Gå til innhold

[Løst] Hvordan åpne en bankkonto når du har betalingsanmerkninger?


Hanssy

Anbefalte innlegg

...når du har betalingsanmerkninger?

 

Jeg er nødt til å skaffe meg en helt vanlig lønnskonto slik at jeg kan motta lønn. I tillegg trenger jeg nettbank slik at jeg kan betale husleie og andre regninger.

 

Men siden jeg har noen betalingsanmerkninger, så får jeg ikke opprettet noen konto?

 

Hva skal jeg gjøre??

 

Jeg kan ikke bli kvitt betalingsanmerkningene før jeg kan motta lønn, og jeg kan ikke opprette konto før jeg blir kvitt betalingsanmerkningene. Det er en helt sinnssyk situasjon, og jeg er skikkelig fortvilt akkurat nå.

 

Det er ingen risiko for banken å opprette en lønnskonto til meg da jeg hverken krever kreditt eller visakort. Hvorfor er de så vanskelig? Jeg kan jo rett og slett ikke overleve uten muligheten for å ta imot penger å betale regninger med mindre jeg velger å bli kriminell.

 

Finansavtaleloven § 14 sier følgende:

 

(1) Institusjonen kan ikke uten saklig grunn avslå å ta imot innskudd eller utføre betalingstjenester på vanlige vilkår.

 

Og denne teksten ifra regjeringen sier dette:

 

Saklig grunn til å nekte kunder å åpne konto eller inngå avtale om betalingstjenester, vil for eksempel være at kunden har forsøkt å svindle banken eller gjentatte ganger opptrer på en skremmende/truende måte overfor bankfunksjonærene. Betalingsanmerkninger som alene skyldes svak betalingsevne skal normalt ikke innebære at man ikke får åpnet konto eller utført slike betalingstjenester.

 

Så da er spørsmålet om bankene i det hele tatt kan nekte meg i å få en brukskonto?

 

Jeg sendte en mail til norsk gjeldsofferalianse med spørsmål hva jeg skulle gjøre. De besvarte med å spørre om jeg var medlem. Jeg svarte nei da jeg ikke har noen konto å betale medlemsavgiften på 300,- Siden har jeg ikke hørt noe ifra de..

 

Så jeg håper noen her inne kan hjelpe meg til å finne ut hva jeg skal gjøre for å få åpnet meg en konto slik at jeg kan motta lønn, betale husleie og kjøpe mat.

 

Takk for svar:)

 

Mvh

 

Hanssy

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slik jeg har forstått det, kan de ikke nekte deg å åpne konto med mindre du har konto i annen bank. Når det er sagt vil nok prøve å unngå det og legge så mange hindringer i veien for det som de bare klarer. All statistikk tilsier at de som har hatt en betalingsanmerkning har stor mulighet for å misligholde engasjement i fremtiden, i forhold til de som har unngått anmerkning.

Lenke til kommentar

Har du snakket med en bank om dette? Og hvilken begrunnelse hadde de for avslaget?

 

Hei,

 

Og takk for svar:)

 

Ja, jeg har til nå snakket med Nordea, DNB, Sparebank 1, Bank2 og Storebrand. Skal i morgen snakke resterende bankene jeg måtte finne her i Oslo.

 

Alle sier det samme at de ikke vil ha meg som kunde siden jeg har betalingsanmerkninger. Det er det eneste svaret jeg får.

 

Bank 2 kunne gi meg et lån på 300 000 sa de om jeg hadde kausjonist. Da forklarte jeg at det trengte jeg ikke, og så fortalte jeg at det ville være nytteløst da jeg ikke hadde noen bankkonto å sette lånet inn på. Da fikk jeg beskjed om at om jeg opprettet et lån, så vill jeg få brukskonto, men ikke før. En utrolig merkelig behandligsmetode av bank 2 med andre ord.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det, kan de ikke nekte deg å åpne konto med mindre du har konto i annen bank. Når det er sagt vil nok prøve å unngå det og legge så mange hindringer i veien for det som de bare klarer. All statistikk tilsier at de som har hatt en betalingsanmerkning har stor mulighet for å misligholde engasjement i fremtiden, i forhold til de som har unngått anmerkning.

 

Hei, og takk for svar.

 

Ja, det er også slik jeg har forstått det, men de gjør det allikevel. Jeg har en viss forståelse at de prøver å unngå det, men en helt vanlig brukskonto uten kreditt og uten visakort kan umulig være noen risiko for banken. Det er ikke mulig for meg å påføre en bank noe tap på det. Derfor synes jeg det både er merkelig og forferdelig at bankene nekter folk med betalingsanmerkning dette.

 

Men da er spørsmålet mitt: Hva i all verden skal jeg gjøre for å overtale banken til å gi meg det jeg trenger. Altså en helt vanlig brukskonto uten kreditt og visakort??

Lenke til kommentar

Det var veldig rart. Har du hatt ett personlig oppmøte i de forskjellige bankene?

 

Ett kundeforhold uten kreditt gir minimal risiko for banken og med slike kundepakker får man som regel de dyreste gebyrene også. Men dette tjener jo bankene på.

 

Ja, jeg har møtt opp personlig hver gang.

 

De som sitter i bankene sier de ikke kan gjøre noe, for de har fått beskjed om at det er slik det skal være og at det ikke er de som bestemmer reglene. Så jeg kommer ikke noen vei der heller..

Lenke til kommentar

Du er nødt til å klatre høyere opp på stigen - bankens "default-rådgivere" gjør stort sett som de får beskjed om, du trenger en finansiell rådgiver.

 

Har du foreldre som har en bankkontakt? Venner?

