Gå til innhold

[Løst] ND-filter til Sigma 10-20mm f/4-5.6


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har et Canon 550D og ønsker mer vidvinkel enn hva kitobjektivet gir meg. Har da planer om å kjøpe Sigma sin 10-20mm f/4-5.6 snart.

 

Men så ønsker jeg å ta bla. lang eksponering av vann osv, trenger da ND-filter. Spørsmålet er:

 

ND-filtere kommer jo i forskjellige styrker, hvordan vet jeg hvor mange stops jeg trenger?

Er det enorm forskjell på kvalitet på billig/dyre filtre? Hva er anbefalt?

 

Har hørt om noe som heter Cokin P, er det bedre enn sånne man skrur rett på? Her har jeg også hørt at man kan få vignetting på 10mm.

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ND-filtre - kommer an på hvor mye lenger eksponering du vil ha. Kjekt med et tjah - tre-stopps filter til å starte med (andre navn på det samme er ND8, ND0.9).

 

Kjekt med et filtersystem som Cokin P eller Z - så kan du legge flere i lag, og du kan bruke de samme filtrene på flere objektiver med et adapter pr. diameter i filtergjenger. Her kan du også bruke graduerte ND-filtre for horisonter og annet. Har selv kjøpt Cokin Z-system.

 

 

Ellers ad vidvinkelobjektiv ville jeg også vurdert Tokina 11-16/2.8 for lysstyrke, Sigma 8-16 for ekstra vidvinkel og Canon EF-S 10-22 for bedre byggekvalitet...

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Hei og takk for svar.

 

Da tolker jeg det som at et ND8-filter vil være greit nok for å få denne effekten i normalt dagslys?

 

Det er nettopp det med å bruke samme filter på flere objektiv jeg tenker på, for da slipper jeg å kjøpe flere filtre til forskjellig diameter, bedre både økonomisk og praktisk.

 

Mener å ha lest at man kan få problemer på vidvinkel hvis man bruker P, og at man da må opp i Z. Eller så kan man kjøpe en Wide Angle holder for P.

 

Ser P-holderne koster typ 10kr på eBay og adapterringene det samme :p

 

Vet det blir mange dumme spørsmål, men bear with me...

 

Grunnen til at jeg velger Sigmaen fremfor en av de to andre er budsjettet mitt, og jeg trenger heller ikke f/2.8 så mye da det vil bli mest brukt utendørs.

Endret av TMB
Lenke til kommentar

Z er større - Z er 100mm x 100mm filtre, og kan ta rektangulære 100x150 GND-filtre.

P er mindre, 84mm brede (A er 62mm), og klarer ikke like store og vide objektiver som Z.

 

Cokin Z kjøpes billigst i kit - du kan få et kit med holderen, tre graduerte filtre og veske for en overkommelig pris på nettet. Eller kjøpe bældyrt i butikk.

 

 

Uansett filtersystem trenger du:

- Holderen.

- Filtre.

- Adapter til filtergjengene du skal bruke.

 

Har du for eksempel to objektiver med 58mm filtergjenger og et med 77mm, så trenger du to adaptre - et adapter på 58mm og et på 77mm.

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da tolker jeg det som at et ND8-filter vil være greit nok for å få denne effekten i normalt dagslys?

Det ville jeg ikke tatt for gitt. Forøvrig helt enig i at et ND8-filter er et bra utgangspunkt for all round bruk, men midt på dagen i "bra" lys er det nok vanskelig å få sløret vann med et ND8. I morgen- eller kveldslys fungerer det bra. I dunkle omgivelser som en bekk i tett skog holder det nok også midt på dagen, men neppe i så åpent terreng som på eksempelbildet.

 

Edit: Ved å blende ned kraftig "utvides" bruksområdet, men på 550D vil du begynne å miste detaljer fra F11 til F16, hvor viktig det er avhenger av kvalitetskrav og type bilde.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Chocolate Chip er tatt med ND400 filter.

 

Nd8 + Grad ND8 og ett Grad ND4 er brukt for å få denne effekten under solnedgangen.

Ocean tube

 

F/13

ISO 100

og 3 eksponeringer.

 

Har bestilt ett sånt billig ND2-400 filter fra DX.com. Litt morsomt å teste ut sånne billig filter =)

 

Har forresten selv Cokin Z system. Gir litt vignetering på 10mm ved stacking av flere filter.

Lenke til kommentar

Gikk til innkjøp av dette:

 

http://www.ebay.co.uk/itm/180973678580?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649

http://www.ebay.co.uk/itm/200847662355?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649

http://www.ebay.co.uk/itm/200838333518?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649

 

Filterne er sikkert rævva, men da har jeg i hvert fall fått masse adapter-ringer, oppbevaringsmappe, vanlig og vidvinkelholder pluss hood for under 200 spenn.

Lenke til kommentar

Har brukt Cokin P serien med ND8 og GND8 Soft, og det er ikkje nok i normal dagslys for å skaffe sånne effektar, må enten ha sterkare styrke eller vente til det er mørkare (Sol nedgang).

 

Det som eg angrar mest på, som nokon også advarte meg om, er at GND8 Soft har alt for svakt overgang for slike bilete. Skal derfor nå prøve å skaffe meg GND8 Hard.

Endret av MPC
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bruker du både nd og gnd samtidig? :)

 

Ja, går fint an med Cokin P Serien, haldaren som kome med har plass til 3 filter samtidig :)

 

 

Hvis du drar GND-filteret "helt ned" vil det ofte kunne fungere som et "ekstra" ND-filter.

 

Takk, skal prøve det :)

Endret av MPC
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...