Gå til innhold

Nå går alt til inkasso! What to do?


Reptilia

Anbefalte innlegg

Håper noen her kan svare meg for vet det er smarte hoder her på forumet! :)

 

Har rotet med økonomien siden juletider.. Har et forbrukslån hos Banknorwegian på 100.000 kr og 30.000 kr i gjeld andre steder. Disse 6 regningene på 30.000 kr er det allerede kommet purring på og nå er det like før alt går til inkasso!

Har ikke kausjonist eller sikkerhet i eiendom, eller mulighet til å låne av familie. Fått avslag hos ALLE banker i norges land. (ja har prøvd absolutt alle) Har prøvd å fått samlet gjelden min men ingen banker gjør seg tilbøyelig.

 

I mars får jeg 20.000 i lønn. Får betalt ett par av regningene, men fortsatt blir jeg nødt å betale den resterende gjelden på 10.000 kr + inkassosalær som kan bli flere tusen kroner. I tillegg går 8500 kr til månedlige avdrag til forbrukslånet hos Banknorwegian.. Ting blir ikke å gå opp her og jeg er avhengig av at en bank lar meg få lån eller at Banknorwegian lar meg få opplån. Har sendt en lang mail til banknorwegian spurt ydmykt om de kan vurdere saken min manuelt, venter på svar enda. Men jeg forventer et nei. Min egen bank DNB nektet å gi meg lån.

 

Hva er mine alternativer hvis jeg ikke får lån? Kommer jo til å ha inkassosaker på meg til langt ut i April, muligens Mai også. Dette er rimelig krise, og selv om jeg kan forhandle ned rentesatsen så blir det småpenger i forhold til hva jeg kommer til å bli skyldig når alle 6 regningene går til inkasso.

 

Hva er mine muligheter?.. Tar imot all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Håper noen her kan svare meg for vet det er smarte hoder her på forumet! :)

 

Har rotet med økonomien siden juletider.. Har et forbrukslån hos Banknorwegian på 100.000 kr og 30.000 kr i gjeld andre steder. Disse 6 regningene på 30.000 kr er det allerede kommet purring på og nå er det like før alt går til inkasso!

Har ikke kausjonist eller sikkerhet i eiendom, eller mulighet til å låne av familie. Fått avslag hos ALLE banker i norges land. (ja har prøvd absolutt alle) Har prøvd å fått samlet gjelden min men ingen banker gjør seg tilbøyelig.

 

I mars får jeg 20.000 i lønn. Får betalt ett par av regningene, men fortsatt blir jeg nødt å betale den resterende gjelden på 10.000 kr + inkassosalær som kan bli flere tusen kroner. I tillegg går 8500 kr til månedlige avdrag til forbrukslånet hos Banknorwegian.. Ting blir ikke å gå opp her og jeg er avhengig av at en bank lar meg få lån eller at Banknorwegian lar meg få opplån. Har sendt en lang mail til banknorwegian spurt ydmykt om de kan vurdere saken min manuelt, venter på svar enda. Men jeg forventer et nei. Min egen bank DNB nektet å gi meg lån.

 

Hva er mine alternativer hvis jeg ikke får lån? Kommer jo til å ha inkassosaker på meg til langt ut i April, muligens Mai også. Dette er rimelig krise, og selv om jeg kan forhandle ned rentesatsen så blir det småpenger i forhold til hva jeg kommer til å bli skyldig når alle 6 regningene går til inkasso.

 

Hva er mine muligheter?.. Tar imot all hjelp!

 

Vel du har jobb, du har tatt opp forbrukslån? Jeg regner med du kjøpte noe for forbrukslånet, selg det.

Du må alltid ringe å si ifra hvis du blir forsinket med regninger. Bedrifter er veldig forståelsesfull dersom du sier ifra. Dersom du aldri ringer blir de forbannet og skal ha inn det dobbelte.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor folk er villig til å betale inkasso, da nektes du jo lån, internet, mobiltelefon, tv. Det er jo ganske viktig synes jeg.

 

Beste du kan gjøre dersom du bare har sløset bort 130000 på svada er å ringe rundt forklare situasjon, og be om å få en nedbetalingsordning du kan leve med.

Lenke til kommentar

Til trådstarter. Kontakt Nav. De har gjeldsrådgivning for folk som har mistet kontroll over gjeld og sin egen økonomi. Dette er helt gratis, og de kontakter de du skylder penger og du får beholde penger slik at du klarer deg. De gjør omtrent det samme som de i luksusfellen bortsett fra at du slipper å komme på TV.

