Gå til innhold

[Løst] Fattigmanns gaming-bærbar


Anbefalte innlegg

Trenger tips til billig gaming laptop. Har virkelig ikke peiling selv. Driter i utgangspunktet i 3d, skjermstørrelse og merke. Vil ha best ytelse for lavest pris.

Så på dell alienvare m14x; http://configure.euro.dell.com/dellstore/config.aspx?oc=n00w4m03&model_id=alienware-m14x-r2&c=no&l=no&s=dhs&cs=nodhs1&

 

Men hvor mye dårligere er feks Acer Aspire V3-771G 17.3" HD+? http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=774725&cks=ASS&assoc=CD1DAD3B-0D82-4A06-9CF0-4DAF7B5CCDEE#extra

 

Det er jo halve prisen og såvidt jeg kunne forstå så var i allefal ikke grafikk-kortet noe dårligere.

 

Alien har 2GB GDDR5 NVIDIA® GeForce® GT 650M mens acern har GeForce G710 1GB. For meg ser det ut som den billige har bedre, men det virker jo ikke helt logisk. For den 2 vs 1 gb på slutten er vel dedikert grafikkminne og det har vel bare noe å si om man skal kjøre flere ting på en gang eller er jeg helt ute å ro nå?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser du har lenket både til en 14" og en 17,3". Dette blir jo to vidt forskjellige maskiner. Førstnevnte er en gaming-bærbar som man kan få med seg rundt "til vanlig". Sistnevnte er slepbar, altså får du den med om du må, men det er ikke nødvendigvis en behaglig opplevelse.

 

Har du mulighet til å ha en skjerm, og eventuelt separat tastatur og mus stående hjemme, eller er du avhengig av å benytte skjermen på den bærbare til all spilling?

Lenke til kommentar

Jeg ser du har lenket både til en 14" og en 17,3". Dette blir jo to vidt forskjellige maskiner. Førstnevnte er en gaming-bærbar som man kan få med seg rundt "til vanlig". Sistnevnte er slepbar, altså får du den med om du må, men det er ikke nødvendigvis en behaglig opplevelse.

 

Har du mulighet til å ha en skjerm, og eventuelt separat tastatur og mus stående hjemme, eller er du avhengig av å benytte skjermen på den bærbare til all spilling?

 

Men den med stor skjerm er jo billigst. Jeg er avhengig av å bruke skjermen til spilling da jeg har liten leilighet så sitter i sofaen. Men som sagt så er ikke skjermstørrelsen det viktigste for meg, tror det skal gå fint med mindre skjerm også. Har stor skjerm nå og alt kræsjer og hakker som et helvete, ikke akkurat koselig å ha godt innsyn i jævelskapet :tease:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men den med stor skjerm er jo billigst. Jeg er avhengig av å bruke skjermen til spilling da jeg har liten leilighet så sitter i sofaen. Men som sagt så er ikke skjermstørrelsen det viktigste for meg, tror det skal gå fint med mindre skjerm også. Har stor skjerm nå og alt kræsjer og hakker som et helvete, ikke akkurat koselig å ha godt innsyn i jævelskapet :tease:

 

Den 17 tommern er ikke en gamingmaskin. Geforce g710 er vel den nye serien deres av skjermkort, men dette holder vel knapt nok til HD video :) Det er satt på spissen, den vil selvfølgelig klare enkle spill, men dette var vel ikke det du var ute etter?

 

Den beste maskinen du får i lavpris segmentet for gamere idag er:

 

http://www.multicom....00561/p10620636

 

Evt. ta det et hakk opp med en litt vassere CPU:

 

http://www.multicom....00561/p10622257

 

ELLER med SSD:

 

http://www.multicom....00561/p10621663

 

På alle disse får du svært mye igjen for pengene. Skjermkortet på samtlige er bedre enn både "710g" og "650", de har full HD skjerm (matt skjerm), er generelt gode på varmebehandling og er kraftige nok til det meste idag med god spillbarhet og grafikk :)

Endret av fiskerdigg
Lenke til kommentar

Så hvis jeg forstår deg rett betyr det at laptopen ikke skal "drasses" rundt så mye, og hovedsakelig vil brukes i leiligheten?

 

Hvis jeg tenker riktig, betyr det da at vekt, størrelse og batteritid ikke er det viktigste?

 

Har du TV i leiligheten? I så fall: har du vurdert trådløst tastatur og gaming på TVen?

 

 

Jeg har ikke spesielt god peiling på dagens laptop-marked selv, men håper noen andre kan ta svarene dine og foreslå en god løsning.

Lenke til kommentar

Så hvis jeg forstår deg rett betyr det at laptopen ikke skal "drasses" rundt så mye, og hovedsakelig vil brukes i leiligheten?

