Gå til innhold

Viftestøy. På helt ny Asus Zenbook


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har nylig kjøpt ny Asus Zenbook (ASUS ZENBOOK UX32VD 13,3" FHD IPS GeForce GT620,Core i7-3517U,4GB RAM,500GB SSD/HDD,Bluetooth, Windows 8) og har opplevd en del problemer.

 

I slutten av februar kjøpte jeg denne maskinen og den fungerte utmerket i ca to uker. Jeg installerte normale og nødvendig programmer og etter hvert begynte maskinen å henge seg opp, slik at den eneste muligheten var å holde inne den fysiske power-knappen. Dette skjedde med jevne mellomrom og var egentlig ekstremt rart og ikke minst irriterende. Det endte til slutt med at det kom en blåskjerm med feilmeldingen DRIVER_POWER_STATE_FAILURE.

 

Etter en del googling og support-samtaler vet jeg fortsatt ikke hva det skyldes og hvordan man fikser det. Så det endte med at jeg sendte den tilbake til MPX.NO og jeg fikk igjen pengene, for jeg orket ikke å vente flere uker på reparasjon (som både Asus og MPX anbefalte). Fair enough.

 

Jeg hadde brukt lang tid på å bestemme meg for hvilken laptop jeg skulle kjøpe, og likte i utgangspunktet denne laptopen, så derfor bestilte jeg like godt den samme laptopen en gang til fra samme sted, i håp om at det skulle gå bedre denne gangen. Denne bestilte jeg for ca 3 uker siden.

Med en gang jeg hadde kjørt ferdig Windows 8-installasjonen (som fulgte med laptopen) så merka jeg at vifta var overraskende bråkete til å være på denne påståtte stillegående laptopen. Vifta gikk på full guffe i intervaller på 10-20 sekunder før den stoppet i 10 sekunder før den startet igjen og slik holdt det på hele tida. Jeg hadde ingen programmer eller noe åpne, men likevel bråket den noe voldsomt. Utrolig irriterende. Jeg ringte Asus igjen og de ba meg gjenopprette fabrikkinstillingene. Det gjorde jeg, men denne gangen gikk vifta konstant, istedenfor i intervaller. Jeg tenkte at det kanskje er masse Windows-oppdateringer som skal installeres automatisk sånn helt i starten og at det er det som er grunnen til viftestøyen. Men nå har det holdt på slik i to uker, så da burde vel alt slikt være overstått. Uansett skal det vel ikke bråke såpass mye når man installerer oppdateringer. Men jeg sitter her i skrivende stund og er kokvarm i toppen av denne viftestøyen.

 

Asus og MPX aner ikke hva det skyldes, og ber meg sende den på reparasjon. Jeg er utrolig frustrert ettersom jeg ikke kjøpte ny pc for å måtte sende den på reparasjon med en gang. Og at det har skjedd to ganger på litt over en måned er nesten komisk. Derfor må jeg nesten høre med dere her inne om noen av dere har noen anelse om hva dette skyldes og om det er noe jeg kan gjøre?

 

En annen ting. Jeg har en ubegrunnet mistanke om at det kan skyldes Windows 8 (grunnen er vel at jeg misliker Windows 8 sterkt foreløpig), så jeg lurer på å installere Windows 7 på maskinen bare for å sjekke om det blir bedre. Men hva gjør jeg hvis jeg vil ha tilbake Windows 8 en dag? Jeg har ikke fått med noe Win 8 cd (jeg har ikke en gang cd-rom) for å gjenopprette fabrikkinnstillingene. Dette kan jeg forsåvidt spørre kundeservice om, men det er stengt for dagen. Noen erfaringer?

 

Setter stor pris på svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg har på en måte gått igjennom det samme som deg, men med en acer s3, og det skjedde i løpet av 3 dager med søndag. Fikk en, bytta til en ny som ikke virka. Kan anbefale macbook air som har gått som en klokke siden da :)

 

 

Eller for å svare på det du spurte om. Hvis du vil ha tilbake windows 8 etter å ha installert win 7 så tror jeg du kan gjennoprette fabrikkinstillinger. Er ettellerannet man trykker på når man skrur på pc-en.

Endret av 1BlueAnd1White
Lenke til kommentar

Har lest flere som har viftestøy-problemer og andre bugs med UX32VD. Det var grunnen til at jeg valgte UX31A. På papiret ser UX32VD rå ut, med tanke på at man kan oppgradere med mye ram og ssd, samt med gpu. Men byggekvaliteten, brukervennligheten og viftekjølinga er noe jeg har lest flere klager på. Ser her at du nå vurderer Mac Air. Men jeg kan anbefale deg UX31A. Rask, brukervennlig og ingen viftestøy. Helstøpt ALU-chassis. Har en med win7 og har aldri viftestøy. Kan høre den spinner opp litt svakt iblant. Den har siden januar gått ned fra 10990 til 9300. Begynner å bli rimelig.

Endret av A-Dawg
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...