Lenke til kommentar

Eier ingenting lengre, derfor kan jeg heller ikke selge noe..

Jeg har foreløbig bare fått inkassovarsel, men jeg kan ikke betale noen av regningene før i Mars. Er det mulig å utsette forfallsdato når man allerede har fått 1. purring (inkassovarsel)?

 

Her er noen av de mest prioriterte regningene jeg må få betalt:

 

Regning nr. 1 som det er kommet inkassovarsel på.

Beløp; 6997 kr

Forfallsdato: 15. Feb

 

Regning nr. 2 som det er kommet inkassovarsel på.

Beløp; 5742 kr

Forfallsdato: 17. Feb

 

Regning nr. 3 som det er kommet inkassovarsel på.

Beløp: 1632

Forfallsdato: 29. Jan

 

Siden jeg har fått inkassovarsel på alle disse regningene, kan jeg bare ringe kreditor og be om utsettelse til Mars?

 

Hvis det ikke lar seg gjøre å få utsatt forfallsdato, hva blir inkassosalærene på totalt? Hvor mange tusenlapper i ekstra omkostninger blir det?

Lenke til kommentar

Eier ingenting lengre, derfor kan jeg heller ikke selge noe..

Jeg har foreløbig bare fått inkassovarsel, men jeg kan ikke betale noen av regningene før i Mars. Er det mulig å utsette forfallsdato når man allerede har fått 1. purring (inkassovarsel)?

 

Her er noen av de mest prioriterte regningene jeg må få betalt:

 

Regning nr. 1 som det er kommet inkassovarsel på.

Beløp; 6997 kr

Forfallsdato: 15. Feb

 

Regning nr. 2 som det er kommet inkassovarsel på.

Beløp; 5742 kr

Forfallsdato: 17. Feb

 

Regning nr. 3 som det er kommet inkassovarsel på.

Beløp: 1632

Forfallsdato: 29. Jan

 

Siden jeg har fått inkassovarsel på alle disse regningene, kan jeg bare ringe kreditor og be om utsettelse til Mars?

 

Hvis det ikke lar seg gjøre å få utsatt forfallsdato, hva blir inkassosalærene på totalt? Hvor mange tusenlapper i ekstra omkostninger blir det?

 

Selvfølgelig er det bare å ringe. Ringer du ikke så får du jo kanskje omtrent doblet regningen. Ringer du sier du får ikke penger før da å da, så sier de greit. Men da må du jo holde den avtalen du selv lager da.

 

Dersom inkassobyråene får gjelden din, dvs de du skylder selger den til inkasso. Da skal jo Inkassobyråene ha betalt for at du kanskje ikke betaler. Det pleier å være mellom 4-5000kr

Endret av Dropkmurphy
Lenke til kommentar

Med mindre nav kan hjelpe meg å betale regningene er det lite vits å ta kontakt med 800GJELD hos nav siden de bare gir råd og tips. Det er snakk om 2 måneder så er all gjeld betalt ned. Uansett vil jeg komme meg igjennom denne smørja selv uten å måtte snylte på nav..

 

 

En av regningene er et minilån hos Trustbuddy. På inkassovarselet fra VK Credit står det nede på betalingsgiroen "Kreditor: Trustbuddy" Hvem er kreditor her? Trustbuddy eller VK Credit? Hvis det er trustbuddy har jeg et større problem da de ikke vil utsette forfallsdato med mindre jeg betaler inn 470 kr, noe jeg ikke har. Antar at denne går rett til inkasso da..?

 

Til sist lurer jeg på om all av historikk (betalingsannmerkninger) blir slettet så snart all gjeld er betalt? Eller blir jeg liggende i systemet i flere år?

Lenke til kommentar

Med mindre nav kan hjelpe meg å betale regningene er det lite vits å ta kontakt med 800GJELD hos nav siden de bare gir råd og tips. Det er snakk om 2 måneder så er all gjeld betalt ned. Uansett vil jeg komme meg igjennom denne smørja selv uten å måtte snylte på nav..

