Gå til innhold

Familie far ny til slr trenger sårt hjelp :)


Anbefalte innlegg

Heisan.Jeg trenger litt veiledning i valg av objekt.

Jeg er en familie far med 4 barn og trenger et objekt til ferie bilder og div.

Jeg har Nikon D5100 og har drevet å utforsket kameraet i noen uker nå,dette er mitt første møte med et litt mer avansert kamera en bare point å shoot :)

 

Grunn til innkjøpet av nytt kamera er at jeg ville ha bedre bilder av barna i ulike situasjoner.

Trenger et objektiv til:

Mye ferie bilder,er mye i forskjellige dyreparker og fornøyelsesparker som liseberg og legoland,borås dyrepark osv.Da blir det gjerne bilder på litt avstand og gjerne i fart med en karusell og lignende.

De tre største barna driver med dans og en synger og spiller gittar,så det blir mye fotografering i alt fra lyse lokaler med mye bevegelse til mørke konsert scener med div lyseffekter.

 

Er litt lei av at barna bare blir små nesten ikke synlige objekter lang bort i bildet.

Håper dette gir dere en pekepinn til å hjelpe meg :)

Budsjett max 5k siden dette er mitt første,så trenger ikke no super avanserte greier som ikke jeg klarer å bruke.

 

På forhånd takk.

M.v.h.

Leif.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du beskriver to ting som du mangler i dag.

 

1) Rekkevidde - dvs du kommer ikke nærme nok med kit-zoomen.

2) Fotografering i dårlig lys.

 

Nr. 1 er lett å løse - du kan enten kjøpe et dedikert ferie-objektiv (f.eks. Tamron 18-270mm). Den vil også fungere i lokaler med meget godt lys; men den er ikke lyssterk i de mørke konsertscenene.

 

Hvilket kit objektiv har du i dag? 18-55mm eller 18-105mm?

Lenke til kommentar

Jeg har i dag 18-55mm kit.Har gjort en del research de siste ukene og ser at tamron 18-270mm pdz får god kritikk.Men er usikker om jeg virkelig trenger så lang range som det.

Noe sånt som feks fra rundt 18-150 f2,8 hadde vært fint men det finnes kanskje ikke.

Grunn til det er vel at mindre zoom gir vel bedre bilde kvalitet?

Er ikke no reser på bilde redigering siden jeg er en fersk fotograf, så trenger ok bilder fra kamera til å begynne med.

Har fått meg lightroom men har så vidt begynt å titte på det :)

Endret av Dimmu39
Lenke til kommentar

Mindre zoom gir generelt bedre kvalitet, det stemmer. Men 18-270mm er såpass mye bedre enn 18-200250mm utgavene der ute, at det er like greit å gå for den. Du får helt OK bilder rett fra kamera med den også.

 

18-150mm f/2.8 er det mange som ønsker seg; men et slik dyr finnes desverre ikke :(

 

Sigma hadde en kompakt 50-150mm f/2.8 før, men den nye utgaven med IS har blitt så stor at man heller bør kjøpe Nikon's 70-200mm f/4.

Lenke til kommentar

Til konserter og mørke omgivelser ville jeg muligens tatt en titt på Nikon 85mm f/1.8G. Da har du en del tele, så du kan ta bilder på litt avstand, og det er et lyssterkt og knivskarpt objektiv. Den har ikke zoom, men en lyssterk zoom blir fort veldig dyrt. Du kommer litt nærmere enn du gjør med 18-55 som du har fra før av, og kan jo beholde 18-55 til situasjoner der du har godt med lys, og kanskje kjøpe en telezoom (70-300 eller noe slikt) eller en superzoom (nevnte tamron) i tillegg.

Endret av Shirmah
Lenke til kommentar

Ja det hadde vel vært det perfekte objekt 18-150 :) Sikkert et dumt spørsmål men,Hvorfor finnes ikke det?

Med dårlig lysstyrke, så er det vel for liten forskjell i forhold til 18-105mm og 18-200mm. Med god lysstyrek (f.eks f/2.8-4), så blir den for stor og klumpete, samt veldig dyr ...

Lenke til kommentar

Sigma 50-150mm f/2.8 EX DC APO OS HSM vil være midt i blinken for ditt behov. Den koster nesten 7000, så det er jo litt over budsjettet ditt. Den er og 1,3 kg tung, og gjerne litt i tyngste laget. Men det er den prisen og den vekten man må opp i for å få denne lysstyrken i dette zoom-omfanget. Skal du ha noe mindre og lettere må du på fastoptikk, da er Sigma 150mm F2.8 EX DG OS Macro HSM til 6500 kroner og 895 gram det beste valget. Skal du ha enda lettere og billigere så må du velge bort lysstyrken, og da reduseres muligheten til å ta gode bilder på innendørskonserter.

Lenke til kommentar

Nikon sitt 18-200mm objektiv er en av de beste i klassen og jeg har selv brukt den første generasjon i nesten 3 år og savner den dag i dag fleksibiliteten ett slikt objektiv gir. I mitt tilfelle er det erstattet av tre Nikon zoomer som til sammen veier 3,5 kg...

 

Her er en sammenligningstest av de fleste på markedet:

 

http://www.techradar...#articleContent

Endret av fo2re
Lenke til kommentar

Det blir foreslått litt ulike ting her, alle sammen gode, men det er jo konseptuelt litt ulike ting; Er det akseptabelt å ha to objektiver, dvs at ett er med i reisevesken? Hvor stor størrelse er akseptabel?

Når det gjelder det med pris, så er det forståelig at investeringsviljen ikke er størst hos hobbyfotografer, men du tar feil hvis du tror det blir mer komplisert /avansert dersom objektivet er dyrere. Som regel er et dyrere objektiv bare bedre (byggekvalitet, oppløsning, lysstyrke etc), men det viktigste er selvfølgelig at det passer dine behov best mulig.

 

70-200 som er lenket til over her vil muligens være et kupp om du aksepterer å drasse rundt på et ekstra objektiv. Dette er både lyssterkt og har høy bildekvalitet. Ulempen er at det veier litt og er litt stort. Sånn sett er nok 18-200 et mye bedre reiseobjektiv. Det er ikke ekstremt lyssterkt, men det dekker en del av behovet ditt godt. Ett objektiv som dekker alle behovene dine får du nok ikke. Da er det bedre å ha et annet objektiv til situasjonene med mørke konserter. Nikon 50mm f/1.8 koster f.eks. 1400,- og er altså ikke rare investeringen, men vil kunne dekke det andre behovet ditt brukbart (avhengig av hvilken avstand du pleier ta bilder på).

Lenke til kommentar

Tusen takk for alle tips.

Har nå vært så heldig å fått testet ulike objekter.Da har jeg kommet til følgende konklusjon:

50mm f/1.8 til konsert og portrett.

Og tamron sitt 18-270 pzd som kommer til å være på kameraet hele tiden under ferier,

da har jeg god dekning om det "magiske" øyeblikket plutselig dukker opp.

Og i tilegg så blir det et nytt daglig dags objektiv som jeg ikke helt har bestemt meg for, men tror det blir

et 17-50mm f/2.8 istedenfor kit linsa.Tror dette blir tre fine linser til å begynne med og når jeg har kommet skikkelig inn i ting så kan jeg begynne med litt mere "linser til spesifiserte ting"

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...