Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arbeidsavklaringspenger og videregående opplæring.


undreromnav

Anbefalte innlegg

Hei.

Det har seg sånn at jeg ikke har bestått videregående opplæring, grunnet udiagnostisert AD/HD. Jeg har nå fått diagnosen og er under medikamentell behandling. Dvs, jeg fungerer mye bedre. Til høsten vil jeg ta opp igjen de fagene jeg mangler. Siden jeg har brukt opp min normerte 3 år på VGS og ikke lenger kvalifiserer til videregående opplæring i regi av fylkeskommunen, før om 5 år (latterlig ordning forresten) og jeg kan ikke gå innunder 23/5 regelen fordi jeg har alvorlig dyskalkuli. Det gjør at jeg ikke er i stand til å ta kassajobb på Rimi eller andre jobber der tall er en del av jobben. Det jeg egentlig lurer på er om jeg kvalifiserer til støtte fra NAV til bolig og kostnad ved å ta fagene som privatist. Jeg trenger undervisning, jeg klarer ikke å lese på egenhånd. Kostnaden ved å ta deg fagene jeg skal ta ved Akademiet Privatist er 45K.

 

Her er det NAV sier i sitt rundskriv (?)

 

"For NAVs brukere uten fullført videregående opplæring, har fylkeskommunen ansvar for å vurdere den enkeltes rett til slik opplæring etter søknad fra den enkelte. Retten til

videregående opplæring etter opplæringsloven må være avklart før det tilbys ordinær utdanning som arbeidsrettet tiltak etter denne forskriften."

Opplæringsloven 3.1 må jeg innrømme at jeg ikke forstår stort av hva den egentlig sier. Men utifra det jeg leser virker det som at ungdomsretten min har tatt slutt?

 

Hvor skal jeg søke til fylkeskommunen? Det er jo ingen steder jeg kan søke til, i og med at jeg har fullført videregående.

 

Takk for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk! Ser at søknadsfristen nå har gått ut, den var 3. mars eller 1. februar i mitt tilfelle (særskilt grunnlag). Det jeg frykter er at NAV skal finne på og si "Nei, nå må du vente til august neste år før du begynner å gjøre noe fornuftig med livet ditt. Det sparer vi penger på"

Jeg har ikke sånn super peiling, men utifra det jeg forstår så tilbyr ikke de offentlige skolene deg å ta om igjen fag heller. Da ender jeg vell opp hos enten Akademiet eller Sonans? Spørs vell hva NAV vil bruke skattepengene deres på :p

Lenke til kommentar

Hvorfor betale dyrt for å ta det som privatist, når du har mulighet for å få standpunktvurdering?

 

http://www.nrs.tm.no...kompetanse.html

 

(Hvor mye dette koster vet jeg dessverre ikke).

 

Søknadsfrist er 20. juni: http://www.nrs.tm.no/

Hei. Takk for svar.

Dessverre gjelder denne ordningen kun for personer som har fylt 25 år. Jeg er 20. Jeg har ikke særlig lyst til å gå på sosialstønad i 5 år før jeg begynner å gjøre noe fornuftig med livet mitt.

Lenke til kommentar

Du har ikke lest godt nok:

 

Dersom du har fullført videregående opplæring i noe annet enn allmennfag og likevel ønsker å skaffe deg generell studiekompetanse, eller du er for ung til å få tilbudet gratis, kan du likevel henvende deg til oss. Dersom vi har ledige plasser, vil du kunne få tilbudet gratis.

 

Som det fremkommer av mine uthevinger så har de som ikke har rett på VGS- utdanning etter voksenrett en mulighet til å få kurset gratis hvis det er ledig plasser.

 

Jeg regner også med at de selger disse kursene for de som ikke har rett. Derfor er mitt råd å ringe dem.

Lenke til kommentar

Du har ikke lest godt nok:

 

 

 

Som det fremkommer av mine uthevinger så har de som ikke har rett på VGS- utdanning etter voksenrett en mulighet til å få kurset gratis hvis det er ledig plasser.

 

Jeg regner også med at de selger disse kursene for de som ikke har rett. Derfor er mitt råd å ringe dem.

Problemet blir jo at dette ligger i Notodden og jeg har ikke så veldig lyst til å flytte dit. Som du sikker har lest så har jeg ADHD og dyskalkuli. Dette gjør at jeg trenger undervisning, og ikke vil klare nettstudier. Det ene faget jeg skal ta opp igjen er et språkfag og da trenger jeg undervisning minst en gang i uken. Prøver ikke å gjøre dette vanskelig, men det er faktisk sånn det er. Jeg har ingen interesse av å flytte til Notodden...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...