Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Påtide å komme seg bort, men hvor?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Er da en gutt på 25 år som føler det er påtide å prøve noe nytt. Jeg har bodd hele livet mitt på en liten plass nord i Nordland. Er utrolig fint her og er utrolig glad i naturen og fjellene. Men selve plassen er liten og tror jeg ikke har noen framtid her. Jeg føler i det siste at jeg har få venner igjen. De som sto meg nærest har nå flyttet bort/fått familie osv. De få vennene jeg har igjen her er kjedelig og blir aldri med på noe.

 

Har lyst å flytte bort å prøve noe helt nytt. Møte nye mennesker og få mitt eget sted. Er da snart ferdig med skolen og den utdannelsen jeg har fått kan jeg bo hvor som helst da det er veldig etterspurt. Så skal ikke stå på det.

 

Jeg har vært lite rundt i Norge så jeg er veldig usikker på hvor jeg bør søke jobb til høsten. Vil ikke til noe stor by sånn som Oslo. Lurte på om noen hadde noen tips til hvor i Norge jeg kanskje kommer til å høre hjemme? Er som sagt veldig glad i natur, fjell og fiske. kunne tenkt meg til å bo en plass der ikke alle kjenner alle slik som her.

Usikker på hva jeg oppnår meg å skrive dette, men følte bare jeg måtte.

Endret av Mørkeblå
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bergen, Drammen(hvor jeg bor), Stavanger, Kristiansand, Trondheim, Aalesund osv osv osv. Mulighetene er mange. Du kan jo søke opp forskjellige byer på nettet og gjøre litt research rundt de, så sette opp aktuelle byer på en liste og grave litt dypere om du trenger det. Kanskje besøke noen av de.

Lenke til kommentar

Hei,

 

Er da en gutt på 22 år som føler det er påtide å prøve noe nytt. Jeg har bodd hele livet mitt på en liten plass nord i Nordland. Er utrolig fint her og er utrolig glad i naturen og fjellene. Men selve plassen er liten og tror jeg ikke har noen framtid her. Jeg føler i det siste at jeg har få venner igjen. De som sto meg nærest har nå flyttet bort/fått familie osv. De få vennene jeg har igjen her er kjedelig og blir aldri med på noe.

 

Har lyst å flytte bort å prøve noe helt nytt. Møte nye mennesker og få mitt eget sted. Er da snart ferdig med skolen og den utdannelsen jeg har fått kan jeg bo hvor som helst da det er veldig etterspurt. Så skal ikke stå på det.

 

Jeg har vært lite rundt i Norge så jeg er veldig usikker på hvor jeg bør søke jobb til høsten. Vil ikke til noe stor by sånn som Oslo. Lurte på om noen hadde noen tips til hvor i Norge hvor jeg kanskje kommer til å høre hjemme? Er som sagt veldig glad i natur, fjell og fiske. kunne tenkt meg til å bo en plass der ikke alle kjenner alle slik som her.

Usikker på hva jeg oppnår meg å skrive dette, men følte bare jeg måtte.

Høres ut som vestlandet kunne vært noe for deg faktisk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Småplasser med natur og fjell i nærheten, finner du nesten over hele landet. Folk på forumet kan bare gi deg forslag basert på sine subjektive opplevelser de få stedene de har bodd selv, uten noe særlig sammenlikningsgrunnlag. Hvis du vil finne ditt nye hjem, så foreslår jeg at du setter deg i en bil og kjører sørover og ser på de forskjellige byene og stedene som finnes rundt omkring i landet, gjerne i et par uker. Det går selvfølgelig an å reise med tog og buss også, selv om det ikke er like fleksibelt. Da bør du få en anelse om hvilke kroker av landet du foretrekker og hva de har å by på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Småplasser med natur og fjell i nærheten, finner du nesten over hele landet. Folk på forumet kan bare gi deg forslag basert på sine subjektive opplevelser de få stedene de har bodd selv, uten noe særlig sammenlikningsgrunnlag. Hvis du vil finne ditt nye hjem, så foreslår jeg at du setter deg i en bil og kjører sørover og ser på de forskjellige byene og stedene som finnes rundt omkring i landet, gjerne i et par uker. Det går selvfølgelig an å reise med tog og buss også, selv om det ikke er like fleksibelt. Da bør du få en anelse om hvilke kroker av landet du foretrekker og hva de har å by på.

