Gå til innhold

Ny kraftig studio-PC til musikkproduksjon


Anbefalte innlegg

Heisann! Jeg ser etter en ny studio-PC til musikkproduksjon. Jeg bruker MANGE plugins som er tunge på CPUen og min 5 mnd gamle PC klarer ikke levere så god ytelse som jeg hadde håpet på og hakker når prosjektene mine blir for store. Dette er PCen jeg har nå: http://www.elkjop.no...jonar-pc-ax3475

 

Her er to PCer jeg har sett på: http://www.komplett....6848&sku=774983

 

Har dere noen forslag til en kraftig PC som vil yte vesentlig bedre enn den jeg allerede har? Hvilken av de to PCene jeg har sett på bør jeg velge? Hadde vært greit å holde seg under 20 000, men om det ikke gjør store forskjellen med ytelsen fra det jeg allerede har bør jeg selvfølgelig legge på litt. Tusen takk for svar! :)

Endret av Rinox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

begge de to pc-ene du har sett på har dyre grafikk-kort som du ikke behøver til musikkproduksjon...

 

jeg ville sett på denne: (quad core, 16gb ram)

http://www.multicom....;2929-3814963-1

 

evt denne: (hexa core, 32gb ram) (powerhouse)

http://www.multicom....;2501-4401933-2

 

 

 

lydkort i tillegg aktuelt? Et lydkort kan avlaste cpu hvis man benytter det til visse operasjoner så det kan være lurt å investere i dette om man kan få bruk for det. Men jeg vet så lite om slikt at jeg våger ikke råde.

 

Hvis du skal kjøre flere skjermer samtidig kan det være greit å velge på et grafikkkort på det øverste alternativet da dette baserer seg på innebygget grafikk og det er jeg usikker på om støtter flere skjermer .

Endret av Henrik2k
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for raskt svar! Jeg har et herlig lydkort (Focusrite Forte), så jeg tror det er CPUen det står på. Foreløpig gjør jeg alt på én 27" skjerm, men skal ikke se bort fra at det kanskje blir to. Er PCen med hexacore egentlig veldig mye kraftigere enn den med quadcore?

Lenke til kommentar

Denne fra Komplett kunne også være et alternativ - http://www.komplett.no/k/ci.aspx?sku=10676

 

Jeg linker til grunnkonfigurasjon - men man kan velge bedre CPU, mer minne, bedre strømforsyning, stillere kjøling osv. Standardkabinettet her er støydempet - noe som sikkert ikke er dumt til musikkproduksjon.

 

Anbefaler at man kjøper en PC ala de som Multicom eller Komplett bygger for en. Da kan man i langt større grad få den etter eget ønske eller behov. Garanti etc er like bra som på HP, Dell etc.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Prosessoren i den du har nå er definitivt ikke ideell til musikkproduksjon.

Musikkprogram utnytter antall kjerner nært lineært. Derfor bør du ha en kraftig CPU med mange kjerner. 3930K er et bra alternativ.

Selv har jeg brukt en 920@4,1 og den har funkert meget bra. Sjelden jeg når noe cpu limit. Du må også huske på at buffersize på audiodriveren teller veldig mye mtp cpu performance.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal aldri mer kjøpe PC fra en kundeveileder på Elkjøp... Tusen takk dere! Slik ser oppsettet ut foreløpig: LINK

 

Men jeg lurer på noe med RAMen. Akkurat nå har jeg valgt G.SKILL Quad Channel Kit 32GB 2133MHz, men jeg vet ikke hvor mye MHz har å si. Vil det være bedre å heller velge G.SKILL Quad Channel Kit 16GB 2400MHz?

