Gå til innhold

Blir Pixma Pro-1 levert med fulle blekkpatroner?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
The PRO-1 ships with a full set of cartridges. When installing the ink tanks in the PRO-1 for the first time, part of the ink from the first set of cartridges is used for priming the printer. The number of sheets that can be printed with the first tank is less than succeeding cartridges.

http://www.usa.canon.com/cusa/consumer/products/printers_multifunction/professional_photo_inkjet_printers/pixma_pro_1

 

Iallefall i USA

Lenke til kommentar

Okay...

Det kan jo se ut som om den faktisk blir levert med fulle patroner.

 

Siden 12stk. nye patroner koster rundt 3.000,- så hadde det vert mye for dem å "spare" ved å levert den med litt mindre blekk nemmelig :)

 

Uansett, så har jeg i skrivende stund skrevet ut til sammen 53stk. A3+ ark med 50 til 100% dekning av arket og fortsatt så viser alle blekkpatronene halv tank, bortsett fra Chroma Optimizer som er kvart tank igjen.

 

Helt utrolig hvor lenge disse patronene varer i forhold til patronene til min gamle Canon MG8150. På den gamle skriveren kunne man se blekknivået på noen patroner gå ett hakk ned allerede etter to A4 utskrifter i full kvalitet.

 

Jeg er overbevist om at Pixma Pro-1 er langt rimeligere i bruk på sikt :)

Lenke til kommentar

Helt utrolig hvor lenge disse patronene varer i forhold til patronene til min gamle Canon MG8150. På den gamle skriveren kunne man se blekknivået på noen patroner gå ett hakk ned allerede etter to A4 utskrifter i full kvalitet.

Overreaskende - for jeg har samme patroner i min IX6550; jeg skriver ut 5-6 A4 før jeg ser noen reaksjon.

 

Jeg fikk ca 10 fulle A3 og 20 fulle A4 på ett sett patroner. Ut i fra den beregningen, så du må printe mer enn 120 A3 ark på et sett patroner for å gå i pluss, rent kronemessig.

 

Men, så er det en annen faktor - bildekvalitet. Nå som du har kalibrert skjermen og fåt til gode rutiner for utskrifter; ta et meget ogdt bilde, og skriv ut i A4 på både MG8150 og Pixma Pro 1; hvor stor er forskjellen? Prøv gjerne et fargesprakende bilde og et sort/hvitt et.

Lenke til kommentar

Jeg tror nok det er flere faktorer som spiller inn her Tomsi.

 

Den patronen jeg har med det laveste nivået viser fortsatt kvart tank og alle de andre viser halv tank. Det vil si at jeg fortsatt kan skrive ut mange bilder før patronene er tomme. Den første som går tom er nok den som er kvart nå og da snakker vi EN patron som må byttes og siden de andre fortsatt er halvfulle kan jeg angivelig skrive ut dobbelt så mange bilder som jeg har gjort nå og da er jeg oppe i rundt 106stk. utskrifter.

 

MEN... så kommer det litt ann på hva slags typer bilder man skriver ut etc.

 

Hvis man tar prisen på fargepatronene med i beregningen også, så koster (ved kjøp av fullt sett) hver patron til Pixma pro-1 204,- og disse er nesten 4x så store som de som sitter i en "vanlig" fotoskriver.

 

Men som du sier, så har man jo også bildekvaliteten denne skriveren gir og det alene er også med på og øke trivselen rundt arbeidet. A4 blir liksom litt for lite når man skal ramme inn bilder synes jeg.

 

Ikke missforstå... jeg var veldig fornøyd med min Canon MG8150, men den ble nesten aldri brukt da blekkpatronene ble tømt ganske fort og at man var begrenset til A4 formatet som maks.

 

MG 8150 har jeg satt på loftet og de blekkpatronene jeg hadde til denne er solgt (Ble solgt i går) så dette får jeg nok ikke testet mere, men jeg har testet det før jeg "kasserte" den, men det var nok ingen rettferdig test, da jeg brukte Canon Pro Glossy A4 på denne og Ilford Smooth Pearl på Pro-1. På den sort hvitt utskriften jeg skrev ut var det laangt mer detaljer i skyggeområdene med Pro-1 kontra MG8150. Ja, jeg vil nesten si ren utklassing.

 

Men som sagt, ikke en rettferdig test muligens. :)

Lenke til kommentar

Ett sett med blekkpatroner til Pixma Pro-1 koster som sagt 2450,- (12 stk. patroner) og ett sett til MG8150 kostet 774,- Så lenge man får 3x så mange utskrifter eller mer med Pro-1 så er det nok lønnsommere vil jeg tro.

 

Siden du fill til sammen rundt 30 utskrifter i A4/A3 formatet og Pixma pro-1 tilsynelatende klarer ca. 100stk. bilder (tall tatt litt fra løse luften etter en luftig beregning av den visuelle blekktankmåleren) så vil jeg vertfall tro at den ikke er noe spesielt dyrere i bruk.

 

Men derimot så er det mer behagelig når man slipper å bytte blekkpatroner så ofte og at bildekvaliteten er superb. Det er vel så vidt jeg vet den A3 skriveren som leverer den beste bildekvaliteten på markedet for tiden til den prisen. :)

 

Jeg skal se om jeg gidder og dra ned den gamle skriveren og teste med samme type papir i begge, men jeg tror nok den gamle skriveren kommer til å spise opp de siste dråpene av blekk som er igjen når den kjører en dyprens av dysene etter lang tids tørke... :)

Lenke til kommentar

Det bør også nevnes at ved første gangs bruk av Pixma Pro-1 så brukes det store mengder blekk på og fylle opp "rørene" som går frem til dysene. Så når blekkpatronene angivelig er tomme, så er det fortsatt en del blekk igjen i rørene, men der skal det jo alltid være blekk.

 

Så jeg tror nok at man lett kan få minst 100stk. A3 utskrifter og sikkert en del fler i praksis på ett sett med patroner, avhengig av hvilke type motiv man skriver ut så klart. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...