Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skriftlig eksamen i norsk hovedmål Vg3 - 28. mai 2013


Anbefalte innlegg

Tirsdag 28. mai er det altså tid for den avsluttende skriftlige vurderingen i norsk hovedmål. Denne tråden bør fungere som medium for utveksling av tips&triks, erfaringer og råd før denne viktige seansen.

 

Jeg referer til tråden fra i fjor:

http://www.diskusjon...owtopic=1437333

Her står det mye nyttig info! I tillegg er det aldri dumt å føye til nye og relevante poster i saken. Håper flere av dere er klar for å sette i gang med en reell siste oppkjøring før eksamen! :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er norsk?

 

Hvorfor skal ikke innvandrerene få bære sine flagg i 17. Mai-togene? Her begynte norsklæreren min å greie ut om hvor utrolig internasjonal grunnloven er, og hvor lite norsk særpreg som er ved den, til tross for at vi trolig anser grunnloven som veldig "norsk". Hva bunner egentlig i det norske folk og "våre" tradisjoner og trekk? Hva har vi ikke fra omverden?

 

Vi har fått flere oppgaver med dette som bakteppe, hver eneste heldagsprøve i år, hovedmål og sidemål. Jeg ser faktisk ikke bort ifra at vi på den obligatoriske oppgaven, får to tekster hvor vi skal fokusere på språket. Da er det viktig å ha kjennskap til språk-reformene på begynnelsen av 1900-tallet( og sakene rundt for all del), historie rundt tilnærmingen til et evt. samnorsk, osv..

 

og så vil jeg anbefale de fleste om å ta en kikk her: http://snl.no/.taxonomy/258. Det er Store Norske Leksikons samling av artikler som omhandler litteraturvitenskap. Jeg vil anbefale alle å i hvert fall ha lest litt om retorikk og stilistikk. Søk gjerne retorikk og stilistikk opp i Google, jeg vil ikke akkurat si at SNL har vært så generøse med termene..

Endret av Crumpler
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kommer nok også en kortsvarsoppgave og en langsvarsoppgave i år! Tror det er en stund siden det var kortsvar ved hovedmål eksamen Vg3.

 

Hadde vært ok, tror jeg, selv om kortsvar ikke er helt mitt felt. Et todelt eksamenssett gir derimot større sannsynlighet for kreative sjangrer som kåseri og novelle! Det kan jeg like :)

Lenke til kommentar

Jeg håper det kommer kort -og langsvarsoppgave på bokmål i år, slik at det bare kommer lang på sidemål. Det hadde passet meg perfekt.

 

Men tror også vi får noe med stemmerett for kvinner, nasjonalfølelse osv. Norsklæreren min har også nevnt rom-folket som et aktuelt tema, og tiggerdebatten. De liker jo å sette tema etter aktuelle ting i samfunnet. Er veldig spent. Synes det er så vanskelig å forberede seg til norskeksamen, hadde vært mye lettere om det hadde vært matte f.eks.

 

 

Edit: Jeg har i alle fall satt av litt tid til å se på disse eksemplene fra besvarelser fra andre. http://www.udir.no/PageFiles/44237/eksempelsamling_norsk_vurderte_elevtekster.pdf?epslanguage=no. Kan få et innblikk i hva som kreves for å oppnå en god karakter.

Endret av Hylster
Lenke til kommentar

Jeg håper det kommer kort -og langsvarsoppgave på bokmål i år, slik at det bare kommer lang på sidemål. Det hadde passet meg perfekt.

 

Men tror også vi får noe med stemmerett for kvinner, nasjonalfølelse osv. Norsklæreren min har også nevnt rom-folket som et aktuelt tema, og tiggerdebatten. De liker jo å sette tema etter aktuelle ting i samfunnet. Er veldig spent. Synes det er så vanskelig å forberede seg til norskeksamen, hadde vært mye lettere om det hadde vært matte f.eks.

 

 

Edit: Jeg har i alle fall satt av litt tid til å se på disse eksemplene fra besvarelser fra andre. http://www.udir.no/P...epslanguage=no. Kan få et innblikk i hva som kreves for å oppnå en god karakter.

 

Enig. Veldig vanskelig å vite hva man egentlig får. Hørte at oppgavene i fjor ikke var så bra som mange hadde håpet. Veldig kjedelig om karakteren går i dass nå.

 

Forresten: Noen som har gode essay og dikttolkninger de har lyst å dele? Det er litt greitt å noen tilgjengelig viss man er usikker på oppsett osv. :thumbup:

Lenke til kommentar

Enig. Veldig vanskelig å vite hva man egentlig får. Hørte at oppgavene i fjor ikke var så bra som mange hadde håpet. Veldig kjedelig om karakteren går i dass nå.

