Gå til innhold

Hvor er Norges mest fotogene sted?


Anbefalte innlegg

Hvor i Norge skal jeg bo?

Hvor er Norges mest fotogene sted?

 

Du som forumbruker får være med til å bestemme hvor jeg skal flytte!

Jeg har ikke sett en lignende tråd her på forumet, så det kan bli interessant.

 

 

Jeg står i følgende situasjon:

 

For ørten år siden flyttet jeg til Danmark ("Flatlandet", "Syden", "Bryster og Bajere", dere kjenner stedet) - og her har jeg bodd siden. Ørten år er i dette tilfellet 'siden 2005' og årsaken var studier. Studiene er overstått, jeg har jobbet litt, og endelig skal jeg vende nesen HJEM til kjære Norge.

 

I den forbindelse henvender jeg meg til dere, kjære forum-brukere.

 

Jeg aner nemlig ikke hvor jeg skal bo. Ikke i betydningen "bo i hus, hytte, bobil, telt, eller utedass?", men "hvor i Norge skal jeg flytte?".

 

Jeg og samboeren skal selvfølgelig finne jobb først, men vi er begge så priviligerte at vi nok skal klare å få jobb neeeesten hvor som helst. I storbyene kan det bli vanskelig, men hvor som helst i distriktet og mindre byer skal gå greit.

 

Det jeg savner mest med Norge er naturen - uten tvil. Jeg er begeistret for landskapsfoto, og det avgjørende spørsmål er derfor følgende:

 

Hvor er Norges mest fotogene sted?

 

"Fotogen" er et ganske uspesifikt begrep, jeg vil derfor utdype det med følgende:

 

Det skal, innenfor en dagsturs rekkevidde, være tilgang til fjelltopper (med tanke på toppturer), skoger av en viss størrelse (skogsturer), fossefall, elver (store) og bekkefar (små), hav og fjorder (viktig!!). Det kan godt være jeg har beskrevet 90% av Norges kystlinje, men i tillegg skal stedet ha den berømmelige "X-faktoren". Noe ekstra.

 

Utover ovenstående gjelder visse praktiske begrensninger:

 

-Sør for Trøndelag (hverken jeg eller damen er spesielt begeistret for kulde eller mygg, Nord-Norge er derfor uaktuelt - dessverre)

-IKKE i storby (storby = Oslo, Drammen, Trondheim, Bergen)

-Ikke for langt inn i landet (gr. krav om nærhet til fjord og hav)

 

 

Kort sagt: hvor i Norge kan jeg få alt dette? Last gjerne opp bilder for å vise!

 

Det beste forslaget premieres i form av ærefull annonsering her i tråden, samt at stedet får to nye leger og minst en ivrig fotoentusiast mer i løpet av ett års tid. :)

 

Håper på mange gode forslag og mange fine bilder!

 

-K.

 

 

 

Vedlagt: hvorfor jeg vil ha fjell og fjorder. Dette har vært mine omgivelser de siste 8 år.

post-307585-0-92052800-1369687989_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veldig synd å utelukke Nord-Norge, da det er noe av det vakreste som finnes.

 

Det er et vesentlig poeng, og har vært kilden til et stort dilemma. "Utelukkelsen" av Nord-Norge må derfor tolkes som værende noe elastisk.. I utgangspunktet hadde jeg tenkt å satse på å bo i sør og dra på tur i Nord (eks. Lofoten) både vinter og sommer, da jeg er godt klar over at det er noe av det vakreste.

 

Kjæresten (som er dansk) har lagt ned (nesten) veto mot å bo for langt nord med tanke på mørketid, kulde, og mygg, det er litt derfor.

 

.. det kan være jeg kan lure henne med opp hvis jeg kan vise hvor flott det er der oppe?

Lenke til kommentar

Førde. Småby blant fjorder og fjell. Mulig å dra til Bergen på dagstur, om man trenger noe fra en storby. Går fly til Oslo. Kort vei til Sognefjorden og ligger ved Førdefjorden. Også kort vei til Værlandet og Bulandet, en fantastisk vakker øygruppe i havgapet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Selv foretrekker jeg det flate, grønne og yndige danske landskapet, som du velger å flytte fra. Personlig ville jeg derfor vurdert Jæren, om jeg ikke kunne bodd i storbyene. Sikkert ikke hva du primært ønsker deg, siden det blir mer av "det samme", men er ihvertfall nært vestlandet. Finnes også fjorder og mindre fjell i Rogalands regionen så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar

Førde. Småby blant fjorder og fjell. Mulig å dra til Bergen på dagstur, om man trenger noe fra en storby. Går fly til Oslo. Kort vei til Sognefjorden og ligger ved Førdefjorden. Også kort vei til Værlandet og Bulandet, en fantastisk vakker øygruppe i havgapet.

 

Godt forslag! Jeg har sett på noen bilder, og det ser ikke dumt ut. Førde har et lokalt sykehus, det øker muligheter for arbeid.

 

 

Man trenger ikke bo midt i Bergen, veldig rolig og fint rundt Bergen også!

Men Bergens natur er det få som slår!

 

Var kun en reklame for Bergen ;)

 

Bergen er nok litt for stor en by, dessverre. Jeg vil dog ikke utelukke området rundt.

 

 

 

Er Innlandet (Oppland/Hedmark nordafor Mjøsa/Elverum) ekskludert?

 

Ja, stort sett. Et krav er nærhet til hav og fjorder, det ligger nok litt for langt inne i landet.

 

 

Selv foretrekker jeg det flate, grønne og yndige danske landskapet, som du velger å flytte fra. Personlig ville jeg derfor vurdert Jæren, om jeg ikke kunne bodd i storbyene. Sikkert ikke hva du primært ønsker deg, siden det blir mer av "det samme", men er ihvertfall nært vestlandet. Finnes også fjorder og mindre fjell i Rogalands regionen så vidt jeg vet.

 

Danmarks natur har uten tvil også sin sjarme, men jeg opplever at jeg rent intuitivt ser flere fotografiske muligheter når jeg er på tur i Norge. Jeg har fotografert mye i Danmark også, men jeg har inntrykk av at naturen er mindre variert enn i Norge.

 

 

 

Selv ville jeg valgt Kjerringøy, men om det blir for langt nord, så finner du mye fint på Lindås, Radøy, Masfjorden og Meland, da bor du på "landet", men samtidig er du bare en, ikke alt for lang, kjøretur fra Bergen.

 

 

Kjerringøy ser vakkert ut, men det er nok litt langt nord. Har du noen bilder derfra? De andre stedene skal jeg se nærmere på!

Lenke til kommentar

Svolvær i lofoten ligger jo ganske langt nord, men er en fantastisk fin plass med nydelig natur :)

 

Edit: ligger ved kysten. og mygg ser ikke ut som bombefly ;) Vinteren er heller ikke så veldig kald med tanke på beliggenheten.

Endret av Oyvindp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...