Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Religion og etikk som privatist, vg3


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg skal opp i privatist i Religion og Etikk 5 mai. Har 30 minutters modellen, dvs vi får vite oppgaven 30 min før. Har lest gjennom boka (Eksistens) to ganger nå, i tillegg til at jeg har lest diverse kapitler flere ganger. Har snitt på 5 i vg2, så har ikke noe stort problem med å pugge stoff osv. Er avhengig av fem på denne eksamenen. Men når jeg søker rundt på andre forum og ser eksempler på oppgaver så tror jeg neppe at jeg ville greid å svare meg til en 5er på de fleste. Blir veldig fort nervøs, og har vanskelig for å snakke rundt stikkord. Har ALLTID med hele teksten opp når jeg har fremføringer, og kan dette ordrett. Så er redd for å få "blackout" på eksamenen, selv om jeg kan stoffet.

 

Har kristendommen, islam, buddhismen, etikk, humanismen og filosofi (erkjennelsesteori og metafysikk). Har dere noen tips til hva jeg burde øve ekstra mye på? Burde jeg lese historien og kulten til religionene? Har konsentrert meg mest om etikk, virkelighetsoppfatning og menneskesyn i religionene. Og hva med etikk og humanisme kapittelet? Burde jeg lese grundig gjennom det?

 

Blir også VELDIG glad hvis dere skriver tips og råd til og personlige erfaringer dersom dere har vært oppe i muntlig eksamen, spesielt religion faget. Skriv også gjerne karakteren og tema!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det spennende å lese at Muhammed utførte "razziaer" mot karavanene rundt Medina?

 

Eller lese en side om Scientologi uten at det nevnes noen form for kritikk som at kirkens øverste ledere i Frankrike er dømt for grov økonomisk svindel og at Tyskland overvåker dem på samme måte som høyreradikale?

 

Slik var hvertfall den boka jeg hadde, tannløs. Den første boka var i direkte strid med menneskerettighetene den gang faget var i større grad et forkynnelsesprogram fra statskirka.

Lenke til kommentar

Er det spennende å lese at Muhammed utførte "razziaer" mot karavanene rundt Medina?

 

Eller lese en side om Scientologi uten at det nevnes noen form for kritikk som at kirkens øverste ledere i Frankrike er dømt for grov økonomisk svindel og at Tyskland overvåker dem på samme måte som høyreradikale?

 

Slik var hvertfall den boka jeg hadde, tannløs. Den første boka var i direkte strid med menneskerettighetene den gang faget var i større grad et forkynnelsesprogram fra statskirka.

 

Du tenker vel på KRL bøkene, om jeg ikke tar feil. I boka jeg har nå nevnes det at den katolske kirke tok penger for å tilgi synder osv. Synes det er spennende å lese om forskjellige religioner og grunnlag for at de tror på det de tror på. Når det anngår KRL synes jeg faktisk at det er trist at faget ble fjernet fra skolen. Jeg mener at Norge burde legge hovedvekt på kristendommen, grunnet det er den religionen som har formet landet våres og dannet verdigrunnlaget.

Lenke til kommentar

Du tenker vel på KRL bøkene, om jeg ikke tar feil. I boka jeg har nå nevnes det at den katolske kirke tok penger for å tilgi synder osv. Synes det er spennende å lese om forskjellige religioner og grunnlag for at de tror på det de tror på. Når det anngår KRL synes jeg faktisk at det er trist at faget ble fjernet fra skolen. Jeg mener at Norge burde legge hovedvekt på kristendommen, grunnet det er den religionen som har formet landet våres og dannet verdigrunnlaget.

Det er åpenbart at du har fått mer enn nok kristendom i oppveksten ja.

 

For det var da virkelig over 10'000 år med hedensk religion og kultur som har formet vårt land og verdigrunnlag, ikke 500 år med katolisisme og 500 år med protestantisme?

 

Jeg er glad for at et fag som hadde som mål å hjernevaske barn og ungdom inn i statskirka ble avskaffet. Det var tross alt et brudd på menneskerettighetene. Men er det en ting kristne sjeldent bryr seg om så er det vel nettopp det.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Hvilken relevans har egentlig dette faget for høyere utdannelse?

Er det valgfag?

I så fall, hvorfor ta et fag som privatist som ikke gir poeng til høyere utdannelse?

Er det fordi TS eventuelt er under 23 år og ikke kan oppfylle 23/5 regelen?

 

Går 2vgs nå og ønsker å bli ferdig med dette faget til neste år, så jeg slipper undervisning. Må fullføre det uansett.