 

Setter stor pris på om dere har enda flere forslag til oppsett :)

Lenke til kommentar

Hastighet på RAM har så lite å si at det bryr man seg knapt om - vi snakker om noen små prosenter og knapt det i ytelseøkning. Du får i alle fall ikke noe igjen for å betale 1 700 kr ekstra. Du hadde i realiteten fått omtrent samme ytelse med 1600 MHz, men da faktisk 2133 brikkene er billigst, ja da kjøper du disse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk! Da ser det foreløpig ut som jeg det blir denne: LINK

 

Noen som har noen innvendinger eller forslag til noe bedre før jeg kjøper den? Setter stor pris på all hjelp! Hadde vært supert om noen kunne satt opp et oppsett som de vet kommer til å fungere bra til krevende og profesjonell musikkproduksjon (ikke hobbynivå). :)

Endret av Rinox
Lenke til kommentar

For å slippe lang loading tid av lyd banker bør du ha SSD. Etter min mening bør en maskin av høyt kaliber ha installasjoner kun på SSD og backup på ssd/hdd. Velg SSD i oppsettet med høy kapasitet som hoved disk og evt en hdd du bruker som backup/lagring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Omtrent hipp som happ når det gjelder ytelse. Minnehastighet påvirker ytelse i svært liten grad - i alle fall på Intel. Personlig går jeg nesten bare etter pris når det gjelder minne, dog med noen modifikasjoner. Så her tar man det billigste - selv om forskjellen er marginal.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå ser oppsettet mitt slik ut: LINK

 

INTEL Core i7-3930K sekskjernet prosessor, 3.20GHz, 12MB cache

G.SKILL Quad Channel Kit 32GB 1600MHz

INTEL SSD 520 240GB

Western Digital Caviar Black 1TB SATA3 7200RPM

 

Prislappen blir på 17 800 og jeg krysser fingrene for at dette leverer god nok ytelse til musikkproduksjonen. Før jeg bestiller, er det noen som vil advare meg om jeg nå gjør en kjempetabbe? Er det noe annet oppsett jeg heller burde bestille? Setter stor pris på hjelp! :)

Lenke til kommentar

Vannkjøling er jeg med på! Men jeg har lest en del om at 2133MHz-RAMen egentlig bare er 1600MHz overclocket og at ytelsen vil i realiteten bli 1333/1600MHz hvis jeg ikke gjør noen endringer etter at jeg får levert PCen... Hva tenker dere om det?

Lenke til kommentar

Vannkjøling er jeg med på! Men jeg har lest en del om at 2133MHz-RAMen egentlig bare er 1600MHz overclocket og at ytelsen vil i realiteten bli 1333/1600MHz hvis jeg ikke gjør noen endringer etter at jeg får levert PCen... Hva tenker dere om det?

Det er sant, men når det er billigere, så er det ingen grunn til å betale mer for mindre... :p
Lenke til kommentar

Vannkjøling er jeg med på! Men jeg har lest en del om at 2133MHz-RAMen egentlig bare er 1600MHz overclocket og at ytelsen vil i realiteten bli 1333/1600MHz hvis jeg ikke gjør noen endringer etter at jeg får levert PCen... Hva tenker dere om det?

 

bruker som regel å stemme

du må gå inn i bios og aktivere X.m.P profilen til minnebrikkene :)

Lenke til kommentar

Vannkjøling er jeg med på! Men jeg har lest en del om at 2133MHz-RAMen egentlig bare er 1600MHz overclocket og at ytelsen vil i realiteten bli 1333/1600MHz hvis jeg ikke gjør noen endringer etter at jeg får levert PCen... Hva tenker dere om det?

 

Som jeg har skrevet tidligere - det er ikke merkbar ytelsesforskjell mellom 1600 MHz og 2133 Mhz. Vi får forskjell i syntetiske tester, men de har ingen betydning i det virkelige liv. MHz er ellers ikke det eneste som har betydning for minnebrikker sin ytelse, timing betyr også en del - og jevnt over har høyere klokket minne dårligere timing.

 

I realiteten vil valg av minne her ikke bety en døyt.

Lenke til kommentar

Nå ser oppsettet mitt slik ut: LINK

 

INTEL Core i7-3930K sekskjernet prosessor, 3.20GHz, 12MB cache

G.SKILL Quad Channel Kit 32GB 1600MHz

INTEL SSD 520 240GB

Western Digital Caviar Black 1TB SATA3 7200RPM

 

Prislappen blir på 17 800 og jeg krysser fingrene for at dette leverer god nok ytelse til musikkproduksjonen. Før jeg bestiller, er det noen som vil advare meg om jeg nå gjør en kjempetabbe? Er det noe annet oppsett jeg heller burde bestille? Setter stor pris på hjelp! :)

 

Husk st det ikke følger med kjøler til 3930k.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...