Gå til innhold

Prioritere zoom eller optisk kvalitet


Anbefalte innlegg

Skal/må handle nytt kamera (har hatt både speilrefleks og superzoom), men sliter hva jeg skal prioritere ifht preferert egenskap

 

Zoom (SuperZoomene Canon SX50HS eller den kommende FujiFilm HS50EXR gir jo noen snedige muligheter ifht utnyttelse av zoomen...)

 

eller

 

Optisk kvalitet (for eksempel FujiFilm X20 eller Panasonic LX7)

 

Tar mye bilder inne (vanlig lys)

Tar mye bilder ute (har hunder som løper mye...)

Tar mye bilder overalt...

 

Og greier ikke å "lande" på hvilken "hovedgruppe" jeg skal handle fra...

 

Noen som kan gi noe vettugt svar

 

takker :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forherliger kvalitet fremfor zoom. Har du ett bilde med god kvalitet, kan du tillate deg å beskjære, etterzoome i bildebehandlingen.

 

De superzoomene, har ikke alltid like god bildekvalitet uansett.

 

Jeg kan ikke dette så mye, men lurer på om det er mulig å oppnå tilnermet like gode resultater på et beskjært bilde av god kvalitet, som med et bilde tatt med en slik superzoom (Hvis en lager ca samme utsnittet.)

 

Pixler på en liten sensor, kan vel ikke sammenlignes med pixler på en stor sensor.

 

Dette er ikke ment som et råd fra meg, men et spørsmål videre i tråden for å finne ut dette. Det har tross alt med ts inlegg å gjøre.

Lenke til kommentar

jeg tenker ikke systemkamera (solgte min Nikon + objektiver pga "mye å drasse på hele tiden...")

dermed tenker jeg heller ikke speilløst systemkamera

 

jeg tenker kompakt

 

og ene dagen er jeg veeeeldig på at en kraftig zoom hadde vært helt konge (ofte etter at jeg har vært ute på tur, og har sett hva feks CanonSX50'en kan foreta seg...

 

neste dag er jeg innendørs og har mest lyst til å ta bilder uten blitz, og gjerne med blur'ed bakgrunn...

 

har brukt masse tid på å lese tester, og vurdere ifht egne preferanser

og sitter nå igjen med 2 ytterpunkter...

 

:-/

Lenke til kommentar

Hva med Canon G15 ? Det er lyssterkt, men har ikke ekstrem zoom.

 

Det vil si at det passer til innendørsfoto uten blits, samt du vil vel kunne få blur bakgrunn som du etterlyser.

Brennvidden på denne er opp ti 140mm, som skulle egne seg bra til portretter og alt annet inne ihverfall.

Kanskje litt lite zoom til hunder i fart, men det er lyssterkt, f2,8 på full zoom 140mm så du vil kunne oppnå raskere lukkertider, for å fryse bevegelser. Det skal visstnok ha et autofokus-system som Canon mener er en stor forbedring fra G12.

 

(NB jeg har bare lest om dette kameraet, og det er på ønskelisten min)

 

Jeg ser jo helt klart "fun" faktoren med 1200mm som SX50 har, men ikke helt nytten. Jeg kan ikke se for meg hvor mye dette er, men det er ekstremt. Jeg har og lyst til å prøve dette, og se hvor mye det er. Selv versting zoom linsene til speilreflekser går ikke til 1200mm, og de koster 100.000kr++ uten kamera.

 

Jeg vil og tro at om en beveger seg utenfor zoom området til G15, begynner behovet for stativ å melde seg. Det er jo bildestabilisator, men dog. Fordelen igjen, er jo at et slikt kamera som sx50 nok enkelt kan plasserers på stødig grunn, bygges opp med stein for å holde det i ro, en gidder vel ikke drasse stativ rundt om kring.

 

Uansett, det jeg skriver er bare hva jeg tror. Det er mulig at sx50 er netopp rette cameraet for deg. Synes bare at Canon g15 virker som et knall allround kamera for kriteriene dine.

-innendørs uten blitz

-hunder i fart (mulig skivebom fra meg her, for det har jeg ikke prøvd)

-overalt

 

Valget er allikevel ditt, og jeg ønsker deg lykke til med hva du en velger.

Lenke til kommentar

Noen som kan gi noe vettugt svar

Nei dessverre, tror ikke det finnes noe klart svar på dette. IMO ligger hovedproblemet på hundene, eventuelt andre "action-bilder". Tror du skal slite med å finne et ikke-speilrefleks som fikser autofokus med bra treffprosent på hunder i rask bevegelse. Ikke 100% sikker, men Fuji skryter vel av kraftig oppdatert fokushastighet på X20, så det kan være et alternativ hvis det er korrekt. Men X20 har litt i underkant tele for denne typer bilder.

 

Pansonic FZ200 som Andreasfe foreslo har nok tele, men du taper nok en EV i ISO-ytelse i forhold til modellene med litt større sensor, og ennå mer pga lysstyrken til FZ200 i vidvinkelområdet. I teleområdet er derimot FZ200 bedre enn de fleste siden det har F2.8 helt til full tele. FZ200 er nok et bra alternativ hvis du må ha 200mm eller mer tele, men det er godt mulig du må bruke prefoksuering for å få skarpe bilder at hunder i rask bevegelse (både med FZ200 og andre kompaktkameraer, speilløse systemkameraer også). Men hvis du først slår deg til ro med at du må bruke en del prefokusering kan mange kameraer fungere greit.

 

Edit: Litt gammeldags kanskje, men jeg synes jeg får bedre resultat med bruk av søker (enn LCD-skjermen) på motiv i bevegelse, særlig kombinert med en del tele.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...