Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tap av hastighet over trådløst nettverk


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har 70/10 mbit/s fra canal digital. Ligger på ca 65-70 mbit/s med kabel, men bare 45-50 med trådløs router.

 

Er dette noe man må regne med eller burde jeg kjøpe meg en ny router?

 

Routeren er en Dlink (DIR-635) som jeg fikk fra Get.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Enkleste du kan teste er å rette ut alle antennene på routeren. Ut over det kan du teste å gå nærmere routeren. Utover det kan du vurdere nettkortet i datamaskinen og se om antennedesignet er bra. Utover det kan du sjekke hvilke frekvensbånd routeren har. Som regel er det minst action på 5 GHz, så prøv gjerne det.

Lenke til kommentar

Helt normalt, men det trenger ikke å være sånn.

 

Kjøper du en skikkelig høyhastighetsrouter, gjerne med den splitter nye AC-standarden (er vel ikke helt riktig å kalle det det, men man forstår) så vil du nok enkelt kunne blåse støvet av GET-routeren.

Men for all del, nå vet vi jo ingenting om hvordan den er konfigurert, specsa, eller hvordan bo-situasjonen. Hastigheten er jo et resultat av hvor langt unna du sitter, veggene, hindringer, støy, andre nettverk i nærheten/samme kanal, hastighet som er lagt i routeren osv.

 

45-50 Mbps på trådløst er noe jeg regner som ganske bra dog. (har selv fått langt dårligere) Hadde aldri vurdert trådløst om man sitter med fiber, og signalene går plettfritt hundrevis av mil på mil til sitt destinasjonsted, for så å bli "drept" de siste 10 meterene ...

Det stikker litt i sjela, selv om det nyeste innenfor trådløs standard ser ut til å være helt ok.

 

Har måtte sette kniven på strupen til huseier for å slippe trådløst, og heller få nettverkskabel fra sokkelleiligheten og opp til Fiberkoblingen hos han.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...