Gå til innhold

hvilken styreform har Kina per dags dato?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Akkurat det samme som i Norge. En "folkevalgt" herskerklasse.

 

 

Hva de kaller seg, er egentlig likegyldig. Men de SIER de er en kommuniststat.

 

Artig hvordan nesten alle landets "folkevalgte" er styrtrike.

 

Også artig hvordan en "folkevalgt" kan velges av en befolkning uten stemmerett. heheh

 

Og bare for å gjøre absurditeten total; så fører de en mer "kapitalistisk" økonomisk politikk enn de aller fleste vestlige land, inkludert USA.

 

Forskjellen på Vesten og Kina, er at de Kinesiske herskerene ikke gidder å bruke så mye tid og energi på å framstå som legitime, rett og slett fordi befolkningen er mer bevisste og inneforståtte med sin undertrykte rolle enn hva vi er.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Så, ikke helt akkurat som i Norge?

 

Jeg vil kalle Kina et hypodemokrati.

 

Jo, fair enough. Landene er ikke akkurat blåkopier. Men som jeg påpekte, er korrupsjonen litt mer transparent.

 

Til vår kreditt, er Norge, selv i forhold til andre Europeiske land, mindre preget av økonomisk ulikhet.

Men det er allikevel ikke mye tvil, om at norske topp-politikere tilhører samfunnets øverste klasse.

 

Og hva er et "hypodemokrati"? Google ga meg 47 treff...

Lenke til kommentar

Og hva er et "hypodemokrati"? Google ga meg 47 treff...

47? Wow. Jeg hadde aldri sett ordet før jeg brukte det, men 'hypo' kommer fra gresk og betyr 'under'.

(Det er det motsatte av 'hyper'.)

 

Ettersom demokrati også er gresk, dro jeg like gjerne til med 'hypodemokratisk' (=demokrati under det normale; det er jo bare et lite mindretall som har "stemmerett" i Kina.)

Lenke til kommentar

Hørte en bekymret reporter fra Sveriges Radio intervjue ei kvinne på gata i Peking:

 

"men dere må vel savne demokrati og ytringsfrihet, slik som i Europa?"

 

"Nei, det passer ikke hos oss. Vi er for mange mennesker"

 

Om vedkommende er representativ for folkemeningen er vel vanskelig å fastslå, men mulig vi i vesten etterhvert må innse at ikke alle land/folk worldwide nødvendigvis streber etter å etterligne oss til punkt & prikke?

Lenke til kommentar

Kina og Norge har en ting til felles ingen av de er demokratier.

Forskjellen på styre formen i Norge og Kina er at befolkningen i Norge kan velge sitt midlertidge diktatur.

Men kan folket virkelig styre som i ordene demos, kratos. Nei.

 

Litt snodig egentlig, det er som ei skute der mannskapet kan stemme på forskjellige kapteiner, men

manskapet kan ikke velge å sammarbeide uten en kaptein. De må enten velge en kaptein som skal styre over de i en hvis periode eller velge en kaptein som avikler systemet og lar de sammarbeide.

 

Værste er at de ikke kan bytte ut kapteinen etter de har valgt dem selv om mesteparten av mannskapet mener det var et feilgrep.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kina - Kommunist, Demokrati

USA - Republikk, Demokrati

Norge - Monarki, Demokrati

 

Kongen i Norge er øverste militærleder. Alle nye lover skal godtas og underskrives av kongen. Kongen kan nekte å underskrive nye lover og forslag fra regjeringen. Jens Stoltenberg la inn et forslag at Norge burde bli en republikk. Kongen nektet å skrive under på dette forslaget. Dermed fortsetter Norge med monarki og demokrati.

Endret av Anvilycus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...