 

 

En av regningene er et minilån hos Trustbuddy. På inkassovarselet fra VK Credit står det nede på betalingsgiroen "Kreditor: Trustbuddy" Hvem er kreditor her? Trustbuddy eller VK Credit? Hvis det er trustbuddy har jeg et større problem da de ikke vil utsette forfallsdato med mindre jeg betaler inn 470 kr, noe jeg ikke har. Antar at denne går rett til inkasso da..?

 

Til sist lurer jeg på om all av historikk (betalingsannmerkninger) blir slettet så snart all gjeld er betalt? Eller blir jeg liggende i systemet i flere år?

 

I to år er vel regelen.

 

Betalingsanmerkning får du dersom du blir kallet inn til namsmann. Vanligvis er det en god stund etter at de har prøvd med inkasso og garantert etter inkassosaleret har kommet.

 

Men inkassobyråenes jobb er å sitte å vente på at du skal ringe dem, for å si at du har ønske om å betale ned, men at du ikke har mulighet akkurat nå.

 

Det er tross alt det de gjør, dvs venter på telefon.

Endret av Dropkmurphy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

De regningene du har som du ikke får betalt finnes det ett enkelt råd for. Ring de som skal ha penger og forklar situasjonen! Ikke sitt å forsök å resonnere deg ut av å ringe. Plukk opp telefonen og få det gjort så fort som mulig!

 

Med mindre nav kan hjelpe meg å betale regningene er det lite vits å ta kontakt med 800GJELD hos nav siden de bare gir råd og tips. Det er snakk om 2 måneder så er all gjeld betalt ned. Uansett vil jeg komme meg igjennom denne smørja selv uten å måtte snylte på nav.

At du har havnet i situasjonen viser jo ganske tydelig at du kan ha nytte av en prat med 800GJELD. Nei, de betaler ikke regningene for deg, men de kan hjelpe deg med å ikke havne i samme situasjon igjen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

I to år er vel regelen.

 

Betalingsanmerkning får du dersom du blir kallet inn til namsmann. Vanligvis er det en god stund etter at de har prøvd med inkasso og garantert etter inkassosaleret har kommet.

 

Men inkassobyråenes jobb er å sitte å vente på at du skal ringe dem, for å si at du har ønske om å betale ned, men at du ikke har mulighet akkurat nå.

 

Det er tross alt det de gjør, dvs venter på telefon.

 

Trodde først det var 4 år men var ikke sikker, så sjekket det opp på google og noen sa 4 år mens noen sa 2-3 år. Fant dette etter litt søking:

 

7. Hvor lenge forblir en betalingsanmerkning registrert?

En opplysning skal ikke brukes i kredittopplysningsvirksomhet lenger enn fire år. Slettefristen regnes fra den dato opplysningen første gang ble lovlig registrert.

Opplysninger om tvangsforretning i fast eiendom eller løsøre, kan benyttes til kredittvurdering så lenge de er registrert i det aktuelle offentlige register, f.eks. grunnbok eller løsøreregister.

En fordring som ikke kan resultere i slik tvangsforretning, kan benyttes i kredittopplysningsøyemed i ytterligere fire år, dersom det tas nye rettslige skritt.

Når et forhold er ordnet eller gjort opp, skal registreringen av forholdet slettes omgående. (Denne bestemmelsen er ny, før kunne en slik anmerkning beholdes et år.)

 

De regningene du har som du ikke får betalt finnes det ett enkelt råd for. Ring de som skal ha penger og forklar situasjonen! Ikke sitt å forsök å resonnere deg ut av å ringe. Plukk opp telefonen og få det gjort så fort som mulig!

 

 

At du har havnet i situasjonen viser jo ganske tydelig at du kan ha nytte av en prat med 800GJELD. Nei, de betaler ikke regningene for deg, men de kan hjelpe deg med å ikke havne i samme situasjon igjen.

 

Jeg har vært i kontakt med Trustbuddy og de nekter å utsette betalingsfristen med mindre jeg betaler inn en sum. De la på 1000 kr bare for å sende ut inkassovarselet og 970 kr for at jeg oversteg 14 dagersfristen fra jeg tok lånet, så lånet på 5000 er blitt 7000 kr nå og blir dyrere hvis det går til inkasso.

 

 

Vennligst ikke gi meg moralprekener, det hjelper så ufattelig lite. Har hatt en veldig ryddig økonomi de siste årene og betaler normalt med engang regningene kommer i posten. Er fullt klar over min situasjon. Hele denne smørja begynte i jula da alt gikk skeis. Prøver nå å komme meg ut av dette, prøv å vær litt forståelsesfull. Blir aldri å la meg selv ende opp i dette igjen..

