Gå til innhold

Fikk igjen førerkortet - kan de ta det tilbake?


Anbefalte innlegg

Jeg var 1 og et halvt år inne i prøveperioden da jeg krasjet med en bil (brøt vikeplikten) og jeg ble fratatt førerkortet mitt. Jeg fikk da beskjed om at jeg sannsynligvis kom til å miste det for 3 mnd. Jeg hørte da ingenting fra dem før det hadde gått 3 mnd, og jeg fikk aldri noe beskjed om noe angående prøvetid, og dette har heller aldri vært nevnt i noen sammenheng.

Jeg tok det likevel for gitt at jeg måtte ta alt på nytt før jeg fikk det tilbake.

 

 

En dag fikk jeg førerkortet mitt i posten, men uten noe som helst dokumentasjon vedlagt. (Det var ikke engang et brev rundt det, og førerkortet mitt hadde altså blitt lagt løst i postkassen min (!))

Hendelsen skjedde 31 desember, og jeg fikk igjen førerkortet mitt i slutten av april, som altså er halvannen månede siden nå.

 

 

Kan de forlange å ta fra meg førerkortet enda en gang, for deretter å kreve ny oppkjøring nå som jeg først har fått det igjen? Eller i det hele tatt kreve ny oppkjøring? Tross alt har jeg vært uten førerkort LENGER enn det straffen var, og teoretisk sett skulle jeg absolutt hatt muligheten til å ta det opp igjen mye før.

 

Grunnen til at jeg spør er at de ringte fra mitt lokale politikontor, og sa at jeg hadde fått et forelegg på 5.000 kr og at jeg skulle miste førerkortet i 3 mnd, og at jeg måtte ta stilling til det. Da sa jeg at jeg allerede har vært uten førerkort i 3 mnd. "Åja" sa hun bare da. Ettersom jeg allerede har vært uten førerkort lengre enn det straffen min er, har jeg selvfølgelig allerede fått straffen min.

 

Spørsmålet mitt er egentlig at ettersom de tross alt har gitt det tilbake; kan de deretter kreve det tilbake og/eller forlange ny teori og oppkjøring? Det mener jeg blir blodig urettferdig, og det høres heller ikke juridisk riktig ut i mine ører, utifra at dem muligens har gjort en feil ved å gi det tilbake først. Spesielt med tanke på at jeg har vært på veien i etterkant av at jeg fikk førerkortet tilbake, + at jeg har vært uten førerkort 2-3 uker over straffen.

 

 

Og hvilke rettigheter har jeg ved at jeg får høre noe om en bot først nå?

Endret av FredrikUG92
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du

Ja, de kan kreve det tilbake og forlange ny teori eller oppkjøring selv om du har fått tilbake førerkortet under saksbehandlingsprosessen. Førstnevnte (inndragning) forutsetter at den utmålte tapsperioden er lenger enn den tapsperioden du har holdt ut.

 

Har du link på dette?

De har tross alt straffet meg lenger enn det straffen min ble på. Jeg fikk 3 mnd, men fikk førerkortet mitt i posten først etter 3 mnd og 3 uker ca. Det kan umulig være riktig at de skal forlange ny oppkjøring når de først har gitt det tilbake. Ettersom jeg har kjørt lovlig med førerkortet mitt i mellomtiden.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke beholdt førerretten under saksbehandlingen. Jeg har vært uten førerkort lenger enn den utmålte straffen. Altså har jeg blitt straffet hardere enn "dommen." Det at jeg har vært uten førerkort lenger enn straffen veier opp for oppkjøringen. 3 uker uten førerkort er en stund det også.

 

Som sagt kunne de bare latt være å gitt førerkortet mitt tilbake.

Endret av FredrikUG92
Lenke til kommentar

Jeg har ikke beholdt førerretten under saksbehandlingen.

 

Slik du beskriver det har du fått igjen førerkortet før forelegget ble utstedt. Da har du beholdt førerretten under (deler av) saksbehandlingen.

 

Jeg har vært uten førerkort lenger enn den utmålte straffen. Altså har jeg blitt straffet hardere enn "dommen." Det at jeg har vært uten førerkort lenger enn straffen veier opp for oppkjøringen. 3 uker uten førerkort er en stund det også.

 

Nei, det gjør det ikke. Formålet med å kreve ny førerprøve er å kontrollere din evne og vilje til å etterleve trafikkens regler og retningslinjer, og det formålet kan ikke erstattes av tre uker uten førerkort. Det kan jo bare påpekes at stryker du i første omgang så er det fire uker uten bare der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor i all verden aksepterte du at de inndro førerkortet ditt?

