Gå til innhold

Slå sammen flere fiberlinjer til en kontra en "stor" linje - mulig?


Anbefalte innlegg

Hei, sitter å lurer på en ting. Ikke det at jeg har planer om å gjøre det akkurat nå, men lurer likevel.

 

Sjekket litt priser på fiber linjer, og Altibox, som leverer der jeg bor, har en pris på 849 kr mnd (10.188 i året) for en 100/100 linje.

200/200 linjen skal de ha 3.490 per mnd (41.800 pr år) for og 400/400 linjen skal de ha 5.990 pr mnd (71.880 pr år) for.

 

Så de skal altså ha 4 ganger mer per mnd for 200 mbit kontra 100 mbit. Er jo ikke så veldig logisk. Men slik er det nå en gang.

 

Lurer derfor på om det ville latt seg gjøre å bestille 2 x 100 mbit linjer, for å så kjøpe en eller annen ruter/modem sak som kan slå sammen linjene slik at man i praksis har en 200 mbit linje, men betaler halvparten av prisen som en 200 mbit linje koster.

 

Hva trenger man da eventuelt av utstyr? Noen linker til priser osv?

Og vil Altibox la en kunde kjøpe 2 x 100 mbit linjer i stedet for en 200 mbit linje? Hva da med å f.eks kjøpe 4 x 100 mbit linjer, er det mulig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, kompleks spørsmål du spør her.

Det er som jeg vil tro er problemet her, er nemlig at Altibox lever modem som er tilkoblet sentralen deres hvor alt styres fra. Du vil jo få en slik fiberkonverter mener jeg å huske (aldri hatt Altibox, men etter hva jeg har sett / lest).

 

I hvert fall - eventuelle løsninger:

Link aggregation

Multilink PPP for DDR

BGP Multipath

LARTC howto - avansert routing i linux eller no

 

(Takk til syneticon-dj @ serverfault.com)

 

Aldri prøvd noe lignende selv - akkurat satt meg inn i dette med litt mer avansert nettverk :)

Lenke til kommentar

Så et av spørsmålene, kanskje det viktigste, er om Altibox lar en kunde bestille flere modem på samme adresse da?

 

du kan nok få flere linjer på samme adresse, men dersom du skal kjøre link aggregering så er det noe som må setts opp i begge ender, jeg tviler på de setter opp det for en privatkunde.

Lenke til kommentar

Det finnes rutere som kan bundle linjer, men du vil jo ikke få 200MBit hastighet, men 2x100.

Så lenge du ikke forventer 200MBit mot samme forbindelse/nettsted så er jo kapasiteten dobbelt så høy.

 

De fleste Cisco bokser kan gjøre dette, og også endel brannmurer, men har ikke oversikt over lett tilgjengelig/rimelig utstyr.

 

Google "bundle adsl lines" f.eks så finenr du masse info.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men om man ikke får f.eks 200 mbit hastighet fra ett nettsted via en slik løsning, er jo poenget nokså redusert. Kanskje ikke så lett å spare penger på å mekke til egne løsninger da... :D

 

Tja, kommer jo an på - Du kan jo laste ned (f.eks) med 100 MBit fra to steder samtidig = 200MBit effektivt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...