Lenke til kommentar

Det er et fellesfag som du må ha for å få godkjent studiekompetanse.

 

Ang. diskusjonen så var også min bok ikke ensidig i forhold til alle religionene, og det var dessuten mye diskusjon rundt religionene i timene. Læreren presenterte gjerne saker vedrørerende religionene, og vi diskuterte ulike sider ved disse sakene og religionen som helhet. (Ref. læreplanmålene, kritikk og sammenligning av religioner).

 

Til eksamen, ta utgangspunkt i læreplanmålene og øv deg på å snakke rundt dem. Finn på noen spørsmål du kan øve deg med. Få andre til å høre deg.

 

Det viktigste er at du kan trekke inn andre deler av pensum uansett oppgave. Får du en oppgave om kristendommen kan du sammenligne sider ved den med andre religioner, og også presentere kritikk av den. Enda mer bonus er hvis du kan føye til motargumenter fra de kristnes side osv. Eksempelvis er det en del kristne som avviser det med at det ikke er konsistent og logisk, med at det er "snakk om tro, ikke kunnskap."

 

Få altså frem alle sidene av saken. Trekk gjerne inn noen dagsaktuelle saker som er relevante.

Endret av Webmaster Esso
Lenke til kommentar

Det er åpenbart at du har fått mer enn nok kristendom i oppveksten ja.

 

For det var da virkelig over 10'000 år med hedensk religion og kultur som har formet vårt land og verdigrunnlag, ikke 500 år med katolisisme og 500 år med protestantisme?

 

Jeg er glad for at et fag som hadde som mål å hjernevaske barn og ungdom inn i statskirka ble avskaffet. Det var tross alt et brudd på menneskerettighetene. Men er det en ting kristne sjeldent bryr seg om så er det vel nettopp det.

 

Hvor har det kommet frem at jeg er kristen? Har ikke nevnt det. Og kristendom i oppveksten? Har nok ikke fått "mer enn nok" av den religionen i oppveksten min.

 

Skjønte ikke det andre avsnittet ditt. Dersom du ikke ser på det som ironi, så vil jeg tolke det som du mener at f.eks. naturreligioner og norrøn mytologi har formet landet våres. Det er jeg ikke enig i, i vikingtiden var det lovlig å drepe. Er det det i dag? Tror nok ikke det du.

 

Nestekjærlighet er sentralt i kristendommen og dette er en verdi som står sterkt i det norske samfunn.

 

Men greit nok, er ikke dette jeg startet tråden for.

Lenke til kommentar

Aha, skjønner :)

 

Jeg tar studiespesialisering og kom opp i muntlig, men jeg trenger heldigvis bare seks fag. Muntlig er som karaktervurderinger forøvrig: Utover å kunne boka ut og inn så er det viktigste at du klarer å tenke selvstendig, være kritisk, og kan reflektere over det. Beste tipset jeg kan gi deg er å hvertfall fremstå som genuint interessert. Høres ikke ut som om det skulle være noe problem i ditt tilfelle. Dra inn kilder ifra utenfor boka og reflekter rundt hvilke konsekvenser de kildene har for pensum. Det elsker sensor :)

Lenke til kommentar

Hvor har det kommet frem at jeg er kristen? Har ikke nevnt det. Og kristendom i oppveksten? Har nok ikke fått "mer enn nok" av den religionen i oppveksten min.

 

Skjønte ikke det andre avsnittet ditt. Dersom du ikke ser på det som ironi, så vil jeg tolke det som du mener at f.eks. naturreligioner og norrøn mytologi har formet landet våres. Det er jeg ikke enig i, i vikingtiden var det lovlig å drepe. Er det det i dag? Tror nok ikke det du.

 

Nestekjærlighet er sentralt i kristendommen og dette er en verdi som står sterkt i det norske samfunn.

 

Men greit nok, er ikke dette jeg startet tråden for.

Brenne mennesker levende på bål, drukning og radbrekking var alle lovlige måter for kirken å drepe uskyldige mennesker på. Er det denne nestekjærligheten du mener har formet vårt samfunn?

 

Hedenske samfunn hadde lover mot mord akkurat som kirkeretten hadde det. Nestekjærlighet finner du i alle samfunn, før og etter kristendommen.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Brenne mennesker levende på bål, drukning og radbrekking var alle lovlige måter for kirken å drepe uskyldige mennesker på. Er det denne nestekjærligheten du mener har formet vårt samfunn?

 

Hedenske samfunn hadde lover mot mord akkurat som kirkeretten hadde det. Nestekjærlighet finner du i alle samfunn, før og etter kristendommen.

