Gå til innhold

Datakomponenter reperasjon, hvor?


Anbefalte innlegg

Har to SSD disker, en 1TB HDD og en Blueray DVD som sluttet å virke etter at de fikk overspenning fra en PSU, sannsynligvis bare sikringer i dem, gitt prisen foretrekker jeg å ha dem reparert, men hvor i Oslo kan man det, eller hvor kan de sendes?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Harddisken kan muligens repareres ved å bytte ut elektronikken, du trenger da en identisk harddisk til deler, prisen blir så klart mer enn det koster nytt, om du i det hele tatt finner noen som vil gjøre jobben.

Mulig du finner noen som kan lodde på ny kontakt til den også, men er heller tvilsomt.

 

Hva er galt med SSD`ene og Bluerayen?

Med mindre det er bagateller snakker vi om priser langt over ny-pris, om det i det hele tatt er teknisk mulig. Selv med bagateller er antagelig prisen langt over ny-pris.

 

Om de er brent av for mye strøm kan muligens IBAS hente ut data`n for ~10 000 pr disk, men diskene i seg selv er ureparerbare.

 

Når Maxopp sier det ikke er lønnsomt er det fordi det ikke er det. Det er langt dyrere å reparere komponenter enn å kjøpe nytt

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Den eneste feilen jeg gjorde var å bruke kabler fra en annen modulær PSU, det tålte de ikke.

 

Er nok der feilen ligger, kablene fra en annen PSU er trolig ikke identiske selv om pluggene skulle passe.

Da har du fint lite å hente på forsikring/graranti/reklamasjon.

 

Lite du får gjort er jeg redd og du må nok anse komponentene som tapt.

Om reparasjon ville vært mulig ville man fort kommet langt over det nye komponenter koster, timepris for reparasjon er oftest 750,- +/- så kommer deler utenom.

Lenke til kommentar

Det høres mer ut som du har gitt disse enhetene strøm fra feil rail i PSU (12V). Det er ikke kabelen som bestemmer hvilken spenning som leveres gjennom SATA-power kabler, det er det PSU som gjør. Enhetene tåler noe slingringsmonn, så det er neppe kablene som har gjort dette.

 

Det som gjør at man frarådes å bruke kabler fra andre PSU er at de benytter seg av forskjellige fargekoder for hva som går til hva, og det kan variere mellom produsenter.

 

Forøvrig kan jeg bekrefte at komponenter til under 5000-10 000kr er billigere å kjøpe nytt enn å reparere.

 

Lukter det brent elektronikk av enhetene?

Endret av aspirant
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...