Gå til innhold

Må man praktisere i Islam og kristendommen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det kommer vel helt an på øyet som ser. At det er anslått å være ca 41.000 forskjellige kristne kirkesamfunn i verden peker jo til at de kristne ikke helt klarer å være enig seg i mellom, og mange vil kalle andre kristne for falske kristne. Poenget mitt er, altså, at om du er en ekte følger av troen eller ikke, er helt avhengig av hvem du spør. Noen har den definisjonen på en kristen/muslim/<sett inn religiøs retning her>, mens andre har en helt forskjellig, ofte gjensidig utelukkende, definisjon av det som i utgangspunktet er den samme religionen.

 

Edit: Glemte kilden.

Endret av SnurreFisken
Lenke til kommentar

Knepet med kristendom var at man skulle slippe "å være strengt religiøs" og hele baktanken til apostelen Paulus og jødene for å misjonere kristendomen worldwide var (og er) at kristene først og fremst skal føle større lojalitet til Jerusalem, enn til sine respektive nasjonale hjemland.

 

Og ser ut til å ha virket..

Lenke til kommentar

Det har jo ikke fungert i det hele tatt, Mr.M. Overalt i verden finner man svært nasjonalistiske kristne - ofte svært organiserte, for ikke snakke farlige og militante. Et par eksempler her må jo være Belfast, Bosnia, forskjellige organisasjoner i, om ikke hele, USA, osv. Spør hvilken som helst kristen rundt om i verden, og jeg vil vedde på at de først ville forsvart sin tro i sitt eget hjemland, for ikke å snakke om sitt eget land som helhet, før de ville gitt samme lojaliteten til Jerusalem. Byen Jerusalem er kanskje en svært romantisk drøm for mange kristne, men hvor mange av dem reiser faktisk til Jerusalem?

Lenke til kommentar

Er det nok å tro eller må man praktisere også for og bli regnet som kristen eller muslim?

 

I Islam er handlinger (ritualer) meget viktig.

- De 5 søylene er meget viktige.

 

I kristendommen fremheves troen, men dette er særlig i luthersk kristendom (Norsk).

- "Troen alene" som Martin Luther sa.

- I den katolske kristendom vektlegges også handlinger særlig betydning. Dette gjelder også ortodoks.

 

Hvorfor det er slike forskjeller mellom Islam og Kristendom, og mellom de ulike retningene, er et spørsmål man kan skrive mange sider side opp og ned om.

 

I både Islam og Kristendom spiller det såkalte sinnelaget en særlig viktig rolle. Sinnelaget vil si motivet/intensjonene for handlingen.

- Både i Islam og Kristendom må du virkelig tro på det du gjør.

- Du kan altså ikke komme til paradis/himmelen hvis du praktiserer, men ikke tror.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hei!

Er det nok å tro eller må man praktisere også for og bli regnet som kristen eller muslim?

 

Hva om man praktiserer veldig bra men ikke har troen helt på plass?

 

Tro, betyr for meg "handling" - og ligger handlingene forankret i troens kjerneverdier, så vil jeg si at du er like god som hvem som helst. Du behøver ikke måle deg opp mot andre individer - mål deg opp mot deg selv og det du tror på.

 

"Tro" er ikke statisk (og takk for det) - det virker på meg å være en vei å gå, og noen ganger blir veien litt tåkete - sånn er det for mange troende, og sånn er det for meg også.

 

:)

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke stort om islam når det kommer til dette, men jeg kan forsøke å svare deg om kristendommen:

 

I kristendommen er alle mennesker syndere. Dette skjedde da vi ble forvist fra Paradiset og måtte leve borte fra Gud. Overfor Gud er vi derfor i samme situasjonen, for vi er alle syndere, uavhengig av hva du har gjort av gode eller dårlige handlinger. Det finnes altså en konflikt mellom Gud og menneskene, og det er bare en måte man kan løse denne konflikten. Man må bli fri fra syndene. Man må bli frelst. For å oppnå frelse holder det med at man tror på Jesu' frelsesverk (frelsen er noe man får gratis ved å tro på Jesus). Da viser man anger på syndene, og man blir vist nåde i "belønning". Dette kommer frem i brevene til Paulus. Det er imidlertid viktig å understreke at det å tro på Jesus, innebærer at man "tror med hele sitt hjerte" og dermed at man har tillit til kristendommen (at man følger kristen etikk, eks. de ti bud).

 

Hva man legger i det å tro på Jesus, det får du vel kanskje fundere over selv. Det viktigste er at du følger de ti bud.

 

Dette er forresten stoff som jeg har hentet ut av læreboken min: "Eksistens". Gidder ikke legge ut en fullstendig kilde :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva om man praktiserer veldig bra men ikke har troen helt på plass?

 

I islam er det sikkert en del som slavisk overholder bønnestundene hver dag, fordi islam er tvang i en del land.

 

I kristne menigheter er det ikke alle som tror som de burde. Leste nettopp at ei 2 år gammel jente hadde vært i en kirke, og spurt mora: "Hvorfor er det noen som har lys over hodene sine?"