Er ikke noe mer hjelp å få høyere opp i systemet. Dette er en kunde som er veldig lite lønnsom for banken, og da gidder de ikke å bruke tid og ressurser på dette. Kynisk, men forståelig slik jeg ser det.

Lenke til kommentar

 

Will do..:)

 

Ta kontakt med juss-buss! Du sier du er i oslo, så dra innom dem en dag de har saksmottak. De har en gjeldsgruppe som sannsynligvis kan hjelpe deg.

 

(I mine øyne er det utvilsomt at de ikke kan nekte deg dette, men det er ikke bare bare å kreve sin rett.)

 

Godt tips. Visste ikke at noe sånt eksisterte. Skal sjekke de ut:)

 

Takker

Lenke til kommentar

Du er nødt til å klatre høyere opp på stigen - bankens "default-rådgivere" gjør stort sett som de får beskjed om, du trenger en finansiell rådgiver.

 

Har du foreldre som har en bankkontakt? Venner?

 

 

Det er sant. De kan vel ikke gjøre stort annet heller. Ser for meg at det må være sikkelig ekkelt for de å avvise en kunde som lider store konsekvenser uten å få tilgang til de vanlige tjenestene. I tillegg skjønner selvsagt disse menneskene at det er risikoen for banken er svært liten. Synes synd på de stakkars.

 

Men ser ikke for meg at en finansiell rådgiver kan gjøre så mye mere. De er vel også begrenset av de samme retningslinjene som er bestemt på et enda høyere nivå i banken.

 

Nei, jeg har ingen med god kontakt med noen som jobber i en bank.

Endret av Hanssy
Lenke til kommentar

Er ikke noe mer hjelp å få høyere opp i systemet. Dette er en kunde som er veldig lite lønnsom for banken, og da gidder de ikke å bruke tid og ressurser på dette. Kynisk, men forståelig slik jeg ser det.

 

Jeg tror heller ikke det er så mye mere hjelp å få selv om man bestiller time hos en rådgiver i banken. De er vel også begrenset av bankens retningslinjer vil jeg tro. Kynisk er det absolutt å ikke bruke tid på en kunde som ikke er noe spesielt lønnsom, men forståelig er det slettes ikke. Det er helt utrolig at det kan være sånn faktisk. Man er avhengig av å ha en bruks konto idag, å blir man nektet dette er det som å nekte vedkommende å leve.

 

Det jeg vil anbefale deg er å be om å få avslaget skriftlig, med henvisning til at du vurderer å gå videre for å sjekke om avslaget er i tråd med Finansavtaleloven.

 

Godt tips. Tror dette er noe som kan være lurt. Vil prøve dette.

Lenke til kommentar

 

Er ikke noe mer hjelp å få høyere opp i systemet. Dette er en kunde som er veldig lite lønnsom for banken, og da gidder de ikke å bruke tid og ressurser på dette. Kynisk, men forståelig slik jeg ser det.

Selvfølgelig er det hjelp å få høyere opp. Compliance-ansvarlig er nok ikke interessert i at dette klages på. Det er tross alt brudd på finansavtaleloven. Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De som jobber i front har samme leder som rådgiverne. Det er der de får sine instrukser fra. Lite poeng å prøve høyere opp da.

 

Bank er butikk og ikke velferd. Tjener man ikke penger på en kunde, er det lite attraktivt å etablere kundeforhold. Kjipt for dem det gjelder, men sånn fungerer det i alle bransjer (med unntak av det offentlige og veldedighet). Det er og mulig å få til overtrekk på konto, noe som er mye større fare for på en kunde som har hatt betalingsanmerkning.

 

Må forresten si at jeg er nysgjerrig på hvordan man klarer å pådra seg betaingsanmerkning uten å ha konto. Høres ut på meg som at man ikke har hatt intensjon om å gjøre opp for seg i utgangspunktet.

Endret av learntofly
Lenke til kommentar
Må forresten si at jeg er nysgjerrig på hvordan man klarer å pådra seg betaingsanmerkning uten å ha konto. Høres ut på meg som at man ikke har hatt intensjon om å gjøre opp for seg i utgangspunktet.

Hvem var det som hjalp deg opp på den høye hesten om eg tørr spørre?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

De som jobber i front har samme leder som rådgiverne. Det er der de får sine instrukser fra. Lite poeng å prøve høyere opp da.

 

Bank er butikk og ikke velferd. Tjener man ikke penger på en kunde, er det lite attraktivt å etablere kundeforhold. Kjipt for dem det gjelder, men sånn fungerer det i alle bransjer (med unntak av det offentlige og veldedighet). Det er og mulig å få til overtrekk på konto, noe som er mye større fare for på en kunde som har hatt betalingsanmerkning.

 

Må forresten si at jeg er nysgjerrig på hvordan man klarer å pådra seg betaingsanmerkning uten å ha konto. Høres ut på meg som at man ikke har hatt intensjon om å gjøre opp for seg i utgangspunktet.

 

Stemmer at bank er butikk og ikke velferd. Men samtidig så ser det ut til at man har krav på å få kunne ha en bankkonto som norsk statsborger, som nevnt i åpningsinnlegget.

 

Nå er ikke alt som det høres ut som, og om det er konklusjonen du velger å gå for så må jeg si det er synd. Men kan kort nevne at jeg har bodd i utlandet i noen år nå, og avsluttet kundeforholdene mine da jeg dro. Dessverre har det dukket opp noe her hjemme jeg ikke var klar over mens jeg var borte. Ikke store greiene, og det blir nok borte iløpet av noen måneder..

 

Men det er vanskelig å gjøre opp for seg uten muligheten til å motta penger ifra arbeidsgiver..

Endret av Hanssy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...