Ingen plass er lik Nordland i Norge desverre,

Og man kan aldri finne ut om en by er bra med første glans, man må bare satse, tilsutt handler det om vennene du skaffer deg ikke byen,

Lenke til kommentar

Har selv flyttet til østlandet fra Nordland. En av tingene man merker når man kommer til østlandet som nordlenning, er at lange distanser slik vi kjenner dem opphører å eksistere. Bare det det betydde å kjøre inn til nærmeste by vil nå ta deg til Sverige og halve turen tilbake. En liten "svipptur" tar deg til hovedstaden. Gardermoen og utlandet, en liten time unna med flytog. Alt virker mye mer tilrettelagt her nede, noe som bare skulle mangle, da det bor mye folk her.

Liker naturen nordafor, men det finnes også mye idyll her nede.

 

Dessuten er damene mange, i alle hudfarger og fasonger :D

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bergen, Drammen(hvor jeg bor), Stavanger, Kristiansand, Trondheim, Aalesund osv osv osv. Mulighetene er mange. Du kan jo søke opp forskjellige byer på nettet og gjøre litt research rundt de, så sette opp aktuelle byer på en liste og grave litt dypere om du trenger det. Kanskje besøke noen av de.

 

Har tenkt litt på stv og Kristiansand. Var i Kristiansand for mange år siden når jeg var liten en sommer. Virket utrolig fint. Tror det var på søgne. Stavanger hadde jeg også i tankene, men hvordan er leieprisene der? Burde nokk bo utenfor byen vertfall. Hører det er vanskelig å komme innpå folk i Ålesund området. Bare noe jeg har overhørt flere ganger på fester ect..

 

Ingen plass er lik Nordland i Norge desverre,

Og man kan aldri finne ut om en by er bra med første glans, man må bare satse, tilsutt handler det om vennene du skaffer deg ikke byen,

 

Ja jeg var redd for det. Er da født å oppvokst i Lofoten/Vesterålen

 

Hvor mange bor det der du bor nå?

 

ca 2000. Mange er flyktninger som er kommet de siste årene.

Tror noe av det jeg kommer til å savne mest er sannsyneligvis midnattsola :wee:

Endret av Mørkeblå
Lenke til kommentar

Bor i Volda nå, kan anbefales, spesielt dersom du vil studere :) Skal flytte til Ørsta (på andre sida av fjellet) om noen år pga familie, venner og jobbinteresser, samt at jeg kan få ansvaret for store tomter, deri lant nedlagt gård. Bor rundt 10 000 i Volda nå. Her har vi høye fjell og dype fjord, og mange kjenner mange, men absolutt ikke alle. Her skjer det ikke noe stort farlig. Vi har skianlegg - både slalom og langrenn. Vi har hytter, klatreanlegg og mye sjø og ferskvann som kan fiskes i. På Berkneset er det noen sånne tuneller og sånt fra krigens dager. Skal se på det i sommer, samt at jeg skal fiske der. Tror de har paintballanlegg på Sæbø, hvis du intereserer deg for slikt. (sæbø hører til Ørsta kommune) Vi har både sol og regn her, så du får litt variasjon hvis du kommer hit ;) Vi har de beste damene her på vestlandet, også!

Lenke til kommentar

Hei,

 

Er da en gutt på 22 år som føler det er påtide å prøve noe nytt. Jeg har bodd hele livet mitt på en liten plass nord i Nordland. Er utrolig fint her og er utrolig glad i naturen og fjellene. Men selve plassen er liten og tror jeg ikke har noen framtid her. Jeg føler i det siste at jeg har få venner igjen. De som sto meg nærest har nå flyttet bort/fått familie osv. De få vennene jeg har igjen her er kjedelig og blir aldri med på noe.

 

Har lyst å flytte bort å prøve noe helt nytt. Møte nye mennesker og få mitt eget sted. Er da snart ferdig med skolen og den utdannelsen jeg har fått kan jeg bo hvor som helst da det er veldig etterspurt. Så skal ikke stå på det.

 

Jeg har vært lite rundt i Norge så jeg er veldig usikker på hvor jeg bør søke jobb til høsten. Vil ikke til noe stor by sånn som Oslo. Lurte på om noen hadde noen tips til hvor i Norge jeg kanskje kommer til å høre hjemme? Er som sagt veldig glad i natur, fjell og fiske. kunne tenkt meg til å bo en plass der ikke alle kjenner alle slik som her.

Usikker på hva jeg oppnår meg å skrive dette, men følte bare jeg måtte.

Altså, nå vet jeg ikke hvordan din drømmeby ser ut, men hvis du liker steder som er store, men ikke for store, virker kompakt, men som likevel har god plass og ikke er for tett, som har både byjungel og natur og inneholder det meste du trenger til dine handlebehov, så anbefaler jeg Bergen. Jeg er i hvertfall forelsket i den byen. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...