Gå til innhold

"Rett" å banke opp?


Anbefalte innlegg

Heisann. I klassen min går det en liten polsk gutt, med et handicap. Jeg vet ikke hva handicapet er, men det er ikke psykisk, det gjør at han ikke kan vokse normalt. Han er 140-150 høy.

 

Han pleier å angripe, og slå løs på meg uten grunn. Jeg er naturligvis mye sterkere enn han, men slag er slag, og gjør vondt. Men jeg har aldri slått han noe særlig tilbake, bare lagt han i bakken en gang, uten nevneverdige problemer utenom læreren ble sur (ingen anmerkning).

 

Vil det da være "rett" å bruke selvforsvar neste gang han angriper, for å få en slutt på det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har lov til å gå de nødvendige steg for å beskytte ditt eget liv. Retten vil være instansen som avgjør om du gikk for langt eller ei.

 

Du skal aldri gå for langt såklart.

 

Om det står om liv eller ikke ser jeg ikke i dette sammenheng - men det gjelder uansett: Selvforsvar.

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Du har lov til å gå de nødvendige steg for å beskytte ditt eget liv. Retten vil være instansen som avgjør om du gikk for langt eller ei.

 

Du skal aldri gå for langt såklart.

 

Om det står om liv eller ikke ser jeg ikke i dette sammenheng - men det gjelder uansett: Selvforsvar.

Tenker ikke å gå for langt. Et relativt hardt klaps på kinnet, hard dytt, eller lett slag er det som er nødvendig. Hovedspørsmålet mitt er om det er etisk riktig å bruke selvforsvar mot en som er så liten i forhold til meg, og eventuelt hva skolen vil gjøre om jeg tar igjen?

Lenke til kommentar

Sikker på at det ikke er noe i hodet? Ikke mange som går rundt og bare slår folk uten videre. Mitt råd i denne saken er å ta det opp med noen i stedenfor å slå han ned.

Jeg aner virkelig ikke. Han har bodd i Norge i 7 år, men det er umulig å føre en samtale. Klassen har heller ikke blitt informert om tilstanden hans, så...

Men jeg tror han har en lidelse som har noe med nervene å gjøre.

 

Lenke til kommentar

Det står ingenting i loven om at hvis personen er handicappet så er det ikke riktig å bruke selvforsvar ( iht. pragraf 18. Nødverge).

Dersom det er nødvendig er selvforsvar viktig.

 

Men som sagt over ville jeg kanskje tatt å røska i læreren og sagt hvordan det er og at han må slutte før du gjør noe som å slå til han.

Endret av Lami
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er greit å bruke nok makt til at han slutter å slå deg. Det høres ut som om det fungerer helt fint å legge ham i bakken? Anbefaler at du tar det videre til læreren på tomannshånd, og i mellomtiden legger ham kjapt i bakken med en gang han slår til deg. Hvis du har rett i at det ikke er noe mentalt kommer han formodentlig til å ta poenget hvis han blir overmannet umiddelbart hver gang han lager bråk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Politianmeldelse kommer ikke på tale, forstår ikke vitsen med det. Har blitt politianmeldt en gang for å hacke facebooken til en på skolen, men det skjedde ingenting siden de ikke kunne bevise det. Hadde ikke gjort det uansett, og jeg vet ikke hva de kunne gjort OM jeg hadde gjort det.

Lenke til kommentar

å avsløre hacking av facebook er betydelig mer omfattende en å avsløre slag og spark (som jeg regner med du har en masse vitner til?)

 

Hvorfor er anmeldense ikke ok?, jeg tror kanskje det er en alvorlig prat med politiet og en REEL straff er det som skal til, en ussel "ikke gjør det igjen" fra læreren kommer man ikke langt med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

å avsløre hacking av facebook er betydelig mer omfattende en å avsløre slag og spark (som jeg regner med du har en masse vitner til?)

 

Hvorfor er anmeldense ikke ok?, jeg tror kanskje det er en alvorlig prat med politiet og en REEL straff er det som skal til, en ussel "ikke gjør det igjen" fra læreren kommer man ikke langt med.

Man må nesten oppleve det selv for å forstå. De rundt kan umulig oppleve han som truende overfor meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...