtter DDR3 på 1866MHz.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...