Gå til innhold

Kjøpe og selge oppussingsobjekter


M4ds

Anbefalte innlegg

Jeg er student, og jobber deltid ved siden av. Jeg sitter og tenker litt på muligheter for å tjene mer penger, så ser derfor på muligheten til å ta opp et lån og kjøpe boliger, pusse dem opp, for så å selge dem igjen.

 

De som pusser opp vil hovedsakelig bli meg, foreldre og evt leie inn folk som snekkere, rørleggere etc.

 

 

Kan man tjene mye på dette? Hva er de positive sidene og de negative? Dette høres enkelt ut, men er det noe jeg overser?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten at jeg har gjort dette selv med mål om å profittere, så kan jeg likevel si følgende. Å pusse opp selv tar mye tid. Det kommer til å stjele veldig mye av tiden din og man kan fint gjøre slike oppussinger til en heltidsjobb hva tidsforbruk angår. I tillegg er det ganske lett å bli drittlei av hele jobben og jeg tviler på at noen ønsker å stille opp for deg i vesentlig grad for å gjøre jobben dersom de ikke er økonomisk involvert. Man kan selvsagt leie inn folk for å gjøre jobben for seg, slik du nevner, men det er absolutt ikke noen triviell kostnad forbundet med dette. Det vil stjele vesentlig fra evt. fortjeneste ved salg og det innebærer også en god del organisering.

På den andre siden, om du klarer å finne en balanse er det fullt mulig å tjene gode penger på dette i dagens marked, men det kommer neppe til å være noe "rik over natten" opplegg. Vær forberedt på å putte masse slit og arbeid inn i det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kom til å tenke på en tråd om det samme temaet (nesten, da) fra i fjor... Du finner kanskje litt interessant lesestoff der?

 

http://www.diskusjon...owtopic=1440405

 

Edit: Google har mange treff på temaet.

 

http://www.byggebolig.no/bygge-nytt-pusse-opp/erfaringer-advarsler-kjope-gammelt-hus-pusse-opp-og-selge/

 

https://www.google.no/search?q=pusse+opp+og+selge&aq=f&oq=pusse+opp+og+selge&aqs=chrome.0.57j0l2j62l3.2568&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Endret av magnusalex
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dyrt å kjøpe noe du håper du får solgt med overskudd.

Skal du leie inn snekkere etc, forsvinner jo en del penger.

Hvor lenge vil evt. dine foreldre/du drive med det (lange tunge dager)

Til slutt skal jo megleren ha sin andel = du kunne sansynligvis tjent mere ved en deljobb til =)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei,

 

Ja det er mulig å tjene masse penger på dette, men det er ikke spesielt enkelt. Hvis du skal pusse opp ved siden av studier og deltidsjobb, blir det ikke mye tid til annet. Det er ganske vanskelig å finne gode objekter, husk at du konkurrerer med "vanlige" boligkjøpere som ikke tenker på samme måte, de trenger ikke å regne inn en fortjeneste, og derfor ofte kan betale mer enn det du burde.

 

Hvis du kan gjøre en god del selv, vil jeg anbefale deg å starte med å kjøpe en leilighet hvor du selv flytter inn. For det første fordi dersom du bor der selv i 1 år før du selger, slipper du å skatte av fortjenesten (28%), og også fordi du vil få mye bedre betingelser i banken på et vanlig boliglån enn et næringslån (når du gjør dette som business). For det tredje kan du da også kjøpe en andelsleilighet og dermed slippe dok.avg. Dessuten har du da også et sted å bo...

 

 

For alle boliger du kan tenke deg å investere i, sett opp en oversikt på hva du tror du kan selge boligen for når du er ferdig og trekk fra alle oppussingskostnader. Og legg inn en gevinst så klart! Tallet du sitter igjen med til slutt, er det du kan betale for leiligheten.

 

Jeg tror mange romantiserer dette med å pusse opp leiligheter. Det er jævla mye arbeid rett og slett, men det kan og være veldig tilfredsstillende å snu en trist leilighet til noe som noen vil betale masse penger for.

Endret av Oppussingsmannen
Lenke til kommentar

Gevinsten, det vil si det du må øke boligverdien med for å gå i null, må dekke:

 

- Skatt (28 % av gevinst), hvis du ikke velger å bosette deg der selv i minst ett år.

- Renter og gebyrer på lån i hele den perioden fra ditt kjøp til ditt salg.

- Alle direkte kostnader du har til oppussing (disse er fradragsberettigede hvis du ender opp med å skatte), samt kjøp og salg av boligen (meglerutgifter, dok.avgift, m.m.)

- Forsikringsutgifter til boligen (også fradragsberettiget)

- En rimelig godtgjørelse til deg selv

 

 

La oss si du kjøper en bolig til 1,2 millioner kroner, som du pusser opp og bor i i minst ett år (skattefritt). La oss videre si du selv jobber med oppussing tilsvarende en 30 % stilling (585 timer) dette året.

 

Du vil betale cirka 50k i renter dette året. En rimelig lønn, skal vi si 300,- kr per time? Det blir 175k. Meglerutgifter, si 20k. 1,45 millioner må du da selge boligen for - for å dekke utgiftene dine. Alt over det er gevinst. Og dette er før snekkeren og rørleggeren har så mye som sett på boligen.

 

 

Jeg legger "rimelig godtgjørelse" under kostnader fordi det er det det faktisk koster for deg å gjøre dette i stedet for en annen jobb. Du har per definisjon tapt disse pengene ved å pusse opp i stedet for å jobbe.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...