Hvorfor skulle jeg ikke det? Jeg var jo skyld i vikepliktsbrudd, og krasj som følge av dette. (Selv om den tross alt var svært liten.)

 

Slik du beskriver det har du fått igjen førerkortet før forelegget ble utstedt. Da har du beholdt førerretten under (deler av) saksbehandlingen.

 

 

Nei, det gjør det ikke. Formålet med å kreve ny førerprøve er å kontrollere din evne og vilje til å etterleve trafikkens regler og retningslinjer, og det formålet kan ikke erstattes av tre uker uten førerkort. Det kan jo bare påpekes at stryker du i første omgang så er det fire uker uten bare der.

 

Skulle det vært gjort riktig, skulle jeg fått en dom/forelegg FØR 1. april, og de skulle hvertfall ikke gitt meg førerkortet mitt tilbake.

 

 

EDIT: Og dessuten, hvis formålet med ny oppkjøring er å se om jeg i det hele tatt har noe å gjøre på veien, da skulle jeg neimen ikke plutselig få lov til å kjøre på norske veier i mellomtiden.

Jeg er meget klar over at juss kan være firkantet, men det SKAL være bygget på fornuft, og det er OVERHODET ikke denne behandlingen av saken.

Jeg har sagt til mange av vennene mine at jeg har fått tilbake førerkortet mitt, og for min del blir det rimelig pinlig om jeg plutselig ikke har det igjen enda en gang. Det er rett og slett en totalt unødvendig uverdig behandling, som å slå noen som allerede ligger nede.

Endret av FredrikUG92
Lenke til kommentar

Selvfølgelig gjør det det, og det er jo slik norsk rettspraksis har pleid å fungere på de aller fleste områder. Har man blitt hardt straffet et sted, så blir straffen gjerne redusert et annet sted.

Jeg har da hatt rettslære på skolen, så jeg vet da litt hva jeg snakker om. Jeg bare finner ikke noen paragrafer som sier noe om at de kan sende ut totalt selvmotsigende signaler på en avgjørelse.

 

Typisk rettspraksis, kopiert fra straffeloven: (Dette har ikke noe direkte med min sak, men om ditt hovedpoeng)

 

"§ 60. Har den dømte vært undergitt frihetsberøvelse i anledning av saken, skal dommen inneholde bestemmelse om at hele denne tid skal bringes til fradrag i straffen, slik at denne endog kan anses utholdt i sin helhet. Har frihetsberøvelsen skjedd i fullstendig isolasjon, skal det gis et ytterligere fradrag som svarer til én dag for hvert påbegynte tidsrom av 2 døgn som den dømte har vært underlagt fullstendig isolasjon.

Er samfunnsstraff idømt, skal fradraget gjøres i den subsidiære fengselsstraffen, samtidig som antallet timer samfunnsstraff reduseres forholdsmessig. Er samfunnsstraffen idømt sammen med ubetinget fengselsstraff, skal fradraget først gjøres i denne."

 

 

Dessuten hadde jeg nemlig lagt til side penger for å opp igjen førerkortet, men når jeg fikk det tilbake ble jo dette brukt opp på andre ting, og nå har jeg ikke sjangs til å klare dette på lenge.

Endret av FredrikUG92
Lenke til kommentar

Først og fremst: Nei, norsk rettspraksis fungerer ikke slik på de "aller fleste områder" (noe du hadde visst hvis du hadde fulgt med i rettslæretimen). Se eksempelvis forvaltningsloven pgf 41, tvisteloven pgf 29-21 første ledd, straffeprosessloven pgf 343 første ledd, som sammen gir uttrykk for den dominerende kategorien feil som begås innenfor det offentlige. Saksbehandlingsfeil tillegges kun vekt hvis de ikke får betydning for avgjørelsen.

 

Vi har en særregel i tapsforskriften pgf 1-4 første ledd tredje punktum som fastslår at tid tilbrakt med beslaglagt førerkort kommer til fradrag i den tapsperioden som skal utholdes. Å vise til straffeloven pgf 60 er altså unødvendig.

 

Problemet er at det du ønsker er at den overskytende tiden, de ekstra tre ukene, skal gå til fradrag i noe annet enn straffen. Plikten til å kjøre opp på nytt er ikke straff. Dersom påtalemakten eller retten hadde hatt anledning til å utøve skjønn (enten hjemlet i bestemmelsen selv eller i en bestemmelse av høyere rang som f.eks. EMK) hadde det vært åpent for noe slikt. Det finnes imidlertid ikke noe slikt handlingsrom.