 

Forresten: Noen som har gode essay og dikttolkninger de har lyst å dele? Det er litt greitt å noen tilgjengelig viss man er usikker på oppsett osv. :thumbup:

Jepp, enig. Kjipt om eksamenkarakteren skal være mye dårligere enn standspunkt slik at snittet synker drastisk. Statistikken viser jo dette, vanlig å gå ned minst en karakter fra standpunkt. Håper virkelig ikke det skjer. Så det var noen i fjor som hadde gått ned mye. Og for ikke å snakke om folk som klager, for så å gå to karakterer opp. Da begynner jeg å lure på hvilken plantet enkelte av disse sensorene er på...

Lenke til kommentar

Jepp, nærmer meg nå. Må ta opp norsk hovedmål etter en mildt sagt sjenerende karakter i fjor.

 

Noen som for øvrig har oppgavene fra forrige års eksamener? Var inne på Udir og sjekket, men der lå de ikke uten passord?

 

Og som det er nevnt her inne; 100-års stemmerett for kvinner kommer nok. I tillegg synes jeg dagsaktuelle tema er topp. Å sitte og analysere kvasiintellektuelle dikt for 1000 år siden gir meg ingenting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som for øvrig har oppgavene fra forrige års eksamener? Var inne på Udir og sjekket, men der lå de ikke uten passord?

Tror brukernavn er: "Eksempel". Tror også passord også er "Eksempel". Har ikke sjekket selv på et par år, men verdt et forsøk. Husk stor "E".

Lenke til kommentar

Jepp, enig. Kjipt om eksamenkarakteren skal være mye dårligere enn standspunkt slik at snittet synker drastisk. Statistikken viser jo dette, vanlig å gå ned minst en karakter fra standpunkt. Håper virkelig ikke det skjer. Så det var noen i fjor som hadde gått ned mye. Og for ikke å snakke om folk som klager, for så å gå to karakterer opp. Da begynner jeg å lure på hvilken plantet enkelte av disse sensorene er på...

 

Hah! Akkurat det jeg har gått og irritert meg over..Hvordan kan sensorene vurdere den samme teksten så forskjellig? Det gir jo null mening! Bør absolutt ikke være sånn...Men, man får vel leve med at sensor er en emosjonell tulling.

 

Syns forresten dette var et fint innlegg: http://www.eksamensoppgaver.org/artikler/topphemmelige-eksamenstips/2/ Kan brukes til alle eksamener! Blir noen av de når man skal studere i minst tre år til :green:

Lenke til kommentar

Virker som om de fleste her er for artikkel, essay, novelle osv, men er analyse så dumt å velge? Etter mine erfaringer så har faktisk læreren vår anbefalt oss å velge analyse framfor det andre. Ettersom at det er så og si umulig å stryke på det, for så lenge man begrunner så skal det gå bra.

 

Har flere slik oppfatning? Vil gjerne høre :)

Lenke til kommentar

Virker som om de fleste her er for artikkel, essay, novelle osv, men er analyse så dumt å velge? Etter mine erfaringer så har faktisk læreren vår anbefalt oss å velge analyse framfor det andre. Ettersom at det er så og si umulig å stryke på det, for så lenge man begrunner så skal det gå bra.

 

Har flere slik oppfatning? Vil gjerne høre :)

 

Har i grunn ikke noe mot analyser. Det finnes sikre oppskrifter osv., men føler det gir lite utfoldelse. Var mange som bommet på analyser i fjor, om jeg ikke husker feil :hrm:

Lenke til kommentar

Virker som om de fleste her er for artikkel, essay, novelle osv, men er analyse så dumt å velge? Etter mine erfaringer så har faktisk læreren vår anbefalt oss å velge analyse framfor det andre. Ettersom at det er så og si umulig å stryke på det, for så lenge man begrunner så skal det gå bra.

 

Har flere slik oppfatning? Vil gjerne høre :)

Jeg skriver nesten alltid analyser. Er jo som regel retoriske analyser vi finner i eksamenssettene. Kommer det noe slikt på tirsdag blir jeg utrolig glad, så fremt teksten ikke er helt forferdelig da. Føler det er ganske safe med analyser, så fremt du hver hva du gjør da. Trenger en del trening, spesielt med virkemidler osv. Føler også artikkel er ganske safe. Essay og kåseri tror jeg er enten eller. Er man utrolig god i kåseri eller essay, så for all del - kjør på. Men tror ikke det ikke er lurt å ta så fremt man ikke er sikker på hva man gjør. Nettopp fordi sjangeren er så åpen her, og mye kommer an på sensors syn på teksten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...