 

Kirken gjør ikke alltid det som bibelen oppfordrer til i mine øyne. Visste du at NT ikke nevner noe om treenigheten? Dette har blitt bestemt på de tidligste kirkemøtene, det samme har trosbekjennelsen. Og det kirken gjorde som du nevner her strider virkelig i mot de kristne verdiene. Jesus sa "Du skal elske din neste som deg selv" og han sa stadig vekk hvor viktig nestekjærlighet var. Den barmhjertige samaritan? Historiene med Jesus som omgikk de "urene" (dvs. tollere og syndere)? Ett av de ti bud lyder:

 

"Du skal ikke slå ihjel"

 

Altså du skal ikke drepe.

 

Og når det angår det siste avsnittet ditt er dette feil. I vikingtiden var det lov å drepe og svært vanlig, spesielt holmgang (som ofte førte med døden). Dette ble avskaffet på grunn av kristendommen som kom til Norge. Prøver aldeles ikke å forkynne nå, dette er fakta og dersom du ikke tror meg skal du få lov til å lese religionsbøkene om igjen. Evt ta norskfaget i samme slengen.

Endret av religion
Lenke til kommentar

Kirken gjør ikke alltid det som bibelen oppfordrer til i mine øyne. Visste du at NT ikke nevner noe om treenigheten? Dette har blitt bestemt på de tidligste kirkemøtene, det samme har trosbekjennelsen. Og det kirken gjorde som du nevner her strider virkelig i mot de kristne verdiene. Jesus sa "Du skal elske din neste som deg selv" og han sa stadig vekk hvor viktig nestekjærlighet var. Den barmhjertige samaritan? Historiene med Jesus som omgikk de "urene" (dvs. tollere og syndere)? Ett av de ti bud lyder:

 

"Du skal ikke slå ihjel"

 

Altså du skal ikke drepe.

 

Og når det angår det siste avsnittet ditt er dette feil. I vikingtiden var det lov å drepe og svært vanlig, spesielt holmgang (som ofte førte med døden). Dette ble avskaffet på grunn av kristendommen som kom til Norge. Prøver aldeles ikke å forkynne nå, dette er fakta og dersom du ikke tror meg skal du få lov til å lese religionsbøkene om igjen. Evt ta norskfaget i samme slengen.

Om bibelen sier noe om treenigheten er tolkningsspørsmål. Som vi kan se av diskusjon blant de mest bibelivrige på forumet her så er det stor uenighet om hva bibelen faktisk sier. Hva bibelen sier om treenighet regner jeg med det er like stor uenighet om.

 

Jesus sa vel en rekke ting om helvete og alle de som skulle dit. Bibelen sier jo en hel rekke ting om å steine mennesker, selge slaver osv. Så direkte ubibelsk kan det knapt nok være å drepe en heks eller forby homofili.

 

Også kommer du trekkend med de ti bud på toppen av det hele. "Du skal ikke drepe" var et av budene Moses ga til menneskene rundt seg. Like etter dro de ut for å krige og drepe fiendene sine med guden deres sin hjelp. Så mye for de ordene der! Dessuten er budene direkte menneskefientlige og se bare på rekkefølgen: religionsfrihet og blasfemi er verre enn drap og voldtekt er ikke engang nevnt! Om man skulle lage ti bud så er virkelig bibelens ti bud et elendig forslag. Omtrent som man kan forvente av jernalderjøder fra midtøsten.

 

I hedensk tid var det like forbudt å drepe som i kristen tid. Folk samlet seg i tingene og tok opp lovbrudd som for eksempel drap der. Gulatingsloven for eksempel stammer fra hedensk tid. Det er riktig som du sier at mange aspekter med norsk kultur gikk tapt da kirka tok over makten. Holmgang var en type duell som kunne bli brukt for å løse konflikter. Dette er ikke drap i lovens forstand, akkurat som å brenne uskyldige kvinner og menn ikke er brudd med kristenretten fordi kirka ofte har andre definisjoner av hva som er skyldig og uskyldig. Å bli dømt for drap i hedensk tid kunne gjøre at du ble utvist fra samfunnet eller måtte betale bot.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

jeg tar faget. måtte sende inn leseliste og føre opp hvilke tekster jeg skal tolke i hver religion, måtte ikke du det, trådstarter?

 

Jo, måtte sende inn leseliste. Valgte kristendommen, islam, buddhismen, metafysikk og erkjennelsesteori :) Er det noe spesielt du øver på?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...