 

Ikke er det særlig synd på deg heller. Du har lest rettslære og bestått førerprøvens teoridel, du har altså de minimale forkunnskaper som er nødvendige for å sette seg inn i tapsforskriftens regler (herunder den ubetingede plikten til å kjøre opp på nytt hvis du mister førerretten i prøvetiden).

Lenke til kommentar

Ikke er det særlig synd på deg heller. Du har lest rettslære og bestått førerprøvens teoridel, du har altså de minimale forkunnskaper som er nødvendige for å sette seg inn i tapsforskriftens regler (herunder den ubetingede plikten til å kjøre opp på nytt hvis du mister førerretten i prøvetiden).

 

Det første du sa er kanskje riktig, men jeg ville forventet at en med dine kunnskaper ville holdt seg for god til å snakke om hvorvidt det er "synd" på meg eller ikke. Det har du faktisk ikke noe grunnlag for å si noenting om, da du ikke kjenner til noen av detaljene her. Uansett, selv om det ikke er tiltenkt som straff, vil det uansett oppleves slik. Og hadde jeg fått støttet teoridelen og oppkjøring, så hadde det vært null problem for meg å gjennomføre. Det får jeg imidlertid ikke. Jeg er ikke redd for å ikke bestå, men pr nå har jeg ikke råd til dette en gang til, da jeg brukte det jeg ellers ville brukt til førerkort på noe annet, ettersom politiet strengt tatt ga meg et falskt inntryk av at jeg har gjenervervet førerkortet.

 

Uansett har jeg hatt lappen i en og en halv månede etter at jeg har fått den igjen, og kjørt mye lovlig på veien, så tar jeg det selvfølgelig for gitt at de ikke skal ta det ENDA en gang. Det er å sende totalt feil signaler å gi det tilbake, da det ikke på noen som helst måte var nødvendig å gi det tilbake.

 

 

 

 

Dette er en typisk paragraf jeg absolutt mener skulle vært stått i loven om førerkort:

(Vi har forresten et rettssystem i Norge for å beskytte borgerne mot urettmessighet og urettferdighet, veldig grunnleggende sagt. Men dette er grobunnen for alle rettssystemer i et demokrati.)

 

 

"Hvis politiet enten ved feil eller misforståelse har levert førerkortet tilbake og herunder forsto eller burde forstå at en slik tilbakelevering ikke var hensiktsmessig, eller at det ikke var en særskilt årsak til slik tilbakelevering; skal førerlisensen anses som gjenervervet av den svake part."

 

 

Jeg synes behandlingen av saken min er såpass drøy, at jeg vil vurdere å ta det opp i rettsystemet, for å bedyre hvilke mangler som følger av tapsforskriften du henviste til. Som sagt SKAL rettssystemet være bygget på fornuft og rimelighet.

Enhver avgjørelse eller endring i en sak, skal med andre ord ha en god begrunnelse i seg - det være seg om det er i en alvorlig straffesak - eller om det er snakk om mindre saker som å levere tilbake et førerkort.

Endret av FredrikUG92
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Humre. Jeg tror du bør kreve eventuelle ytelser du ga for din rettslæreundervisning tilbakebetalt.

 

Den eneste som har gitt deg et falskt inntrykk av at du ville få beholde førerkortet er deg selv. På tidspunktet du fikk førerkortet utlevert hadde du ikke fått noen avgjørelse fra politiet, noe som innebærer at du ikke hadde noen rimelig grunn til å tro at saken var ferdigbehandlet. At du likevel har trodd det er ikke politiets feil. Som jeg skrev i et tidligere innlegg har du bedre forutsetninger enn de fleste for å kontrollere hvilke regler som gjelder i din situasjon.

 

Selvsagt er det nødvendig å gi førerkortet tilbake. Midlertidig beslag av førerkort er et tvangsinngrep, og det gir ingen mening at et midlertidig beslag skal vare lenger enn selve beslaget som bl.a. tydelig forutsatt i tapsforskriften pgf 1-4 tredje ledd, se også Politidirektoratets instruks til politidistriktene (POD-2007-1 pkt. 3.8.9.2).

 

Vi har et rettssystem som skal beskytte oss andre førere mot personer som vi ikke kan stole på i trafikken. Derfor har vi regler om at personer på prøvetid skal kjøre opp på nytt hvis de mister førerkortet.

 

 

Du må gjerne ta det opp i rettssystemet. Folk har gjort det før. Samtlige domsavgjørelser jeg har lest (cirka to tredjedeler av de publiserte avgjørelsene etter tapsforskriften pgf 8-4) legger absolutt ingen vekt på at du har fått tilbake førerkortet i en periode før politiets avgjørelse forelå. Det er for øvrig ikke domstolene man går til hvis man vil endre gjeldende rett.