Lenke til kommentar

Trodde først det var 4 år men var ikke sikker, så sjekket det opp på google og noen sa 4 år mens noen sa 2-3 år. Fant dette etter litt søking:

 

7. Hvor lenge forblir en betalingsanmerkning registrert?

En opplysning skal ikke brukes i kredittopplysningsvirksomhet lenger enn fire år. Slettefristen regnes fra den dato opplysningen første gang ble lovlig registrert.

Opplysninger om tvangsforretning i fast eiendom eller løsøre, kan benyttes til kredittvurdering så lenge de er registrert i det aktuelle offentlige register, f.eks. grunnbok eller løsøreregister.

En fordring som ikke kan resultere i slik tvangsforretning, kan benyttes i kredittopplysningsøyemed i ytterligere fire år, dersom det tas nye rettslige skritt.

Når et forhold er ordnet eller gjort opp, skal registreringen av forholdet slettes omgående. (Denne bestemmelsen er ny, før kunne en slik anmerkning beholdes et år.)

 

 

 

Jeg har vært i kontakt med Trustbuddy og de nekter å utsette betalingsfristen med mindre jeg betaler inn en sum. De la på 1000 kr bare for å sende ut inkassovarselet og 970 kr for at jeg oversteg 14 dagersfristen fra jeg tok lånet, så lånet på 5000 er blitt 7000 kr nå og blir dyrere hvis det går til inkasso.

 

 

Vennligst ikke gi meg moralprekener, det hjelper så ufattelig lite. Har hatt en veldig ryddig økonomi de siste årene og betaler normalt med engang regningene kommer i posten. Er fullt klar over min situasjon. Hele denne smørja begynte i jula da alt gikk skeis. Prøver nå å komme meg ut av dette, prøv å vær litt forståelsesfull. Blir aldri å la meg selv ende opp i dette igjen..

 

Av nysgjerrighet? 100000 i jula? Må ha vært litt av en jul.. Selv bruker jeg vel 3000.. på gaver til hele familien.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Jeg har vært i kontakt med Trustbuddy og de nekter å utsette betalingsfristen med mindre jeg betaler inn en sum. De la på 1000 kr bare for å sende ut inkassovarselet og 970 kr for at jeg oversteg 14 dagersfristen fra jeg tok lånet, så lånet på 5000 er blitt 7000 kr nå og blir dyrere hvis det går til inkasso.

 

 

Vennligst ikke gi meg moralprekener, det hjelper så ufattelig lite. Har hatt en veldig ryddig økonomi de siste årene og betaler normalt med engang regningene kommer i posten. Er fullt klar over min situasjon. Hele denne smørja begynte i jula da alt gikk skeis. Prøver nå å komme meg ut av dette, prøv å vær litt forståelsesfull. Blir aldri å la meg selv ende opp i dette igjen..

 

Nå er jeg ikke mye for moralprekener, så det var ikke ment som det. Men om du klarer å havne 100k på bakhjulene i løpet av jula, så må det ha vært noe ekstremt spesielt som satte deg i denne situasjonen. Det er ikke akkurat normalt å uforutsett havne så mye på bakhjulene.

 

Og for kreditorene dine så vil det faktisk spille en veldig stor rolle hvem eller hva pengene har gått til når det gjelder velvillighet til å hjelpe deg. Dersom det er snakk om 100k til vanlig forbruk, så vil ikke en kreditor se på deg som ansvarlig nok til å fortjene noe hjelp fra dem, da det vil være fullstendig selvforskyldt. Om det er 100k fordi en gasstank eksploderte i kjelleren så kan de være litt mer velvillige.

 

Når det gjelder Trustbuddy, så har jo de veldig klare betingelser, som du godtok når du lånte penger via deres nettverk. Disse betingelsene inkluderer gebyret for å få utsatt betalingsfristen.

 

Og jeg tror fortsatt at du kan ha nytte av 800GJELD. Du fremstår faktisk ikke som om du har så veldig god greie på hvordan du best skal kunne komme deg ut av denne situasjonen. Inntrykket du har gitt så langt er at du forventer at alle kreditorer uten å blunke skal gi deg utsettelser uten at det koster noe ekstra, når du selv har latt saker gå til inkassovarsel uten å kontakte dem først.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...