Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Privat skifte av dødsbo


ThorHop

Anbefalte innlegg

Hei. Førstegangs poster her med et spørsmål som er litt vanskelig.

 

Min far døde for et par uker siden. Han forlot fra seg en tilsynelatende suksessrik selvstendig bedrift som ikke har ytet optimalt de siste årene, pga hans minskende evne i hans alder. Meg og min søster vil nå ta over boet og selge kontraktene hans til interesserte aktører. Men vi har et problem: vi vet ikke om vi vil velge privat skifte eller offentlig skifte, om bedriftens kontrakter er verdt mer enn det aktørene har tilbudt og om vi muligens vil sitte igjen med gjeld.

 

Vi vil helst ta privat skifte siden vi ble fortalt at offentlig skifte vil ta flere år og at det koster mye penger, som betyr at det mest sannsynligvis ikke blir noe penger igjen etter det offentlig skifte er fullført. Den eneste grunnen vi vurderer offentlig skifte er fordi vi ikke er sikker på hans finansielle situasjon. Vist man hypotetisk sett tar privat skifte når boet har en større gjeld enn dens verdi sitter vi igjen med resten av gjelden. Men vist vi velge offentlig skifte får vi ikke gjeld (igjen, vi har blitt fortalt alt dette -- vi vet egentlig ikke). Vi kan ikke gå til banken og spørre om kontoutskrift eller konto historikk, verken for hans private konto eller for hans bedrift konto, uten å ha signert privat skifte. Vi kan levere regninger som er sendt til ham, men det er det eneste vi har mulighet til i forhold til banken hans. Vi vet derfor ikke hvor mye han hadde i verdi, siden han var en veldig privat mann.

 

Attpåtil må vi vite hvor mye han tjente fra kontraktene hans de siste årene for å så vurdere verdien av bedriften og dens kontrakter før vi selger dem til aktørene jeg nevnte tidligere. Han hadde en revisor, men hun sier at hun kun hadde innsikt i det han måtte skatte for (i ettertanke betyr det og hvor mye han tjente årlig, og hvor mange ganger han fikk betalt -- men ikke om det var kontrakt baserte transaksjoner eller bare engangs tilfeller).

 

Det jeg lurte på er om man kan få innsikt i privat bankkonto, bedriftens bankkonto uten at vi først skriver privat skifte, for å forsikre oss om at vi står på god fot og ikke forplikter oss til en gjeld og at vi kan danne en forståelse av verdien på selve bedriften.

 

Når jeg nå leser alt det jeg nå skriver må det virke som om vi er noen gribber som prøver å tjene optimalt med summer på dødsfallet til pappaen vår. Jeg spør bare fordi jeg vil være 100% sikker på at vi gjør dette riktig, at vi ikke begår noen feiltrinn, og at aktørene ikke tjener en stor sum med noen fine ord og et slu smil siden de faktisk var konkurrenter til min far.

 

Takker på forhånd for svar og omtanke og beklager den lange posten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når en person dør går alle rettigheter og plikter vanligvis over til dødsboet. Prosessen der et dødsbo blir delt opp kalles skifte, og hører under skifteretten (tingretten).

 

Siden alle rettigheter tilhører dødsboet er det kun representanter for dødsboet som kan få innsyn bare han selv kunne få i live. Under offentlig skifte (og før skifte er besluttet) er det tingretten som representerer dødsboet. Under privat skifte er det den eller de som har skifteattest som representerer dødsboet. For å få skifteattest må man utstede gjeldserklæring.

 

 

En løsning vil kunne være at dere ber retten om å utstede et preklusivt proklama etter skifteloven kapittel 12. Da vil man få en oversikt over den gjeld avdøde personlig hadde. Men dette vil ikke nødvendigvis gi en oversikt over næringsgjeld (gjeld til avdødes enkeltmannsforetak).

 

Hvordan man bør gå frem vil også variere etter hvordan bedriften er organisert - enkeltmannsforetak eller AS, f.eks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et proklama vil kunne ha preklusiv virkning for et enkeltmannsforetak (det er "forpliktelser som påhvilte avdøde"), men proklamaet identifiserer ikke avdødes næringsvirksomhet ved organisasjonsnummer men avdøde ved personnummer, jfr. skifteloven pgf 71. Man vil derfor ikke få noen oversikt over næringsgjeld ved den løsningen, og fordringer som først forfalt etter dødsfallet rammes heller ikke av proklamaet.

Lenke til kommentar

Kondolerer ThorHop. Det er aldri feil å ville gjøre ting ordentlig, og faren deres hadde nok neppe ønsket at dere skulle tape økonomisk på hans bortgang. :)

 

@krikkert: På den annen side er det jo ikke betenkelig å å overta aksjene i et AS ved et privat skifte - ASet kan alltids slåes konkurs dersom det har mer gjeld enn verdier, og uansett virker det jo som om selskapet i dette tilfellet skal avvikle, da arvingene ikke er interessert i videre drift. Jeg mener faktisk det er å foretrekke å arve et AS fremfor et ENK om man har tenkt å skifte privat.

 

Men er det virkelig så mye styr med offentlig skifte som trådstarter synes å ha intrykk av? Dyrere, javisst, men er det er da vel ikke snakk om år?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...