Dette aktualiserer vel spørsmålet om noen kristne går i kirka uten å egentlig være Guds barn.

Lenke til kommentar

I islam er det sikkert en del som slavisk overholder bønnestundene hver dag, fordi islam er tvang i en del land.

Muslimer skal, i følge koranen, be fem ganger om dagen. Der jeg jobbet tidligere var på nippet til å lage et bønnerom for muslimer da jeg påpekte at det også står at det ikke er nødvendig å be til faste tider for en muslim, og at muslimene kunne be fem ganger når de kom hjem fra jobben. Arbeids giveren lagde aldri det bønnerommet, for det ville faktisk medført at vi andre også satt på ræva den tiden muslimene fikk be og det fordrer jo ikke akkurat effektivitet, noe samtelige islamsk styrte land er gode bevis på.... Inch allah, hvis gud vil og det vil han stort sett ikke har jeg inntrykk av....

 

I kristne menigheter er det ikke alle som tror som de burde. Leste nettopp at ei 2 år gammel jente hadde vært i en kirke, og spurt mora: "Hvorfor er det noen som har lys over hodene sine?"

Dette aktualiserer vel spørsmålet om noen kristne går i kirka uten å egentlig være Guds barn.

Selvføløgelig ikke. De aller, aller fleste som står oppført i kirken er ikke mer kristne enn meg, men gidder av ymse årsaker ikke å melde seg ut (de vil kanskje gifte seg der etc...). Så mengden av troende kristne er vel nede i rundt 12% her i landet tror jeg...

 

Ellers artid at du igjen tar påstander som bevis for at folk ikke er kristne "skikkelig" kristne da... Som om den jenta kunne se slike ting liksom... Det er riktig nok slik at de som tror på påstander og overtro har mye lettere for å tro på annen overtro og lettvindte påstander og her beviser du jo nettopp det... Du ville nok aldri ha trodd på det om det IKKE støttet ditt syn på saken da, det er jo så ærlige dere religiøse er det liksom... Støtter det ikke troen deres så er det ikke sant, men du verden hva dere er villige til å tro på så lange det støtter troen deres, da er det ikke lenger snakk om kritiske blikk nei, selv om dere er pokker så kritiske når det kommer til ting som ikke støtter troen...

 

Om religiøse er ærlige? Langt i fra? Kritiske? ikke i det hele tatt! Religiøse tror det de vil tro de og hva de er opplært til å tro, ikke noe annet. Og tror fra tid til annen på annen overtro også, men bare om det støtter troen på et eller annet vis, som Frankline som tror at en liten jente kan se lys over hodene til de som tror... :roll: Et klassisk eksempel på ren, uforfalsket overtro faktisk, som hun ikke har belegg for i det hele tatt.... og som hun fremsier som om det skulle være en opplest og godt bevist sannhet... Som sagt, hvor er den ærlige integriteten til religiøse mennesker hen, det lurer jeg på.... De fleste aner ikke hvor uærlige de faktisk er engang....

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hvis man ikke aner at man er uærlig, så bruker gjerne folk å kalle sånt for oppriktig eller kanskje seriøs, eller i verste fall, ærlig ...

 

Og at et uforfalsket barnesinn kan se på litt andre måter enn vi omtåkede voksne får til, er ingen stor overraskelse, når man ser helt ærlig på den saken

 

:)

Lenke til kommentar

Knepet med kristendom var at man skulle slippe "å være strengt religiøs" og hele baktanken til apostelen Paulus og jødene for å misjonere kristendomen worldwide var (og er) at kristene først og fremst skal føle større lojalitet til Jerusalem, enn til sine respektive nasjonale hjemland.

 

Og ser ut til å ha virket..

Det har jo ikke fungert i det hele tatt, Mr.M. Overalt i verden finner man svært nasjonalistiske kristne - ofte svært organiserte, for ikke snakke farlige og militante.

 

Joda, det fungerer i høyeste grad. Vet du at noe av det siste Anders Behring Breivik foretok seg, før han satte seg i bilen 22.juli? Han sendte epost til politikern Isaac Nygren, Sverige Demokraterna (SD) med følgende tekst:

 

"So let us fight together with Israel, with our zionist brothers against all anti-zionists, against all cultural marxist/multiculturalist"

 

Og i dag dukket det opp enda en som er inspirert av samme miljø, som er arrestert

http://www.nrk.no/ny...rden/1.10911980

 

Vedkommende er med av Norwegian Defense League, og vi ser på lignende måte som med ABB, hvilken rettning deres sympati egentlig er, på bildene nedenfor.

 

Begrepet "kristen kulturarv" som disse folkene omgir seg med, er ikke noe annet enn resultatet av judeo-kristen hjernevask, hvis eneste slutt-formål hele tiden var at "kristne" til syvende & sist skulle føle størst lojalitet til Israel, fremfor sitt eget hjemland. Derfor er de villig til å angripe en "fiende" som zionistene har konstruert. Eller gå zionistenes ærend på andre måter, som feks. når Mitt Romney proklamerte at han mente US Embasy burde ligge i Jerusalem

post-10740-0-24425900-1360796143_thumb.png

post-10740-0-58138000-1360796211_thumb.jpg

post-10740-0-80272000-1360796306_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Mens AUF på sin side har som agenda å boikotte Israel:

 

 

Hva er det som er så galt med det? Hvis de bedriver en råtten politikk så er det vel ingen grunn til å støtte dem, samme faan hva de gjør liksom, som enkelte kristne ser ut til å tro og gjøre?

