Gå til innhold

Kan man få sparken hvis jobben finner ut at jeg har sitti inne?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Siden jeg er jente/dame så spurte dem aldri om vandelsattest... Følger på en måte at jeg ikke har vært ærlig mot min arbeidsgiver, har dårlig samvittighet. Derfor sliter jeg.

 

Tror ikke det, med mindre ren vandelsattest var et krav da du fikk jobben, og du løy om det da du ble ansatt. Hva jobber du med?

 

Jeg løy ikke... Fikk jobben fordi de var fornøyde med meg.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner at du har dårlig samvittighet, men vandelsattest var ikke et krav, så formelt sett har du ikke gjort noe galt. Ta meg som et eksempel: jeg har ikke gjort noe kriminelt i mitt liv, men jeg har gjort mye dumt, mye som har såret andre folk, mye jeg angrer på. Forestill deg at du skulle ansette meg; syntes du at det er rettferdig å gå mitt liv etter i sømmene? Syntes du at det er riktig at du da (i dette hypotetiske tilfellet) som arbeidsgiver skal få vite alt det dumme jeg har gjort i mitt liv? Det syntes iallefall ikke jeg. Og om du elsker jobben din er du sikkert god til det du gjør også.

 

Jeg sliter med dårlig samvittighet for tiden jeg også (en helt annen type situasjon, dog), så jeg skjønner litt hvordan det føles. Det beste du kan gjøre nå er å leve bedre. Vær en god arbeidstaker! Og det høres det jo ut som du er :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg skjønner at du har dårlig samvittighet, men vandelsattest var ikke et krav, så formelt sett har du ikke gjort noe galt. Ta meg som et eksempel: jeg har ikke gjort noe kriminelt i mitt liv, men jeg har gjort mye dumt, mye som har såret andre folk, mye jeg angrer på. Forestill deg at du skulle ansette meg; syntes du at det er rettferdig å gå mitt liv etter i sømmene? Syntes du at det er riktig at du da (i dette hypotetiske tilfellet) som arbeidsgiver skal få vite alt det dumme jeg har gjort i mitt liv? Det syntes iallefall ikke jeg. Og om du elsker jobben din er du sikkert god til det du gjør også.

 

Jeg sliter med dårlig samvittighet for tiden jeg også (en helt annen type situasjon, dog), så jeg skjønner litt hvordan det føles. Det beste du kan gjøre nå er å leve bedre. Vær en god arbeidstaker! Og det høres det jo ut som du er :)

 

Takk for at du skjønner meg, Misssmarita :)

Lenke til kommentar

Jeg hiver meg på alle her som sier at du ikke har noe å være bekymra for. Det måtte i så fall ha vært om du hadde løyet om det. Man kan jo ikke oppgi absolutt alt som seg selv heller. Det er kanskje ikke 100% sammenlignbart, men på et jobbintervju så sier man jo ikke "Duh, forresten, jeg pleier alltid å kjøre 20-30km/t over fartsgrensa... Såeh. Vet du det" ;-)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Mest sannsynleg så har du ikkje noke å frykte, men det vil være avhengig av kva jobb du har og kva du satt inne for.

 

Sjølv om arbeidsgiver ikkje spurte om vandelsattest så har du likevell ei ulovfesta plikt til å informere om forhold som heilt klart vil ha innvirkning på den jobben du har.

Det er nemt arbeid i barnehage og missbruk av barn, dersom ein person jobber i barnehage og leverte vandelsattest når vedkommande starta i jobben, så betyr ikkje det at vedkommande kan holde tilbake opplysninger om at vedkommande etterpå blei dømd for slike forhold.

Lojalitetsplikten ovanfor arbeidsgiver gjer at arbeidstakaren då enten må seie opp stillinga si eller informere arbeidsgiver om dei faktiske forhold.

 

 

Eg vil også nevene at dei fleste arbeidsplasser som krever vandelsattest har berre krav om godkjent vandel, det er med andre ord opp til arbeidsgiver å vurdere om dei forholda du har blitt dømt for er av ein slik karakter at du ikkje kan inneha ein bestemt jobb. Eit typisk eksempel er at ein vekter som er dømt for tyveri/svindel nok ikkje får jobb som vekter, men mindre voldsdommer og trafikkforseelser vil kanskje bli godkjent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Berømmer trådstarter for å være ærlig og redelig, men ingen har nytte av det som har skjedd, fordi det blir ikke uskjedd, uannsett hvor mye energi man legger i å pine seg selv. vær heller glad for det du har, og klapp deg selv på skuldra for å være et godt menneske.

 

:)

Lenke til kommentar

Berømmer trådstarter for å være ærlig og redelig, men ingen har nytte av det som har skjedd, fordi det blir ikke uskjedd, uannsett hvor mye energi man legger i å pine seg selv. vær heller glad for det du har, og klapp deg selv på skuldra for å være et godt menneske.

 

:)

 

 

Til dere der ute som lurer på hva slags jobb jeg jobber med.. Det er definivt ikke barnehage, det er mer innnen industri.

 

PencilCase :) Er ærlig på alle måter, derfor har dette vært tungt for meg. Vil ikke miste en jobb som jeg elsker over alt på jord. Står på fra morgen til kveld. Takk for fin melding...

Lenke til kommentar

Stå på du, Beladonna. Som andre sier, du sitter nok trygt i jobben din, En jobb du tross alt er lidenskaplig for, noe som arbeidsgivere pleier å verdsette.

Dette slettes også fra vandelsattesten din etter en tid. 5 år hører jeg.

 

Så ikke plag deg selv med dette. Du har sonet din dom, og det virker som at du ikke ønsker å gjøre nye lovbrudd.

Nå vet jeg ikke din alder, men du er ikke den eneste som har gjort dumme ting i ungdommen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...