 

 

Hva gjelder bemerkningen om at det ikke er synd på deg: Hele denne tråden stinker av at du føler deg forulempet, urettferdig behandlet, og at du har fått livet ditt ødelagt av disse fæle politimennene. Newsflash: Det er ingen andres feil enn din. Du hadde kunnskapen om hvor reglene var å finne, du benyttet deg ikke av den.

Lenke til kommentar

Hvorfor skulle jeg ikke det? Jeg var jo skyld i vikepliktsbrudd, og krasj som følge av dette. (Selv om den tross alt var svært liten.)

 

 

Dersom du ikke hadde samtykket hadde du sluppet lenger beslagstid enn du får i en eventuell dom, og du sørger for at ikke politiet kan bruke akkurat så lang tid de ønsker på å gjøre noe med saken.

Lenke til kommentar

Humre. Jeg tror du bør kreve eventuelle ytelser du ga for din rettslæreundervisning tilbakebetalt.

 

Jeg forstår ikke hvor du kommer med dette? Jeg har for øvrig ikke påstått at jeg har lært noenting om hverken trafikkregler eller førerkortbeslag i de timene jeg har hatt rettslære, det jeg sa var at av det jeg har lært; har jeg også oppfattet at juss og rettspraksis skal bygge på fornuft. (Og ikke minst riktighet, forholdsmessighet og rettferdighet.) Om du er fryktelig uenig i dette mener jeg det er skremmende nok i seg selv, da du åpenbart sitter på langt mer kunnskap om juss enn det jeg gjør.

Og ettersom du absolutt skal sette lys på å nedverdige den kunnskapen jeg har oppnådd ved å ta nettopp rettslære, vil jeg be deg sitere hvor jeg har sagt så usedvanlig feilaktige kommentarer, at du nærmest føler deg pliktet til å sitte der og prøve å latterliggjøre min kunnskap. Hvis ikke kan du bare gi deg med det.

 

Selvsagt er det nødvendig å gi førerkortet tilbake. Midlertidig beslag av førerkort er et tvangsinngrep, og det gir ingen mening at et midlertidig beslag skal vare lenger enn selve beslaget som bl.a. tydelig forutsatt i tapsforskriften pgf 1-4 tredje ledd, se også Politidirektoratets instruks til politidistriktene (POD-2007-1 pkt. 3.8.9.2).

Jeg har ALDRI hørt om at noen som har mistet førerkortet og har prøvetid har fått det igjen før de har hatt oppkjøring på nytt. Jeg ser heller ingen god grunn til å gjøre det heller, hvis førerkortet uansett må tas opp igjen.

Og nei, det gir ingen mening at beslaget skal vare lenger som du påpeker, men det var NØYAKTIG det de gjorde. Og det var ikke en dag eller to over heller, det var snakk om 2-3 uker. I praksis skulle jeg altså hatt muligheten til å ta det opp igjen lenge før, noe også lommeboken min på dette tidspunkt hadde mulighet til.

Vi har et rettssystem som skal beskytte oss andre førere mot personer som vi ikke kan stole på i trafikken. Derfor har vi regler om at personer på prøvetid skal kjøre opp på nytt hvis de mister førerkortet.

Nettopp. Dette bygger i utgangspunktet på fornuft, (selv om jeg mener at det i seg selv er helt latterlig og at regelen ikke fungerer slik den er tiltenkt) og det er enkelt å forstå og være "enig" med regelen.

Men da vil jeg spørre, gitt at det du sier er riktig, gir det da NOE som helst mening at jeg i mellomtiden fritt skal få ferdes på norske veier, hvis jeg i utgangspunktet betraktes som potensielt farlig?

Hva gjelder bemerkningen om at det ikke er synd på deg: Hele denne tråden stinker av at du føler deg forulempet, urettferdig behandlet, og at du har fått livet ditt ødelagt av disse fæle politimennene.

Det har du helt rett i at jeg i aller høyeste grad gjør, men du kan spare deg for sarkasmen og spydigheten. Du er kanskje moderator og fryktelig kunnskapsrik, men det gjør måten din å skrive på desto mer barnslig.

Og her er det ikke tråden som stinker, det er politiets måte å operere på. Måten politiet har håndtert situasjoner jeg har vært i både nå og tidligere, har ført til at jeg har mistet all respekt for både dem og rettsvesenet.

Borgere som misliker og/eller ikke ønsker å være samarbeidsvillige ovenfor ordensmakten, skaper sikkert en grobunn for et veldig flott samfunn.

Endret av FredrikUG92
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...