Gå til innhold

Kan ikke defragmentere partisjon


Anbefalte innlegg

Jeg har tømt partisjon D på systemdisken, men det er tilsynelatende en stor mengde fragmenterte filer der.

 

Før jeg tømte partisjonen var den helt uten fragmenter. Etter tømming og etter flere runder med defragmentering med to ulike program ser det slik ut:

2wdx46c.png

 

 

 

Det eneste som er på partisjon D nå, er "RECYCLER" (32 kB) og "System Volume Information" (3,17 MB).

 

Jeg kan bare lokalisere knapt 4 MB på partisjonen, men "egenskapene" til partisjonen sier at den inneholder 69 MB. :huh:

dc5tg0.png

 

Det må altså være noen skjulte filer som er så skjult at ikke engang defragmenteringsprogrammene finner dem.

 

Som standard har jeg ingen skjulte mapper eller filer i Windows. Hva enn som faktisk er usynlig nå, kan jeg ikke gjøre synlig via innstillingene i Windows Explorer.

 

Jeg har ikke noe virtuell RAM på denne partisjonen.

 

Jeg har ikke forsøkt å formatere ennå, først vil jeg prøve å finne ut hva dette er og hvorfor det ikke nytter å defragmentere det.

 

Hjelp og tips mottas med takk.

 

 

Endret av Helm Hammerhand
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nøkkelordet er MFT (Master File Table).

How do you defragment the MFT on an NTFS disk?

På den siste siden du linket til, fant jeg en link til http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb897428.aspx. Der lastet jeg ned Contig 1.7, pakket ut og kjørte filen Contig.exe. Et DOS-vindu spratt opp men ble lukket så raskt at jeg bare så skyggen av det.

 

Hva gjør jeg nå?

 

Jeg har allerede en versjon 1.5 av Contig, men den kan bare brukes gjennom Power Defragmenter. Og Power Defragmenter kan ikke røre MFT.

 

 

Kan noen si hvorfor MFT-filen ble fragmentert etter å ha tømt disken?

Hadde jeg bare kunnet se denne spøkelsesfilen så ville det vært enklere.

 

 

Lenke til kommentar

Raxco software (perfectdisk) kan defragmentere alt , inkl mft zone og system filer.

Men det er ikke gratis.

Du kan dog bruke det i 30 dager unregistered med fulle features mener jeg å huske.

Er noen år siden var Raxco bruker , går kun i ssd nå.

 

Men legger du ikke vel mye og unødig effort i denne lille tomme partisjonen nå..

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hehe... jo.

Jeg husker godt xp sin innebygde defrag program.

Dette var laget av Diskeeper og det var light utgaven ms inkluderte.

Mener å huske at det alltid var rødt i denne.

Mens f.eks perfectdisk til raxco hadde en annen oppfatning og også til en viss grad forhindret videre fragmentering.

 

Må le litt av denne (de er litt ullne men med klar tale sies det også at den er dårlig):

http://support.microsoft.com/kb/314848

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til vanlig har jeg ikke store problemer med fragmentering, untatt at Norton fragmenterer mye ved oppdatering.

 

Jeg veksler mellom å bruke det innebygde prg (Diskkeeper) og Power Defragmenter. Sistnevnte må jeg ha installert fordi jeg har lest noe positivt om den. Om den virkelig er god vet jeg ikke.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...