 

Hvis jeg tenker riktig, betyr det da at vekt, størrelse og batteritid ikke er det viktigste?

 

Har du TV i leiligheten? I så fall: har du vurdert trådløst tastatur og gaming på TVen?

 

 

Jeg har ikke spesielt god peiling på dagens laptop-marked selv, men håper noen andre kan ta svarene dine og foreslå en god løsning.

 

Det er korrekt. Om jeg flytter meg for å notere eller lignende så er jeg av den gamle skolen - det vil si, de som ikke har noe i mot og se ut som de skal på fjelltur med en enorm sekk på ryggen, så det er uansett ikke et problem. Kan ikke koble den til tv'en #koneproblemer

Lenke til kommentar

Den 17 tommern er ikke en gamingmaskin. Geforce g710 er vel den nye serien deres av skjermkort, men dette holder vel knapt nok til HD video :) Det er satt på spissen, den vil selvfølgelig klare enkle spill, men dette var vel ikke det du var ute etter?

 

Den beste maskinen du får i lavpris segmentet for gamere idag er:

 

http://www.multicom....00561/p10620636

 

Evt. ta det et hakk opp med en litt vassere CPU:

 

http://www.multicom....00561/p10622257

 

ELLER med SSD:

 

http://www.multicom....00561/p10621663

 

På alle disse får du svært mye igjen for pengene. Skjermkortet på samtlige er bedre enn både "710g" og "650", de har full HD skjerm (matt skjerm), er generelt gode på varmebehandling og er kraftige nok til det meste idag med god spillbarhet og grafikk :)

 

Åja, jeg må inrømme jeg bare trodde jo høyere tall jo bedre på skjermkortene jeg, og det var det hehe. Men den første virket jo veldig interessant. Vet ikke hvor stor forskjell det er på den og nummer to jeg? Har du peiling på hvor lenge de modellene har vært på markedet? Vil nødig kjøpe en for å oppdage at det kommer en ny generasjon neste måned og prisene dumpes. Man kan jo selfølgelig aldri sikre seg helt mot det, men til en viss grad i alle fal.

Lenke til kommentar

Åja, jeg må inrømme jeg bare trodde jo høyere tall jo bedre på skjermkortene jeg, og det var det hehe. Men den første virket jo veldig interessant. Vet ikke hvor stor forskjell det er på den og nummer to jeg? Har du peiling på hvor lenge de modellene har vært på markedet? Vil nødig kjøpe en for å oppdage at det kommer en ny generasjon neste måned og prisene dumpes. Man kan jo selfølgelig aldri sikre seg helt mot det, men til en viss grad i alle fal.

Nummerering av skjermkort er så komplisert som at det første tallet forteller hvilken serie med kort det er og de neste to-tre tegneneforteller noe om ytelsesplasseringen i serien, i begge tilfeller er høyere bedre. Geforce 650M er da i serie 6 (Kepler) og 50 sier at det yter midt på treet blant 6XX-kort, Geforce 710M er i serie 7 (Kepler v2) og 10 sier at ytelsen er så lavt du kommer i den serien, at det står M bak forteller at det er en laptopvariant med lavere ytelse enn tilsvarende nummerert på desktop-variant.

 

Forskjellen på den første og den andre laptopen vil være ikke-eksisterende i de fleste spill, skjermkortet er helt klart den største flaskehalsen. For øyeblikket er det fint lite som tyder på at ytelse/strømforbruk/pris vil stige noe særlig før 20nm-skjermkort kommer i 2014 en gang. 710M er et 610M med nytt klistremerke, og 660M har vært ut i nesten et år nå.

Lenke til kommentar

Forskjellen på den første og den andre laptopen vil være ikke-eksisterende i de fleste spill, skjermkortet er helt klart den største flaskehalsen. For øyeblikket er det fint lite som tyder på at ytelse/strømforbruk/pris vil stige noe særlig før 20nm-skjermkort kommer i 2014 en gang. 710M er et 610M med nytt klistremerke, og 660M har vært ut i nesten et år nå.

 

Takk for svar! Mente du forskjellen på alienvare og den billige acern eller forskjellen på de to multicom pcene?

Lenke til kommentar

Den 17 tommern er ikke en gamingmaskin. Geforce g710 er vel den nye serien deres av skjermkort, men dette holder vel knapt nok til HD video :) Det er satt på spissen, den vil selvfølgelig klare enkle spill, men dette var vel ikke det du var ute etter?

 

Den beste maskinen du får i lavpris segmentet for gamere idag er:

 

http://www.multicom....00561/p10620636

 

Dette er et dumt spørsmål, men om du gidder å ta det ned på idiot nivå for meg så hadde det vært kjekt. Har i dag en to år gammel samsung Sf510 som jeg ikke er fornøyd med ytelesen til i det hele tatt, vil jeg merke stor forskjell om jeg kjøper den multicom'en?