 

Når en begynner å se på staten israel går det fort opp for en at de faktisk ike er det spøtt bedre enn det nazi regime de flyktet fra og som var grunnen til at de, jødene, "fikk" dette landet i 1948. (Hadde vi vært bare LITT fremsynte så hadde de fått den øde øya isteden, der kunne de kost seg uten å være en pest og en plage for alle de møter...

 

For israel er ikke et hakk bedre enn de spinnville araberene som bor rundt dem, en sak har faktisk to sider og jødene har vært like jævelige som araberne der nede... Det blir vel ikke fred der nede før noen fatter at de driver en gudelig penis måler konkuranse på de to versjonene av den samme guden.... og dreper hverandre over verdiløse påstander....

Lenke til kommentar

Hver gang noen her oppe uttaler seg om striden, blir det ihvertfall bekreftet at Jerusalem er verdens midtpunkt. Alles øyne skal være vendt mot denne byen.

Blant annet derfor kan ikke Israel bare flyttes til et hvilket som helst annet landområde.

 

Staten utfører iblant uakseptable handlinger, men generelt sender ikke Israel raketter mot araberne, og de sender ikke selvmordsbombere til araberne. Det er jo derimot araberne som sender raketter mot Israel, og sender selvmordsbombere til Israel. Som er ute etter sivile.

Jeg har derfor all forståelse for at Israel har satt opp en mur mot palestinerne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det kan så være, alikevel er denne staten den vestlige verdens spydspiss mot muslimenes verden.
For hva`? For at de skal måle gudelige penis lengder?

 

Det er jo derimot araberne som sender raketter mot Israel, og sender selvmordsbombere til Israel. Som er ute etter sivile. Jeg har derfor all forståelse for at Israel har satt opp en mur mot palestinerne.
Ta også sjekk opp hvor mye dritt staten isreal har bedrevet siden de kom dit ned i '48 du isteden for å tro alt isreal vennlige kristen ledere forteller deg... De er pokker ikke et hakk bedre enn naziene de fikk landet på grunn av... Det blir som david og goliat, bare at goliat har all verdens våpen og utstyr og kan plaffe ned david lenge før han får noen mulighet til å bruke slyngen sin...

 

Ikke at jeg forsvarer den rabiate utnyttelsen som regjeringen i egypt, saudi arabia og de andre forrykte landene dere nede har bedrevet når det kommer til palestinere, som har blitt rasspult av BEGGE sider og ikke bare av isreal, for det hadde vært en SMAL sak for disse nasjonene og faktisk gitt palestinerne SKIKKELIG hjelp, men isteden har de bedrevet enn sånn "Se på de stakkars palistinerne som isreal dreper" politikk mot resten av verden, ene og alene ofret dem anmas for å fremme sin "sak" mot isreal...

 

Og hva hadde DU gjort der du kun var bevæpnet med slyngen din mot verdens femte største militær makt? Du hadde kanskje laget noen rakett utskytnings rør du også ja, for i det minste å hevne NOE av uretten som er blitt begått der nede ikke bare av isreal, men av hele den vestelige verden fordi de GA jødene dette landet de overhodet ikke har noen rett til. (Visvas i bibelen var vel det som til syvende og sist vippet tungen over, men de har faktisk ikke mer rett til noe land der nede enn de som allerede bodde der, og de ble faan ikke spurt engang!!) Og nei, det var ikke nå jeg mente vi skulle gitt jødene en øde øy, det tilbudet fikk de faktisk i '48 sammen med landet de nå bor i... Og det var dit de burde vært tvunget, ikke inn på andre folks land...

 

Men de er jo muslimer og da får de vel som fortjent, gjør de ikke? For såklart holder du med isreal, selv om du burde, som et godt menneske, ha fordømt alle partene der nede, men dommedag henger jo på jødene så det er best å holde med dem, ikke sant? Al aksa moskeen må jo vekk før dommedag kommer og med jødenes hjelp så kanskje.... Fy flate for en gang dere kristne er...

Lenke til kommentar

I islam er det sikkert en del som slavisk overholder bønnestundene hver dag, fordi islam er tvang i en del land.

 

I kristne menigheter er det ikke alle som tror som de burde. Leste nettopp at ei 2 år gammel jente hadde vært i en kirke, og spurt mora: "Hvorfor er det noen som har lys over hodene sine?"

Dette aktualiserer vel spørsmålet om noen kristne går i kirka uten å egentlig være Guds barn.

 

Poenget var at hun kunne se hvem som var "ekte" kristne med at de hadde lys over hodet?? Hørtes veldig rart ut...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...