Gå til innhold

Få Norge på beina!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skulle ønske at man og fikk med seg utenforbi betongjungelen - f.eks et opplegg hvor alle som ville kunne være med i samme tidsrom uansett bosted enten det var i et sametelt eller i en grim obosblokk. Hvorfor må det være relatert til bestemte byer? Det man egentlig gjør er å utelukke de fleste.

 

"Hvem som helst, hvor som helst" burde heller mottoet være - Norge er enormt mye mer enn et knippe sentrale byer (ref og overskriften til artikkelen som er misvisende).

 

Man ville fått mye mye større oppslutning ved å inkludere alle, hele landet, og samtidig frihetsvalg i motivområde - ikke alle liker/finner inspirasjon i å trø rundt i gater med kameraet.

 

Tor

Lenke til kommentar

"Hvem som helst, hvor som helst" burde heller mottoet være

 

Øh, det er jo det. Hvem som helst kan nominere hvor som helst. Hensynet som avgjør hvilke steder som blir plukket ut er først og fremst praktisk gjennomførbarhet, og at inntektene går til noe lokalt og fotorelatert.

 

Det er vanskelig å se hvordan man enkelt og greit kan spre dette ENDA mer utover landet enn dette, uten offentlig støtte og/eller et dundrende underskudd. Jeg aner ikke hva JP legger i dette, budsjettmessig, men det er nok flere hundre tusen til sammen, inkludert premier, arbeidstid, transport, kampanje, materiell, andre utgifter, etc etc.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Øh, det er jo det.

Har vanskelig for å ta den kommentaren seriøst - nei, det er kun for noen utvalgte byer - alle andre som ikke bor i disse byene er utelukket. Jeg velger å tro at hodet ditt var et helt annet sted når du svarte.

 

Hvem som helst kan nominere hvor som helst.

Jo, men det blir likevel ikke "hvem som helst, hvor som helst" som kan delta - kun folk fra de utvalgte byene - så det gjelder ikke hele Norge, kun et knippe utvalgte byer.

 

Det er vanskelig å se hvordan man enkelt og greit kan spre dette ENDA mer utover landet enn dette, uten offentlig støtte og/eller et dundrende underskudd. Jeg aner ikke hva JP legger i dette, budsjettmessig, men det er nok flere hundre tusen til sammen, inkludert premier, arbeidstid, transport, kampanje, materiell, andre utgifter, etc etc.

Vel, muligens burde man heller se på opplegget dersom målet er hele landet. F.eks koster det arrangøren ingenting å la samen på vidda sende inn noen bilder ei heller om bestemor fra Sirdal sender noen knips. Mener man at mengden innsendte bilder vil bli for stor så får en si det, og kalle en spade for en spade og ikke en gravemaskin - dvs ikke la det flagges med hele Norge når det er kun få utvalgte steder som får være med i praksis.

 

Tor

Lenke til kommentar

Jo, men det blir likevel ikke "hvem som helst, hvor som helst" som kan delta - kun folk fra de utvalgte byene - så det gjelder ikke hele Norge, kun et knippe utvalgte byer.

Hvor står det at det kun er folk fra de lokale byene som får være med? Så vidt jeg kan lese av teksten så er det åpent for alle, men arrangementene holdes kun i de utvalgte byene.

Bli med da vel! Vi har plass til ALLE!
Lenke til kommentar

Målet er ikke hele landet det er der det er mest praktisk. Det er også derfor det ofte er bedre mobildekning i Oslo enn Ytre Kautokeino.

(Kvenen jeg kjenner har ingen problemer med mobildekningen i Kautokeino - og jeg forstod ikke sammenhengen i forhold til temaet)

 

Akams overskrift "Få hele Norge på beina!" Selve seansen er døpt: "Nasjonal Fotovandring".

 

Men fakta er at det gjelder bare for de som bor i noen få utvalgte byer, og jeg nekter å godta at det er ensbetydende med hele landet. Heading på artikkelen og navn på prosjektet ser jo flott ut, men er langt fra virkeligheten som er at flertallet er utelukket.

 

Tor

Lenke til kommentar

Har vanskelig for å ta den kommentaren seriøst - nei, det er kun for noen utvalgte byer - alle andre som ikke bor i disse byene er utelukket. Jeg velger å tro at hodet ditt var et helt annet sted når du svarte.

Nå finner du på ting. Det står da vitterlig i teksten:

I tillegg kan leserne nominere andre byer eller tettsteder. Fra disse plukkes opptil 7 ekstra som får delta. Siste frist er 7. april.

Ja, det er allerede satt av åtte plasser. Det er steder der JP har butikk. Så kan man nominere syv andre steder som OGSÅ blir en del av fotovandringen.

 

Hvordan mener du at alle andre enn de åtte byene som er nevnt er utelukket?

Lenke til kommentar

(Kvenen jeg kjenner har ingen problemer med mobildekningen i Kautokeino - og jeg forstod ikke sammenhengen i forhold til temaet)

 

Akams overskrift "Få hele Norge på beina!" Selve seansen er døpt: "Nasjonal Fotovandring".

 

Men fakta er at det gjelder bare for de som bor i noen få utvalgte byer, og jeg nekter å godta at det er ensbetydende med hele landet. Heading på artikkelen og navn på prosjektet ser jo flott ut, men er langt fra virkeligheten som er at flertallet er utelukket.

 

Tor

 

Da skal jeg forklare - når man bygger ut mobilmaster så prioriterer man der det er størst befolkningstetthet, deretter store utfartsveier og så blir ting mindre og mindre helt til man havner langt oppe i fjellheimen eller områder hvor det ikke er folk og knapt/ingen mobildekning.

 

Overfører man dette over til ett random kverulerende tema som feks Få Norge på beina så er det logisk at man arrangerer ett slikt arrangementet hvor man når mest folk, og hvis man har fulgt med så langt så kommer det neppe som noen overraskelse at man da snakker om de største byene, ikke ett tettsted som Flåklypa.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hvor står det at det kun er folk fra de lokale byene som får være med?
Seriøst? Mener du at det er ensbetydende med at alle kan delta på like vilkår uansett hvor de bor i landet?Tor

 

Hvor stor prosent av Norge utgjør de byene som får være med?

 

Det er en klar og forståelig skjevfordeling mot de store, tett befolkede byene i sørnorge her. Forhåpentligvis blir dette rettet opp med at noen av stedene som velges er i nord, eller at det kommer til mindre steder. Det er heller ingen ting som hindrer lokale klubber i å lokale egne fotovandringer på samme dato, man får bare ikke være med på opplegget til Japan Photo.

 

Det bodde i 2007 ca 1,72 millioner mennesker direkte i disse byene, ut av et totalt folketall på ~4,7 millioner, så dette utgjør ca 36 % av befolkningen. I tillegg til dette så bor store deler av det resterende folketallet innenfor fornuftig reiseavstand til hvor dette skal arrangeres, for min del er det rundt 1,5 time å kjøre, og jeg får muligheten til å ta bilder i en ny by der jeg ikke har vært på fototur før, noe jeg syns er flott.

 

Mener du at Japan Photo skulle vært pålagt å avholde dette i alle større norske tettsteder? (Det fantes per 2011 209 tettsteder med over 2000 innbyggere, og 48 med over 10 000 innbyggere).

Endret av Wraith
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...