 

System

--------------------------------------------------------------------------------

 

Manufacturer SAMSUNG ELECTRONICS CO., LTD.

Model QX310/QX410/QX510/SF310/SF410/SF510

Total amount of system memory 4,00 GB RAM

System type 64-bit operating system

Number of processor cores 2

 

Storage

--------------------------------------------------------------------------------

 

Total size of hard disk(s) 444 GB

Disk partition (C:) 82 GB Free (178 GB Total)

Disk partition (D:) 215 GB Free (266 GB Total)

Media drive (E:) CD/DVD

Media drive (F:) CD/DVD

 

Graphics

--------------------------------------------------------------------------------

 

Display adapter type Intel® HD Graphics

Total available graphics memory 1696 MB

Dedicated graphics memory 64 MB

Dedicated system memory 0 MB

Shared system memory 1632 MB

Display adapter driver version 9.18.13.1407

Primary monitor resolution 1366x768

DirectX version DirectX 10

 

Network

--------------------------------------------------------------------------------

 

Network Adapter Marvell Yukon 88E8059 Family PCI-E Gigabit Ethernet Controller

Network Adapter Broadcom 802.11n Network Adapter

Network Adapter Microsoft Virtual WiFi Miniport Adapter

Endret av aagmed
Lenke til kommentar

Laptopen skal kun brukes til gaming?

 

Sikt deg inn på en i5-prosessor og 8GB RAM, og la resten av budsjettet ditt gå til den skjermstørrelsen du ønsker og best mulig skjermkort, som forøvrig du allerede får god hjelp til.

Endret av Coffey
Lenke til kommentar

Laptopen skal kun brukes til gaming?

 

Sikt deg inn på en i5-prosessor og 8GB RAM, og la resten av budsjettet ditt gå til den skjermstørrelsen du ønsker og best mulig skjermkort, som forøvrig du allerede får god hjelp til.

 

Ja :)

 

Ja, det ser jeg jo at multicomen har. Men har du peiling på om jeg vil merke stor forskjell fra den jeg har? Limte inn specsene på den over.

Lenke til kommentar

Ja :)

 

Ja, det ser jeg jo at multicomen har. Men har du peiling på om jeg vil merke stor forskjell fra den jeg har? Limte inn specsene på den over.

Intel HD Graphics er designet for å kunne gi et skjermbile og spille av video, det er ikke ment til spill. Et GTX 660M gruser det til de grader.

Her er en side der du kan sammenligne forskjellige laptop-grafikkprosessorer opp mot hverandre: http://www.notebookcheck.net/Computer-Games-on-Laptop-Graphic-Cards.13849.0.html

Lenke til kommentar

Intel HD Graphics er designet for å kunne gi et skjermbile og spille av video, det er ikke ment til spill. Et GTX 660M gruser det til de grader.

Her er en side der du kan sammenligne forskjellige laptop-grafikkprosessorer opp mot hverandre: http://www.notebookc...ds.13849.0.html

Kort og greit: ja, du vil merke stor forskjell. :)

 

Ok takk for hjelpen begge to! Et siste spørsmål; til den øverste multicomen http://www.multicom.no/Xishan-W350E-15e6-Full-HD-Matt-Intel-Core-i5-3210Me-8GBe-500GBe-GeForce-GTX-660M-2GB-GDDR5e-BTe-HDMIe-USB3e0e-nVIDIA-Optimuse-Uten-operativsystem-Multicom/cat-p/c100561/p10620636 er det windows 8 64 bit jeg skal ha? Man må kjøpe windows separat og jeg vet ikke helt hva 64 betyr.

Lenke til kommentar

Du kan velge om du vil ha Windows 7 eller 8, og personlig ville jeg anbefalt 7, da Windows 8 ikke er en stor forbedring.

 

Uansett hvilken versjon du velger, så du velge 64-bit (x64), da det er den eneste versjonen som kan utnytte seg av mer enn 4 gb ram.

Endret av Coffey
Lenke til kommentar

Du kan velge om du vil ha Windows 7 eller 8, og personlig ville jeg anbefalt 7, da Windows 8 ikke er en stor forbedring.

 

Uansett hvilken versjon du velger, så du velge 64-bit (x64), da det er den eneste versjonen som kan utnytte seg av mer enn 4 gb ram.

 

Ok takk igjen :) Hvorfor anbefaler du 7? Jeg syns det ser ut som 8ern har en utrolig stygt og upraktisk oppsett, men jeg leste at den fikk pcen til å bli raskere og fungere bedre enn 7?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...