Gå til innhold

Partibarometer for januar, februar og mars 2013


Partibarometer  

147 stemmer

  1. 1. Hvilket parti hadde du stemt på dersom det var Stortingsvalg i dag?

    • Demokratene
      1
    • Det Liberale Folkepartiet
      29
    • Arbeiderpartiet
      9
    • Fremskrittspartiet
      28
    • Høyre
      28
    • Kristelig Folkeparti
      0
    • Kystpartiet
      0
    • Miljøpartiet De Grønne
      4
    • Norges Kommunistiske Parti
      0
    • Pensjonistpartiet
      0
    • Rødt
      5
    • Samefolkets parti (Sámeálbmot Bellodat)
      0
    • Samfunnspartiet
      0
    • Senterpartiet
      3
    • Sosialistisk Venstreparti
      7
    • Tverrpolitisk Folkevalgte
      0
    • Venstre
      23
    • Kristent Samlingsparti
      0
    • Ville ikke stemt
      2
    • Vet ikke/ingen formening
      4
    • Annet
      2
    • Blankt
      2
  2. 2. Hvilket parti hadde du stemt på dersom det var kommune- og fylkestingsvalg i dag?

    • Demokratene
      1
    • Det Liberale Folkepartiet
      25
    • Arbeiderpartiet
      11
    • Fremskrittspartiet
      22
    • Høyre
      33
    • Kristelig Folkeparti
      1
    • Miljøpartiet De Grønne
      4
    • Norges Kommunistiske Parti
      0
    • Pensjonistpartiet
      1
    • Rødt
      5
    • Samefolkets parti (Sámeálbmot Bellodat)
      0
    • Samfunnspartiet
      0
    • Senterpartiet
      3
    • Sosialistisk Venstreparti
      5
    • Tverrpolitisk Folkevalgte
      0
    • Venstre
      21
    • Kystpartiet
      0
    • By- og Bygdelista
      1
    • Felleslista
      0
    • Radikale Sosialister
      0
    • Solidaritetslista
      0
    • Verdipolitisk parti
      0
    • Annet
      1
    • Blankt
      2
    • Ville ikke stemt
      8
    • Vet ikke/ingen formening
      3
  3. 3. Hvilken flerpartiregjering ville du ønsket, om ettpartiregjering ikke er mulig?

    • Ap og Høyre
      5
    • AP og Venstre
      5
    • AP, SV og SP
      5
    • AP og SV
      7
    • AP og SP
      0
    • AP og KRF
      0
    • Venstre, KRF og SP
      2
    • Venstre, KRF og Høyre
      5
    • KRF og Høyre
      1
    • Venstre og Høyre
      19
    • Høyre og FrP
      37
    • Høyre, FrP og Venstre
      9
    • Høyre, FrP og KrF
      4
    • FrP og KRF
      1
    • FrP og Venstre
      3
    • Høyre, Venstre, Frp og Krf
      4
    • AP, Venstre og Høyre
      2
    • AP, SP og Venstre
      2
    • Ingen av de nevnte
      28
    • Vet ikke/ingen formening
      8
  4. 4. Hvilket parti på Stortinget liker du minst?

    • Fremskrittspartiet
      34
    • Høyre
      2
    • Venstre
      2
    • Kristelig Folkeparti
      7
    • Senterpartiet
      9
    • Arbeiderpartiet
      30
    • Sosialistisk Venstreparti
      53
    • Vet ikke/ingen formening
      10
  5. 5. Hvilken partileder på Stortinget ønsker du som statsminister i Norge?

    • Siv Jensen (FrP)
      27
    • Erna Solberg (H)
      53
    • Trine Skei Grande (V)
      15
    • Knut Arild Hareide (KrF)
      1
    • Liv Signe Navarsete (SP)
      2
    • Jens Stoltenberg (AP)
      17
    • Audun Lysbakken (SV)
      4
    • Vet ikke/ingen formening
      28
  6. 6. Hvilken partier på Stortinget vurderer du som aktuelle å stemme på (mulig å krysse av flere)?

    • Arbeiderpartiet
      27
    • Fremskrittspartiet
      59
    • Høyre
      68
    • Kristelig Folkeparti
      7
    • Senterpartiet
      11
    • Sosialistisk Venstreparti
      17
    • Venstre
      51
    • Ingen av de nevnte
      28
    • Vet ikke/ingen formening
      2
  7. 7. Ønsker du at ditt parti regjerer alene, eller i koalisjon med annet/andre parti(er)?

    • Alene
      58
    • I koalisjon
      56
    • Spiller ingen rolle
      19
    • Vet ikke/ingen formening
      14
  8. 8. Hvor i det (norske) politiske landskap føler du at du hører hjemme?

    • Ytterste venstre-fløy
      5
    • Venstre
      13
    • Sentrum-venstre
      11
    • Sentrum
      8
    • Sentrum-høyre
      27
    • Høyre
      40
    • Ytterste høyre-fløy
      29
    • Annet
      10
    • Vet ikke/ingen formening
      4
  9. 9. Hvilke land mener du Norge kan lære av politisk? (Mulig å krysse av på flere)

    • Danmark
      26
    • Sverige
      24
    • Tyskland
      21
    • Frankrike
      7
    • Nederland
      27
    • Sveits
      62
    • Østerrike
      8
    • Australia
      6
    • USA
      22
    • Russland
      1
    • Kina
      2
    • Japan
      4
    • Singapore
      21
    • Hong Kong
      21
    • Cuba
      3
    • Tyrkia
      1
    • Annet
      10
    • Ingen av disse
      9
    • Vet ikke/ingen formening
      27
  10. 10. Hvilke saksområder er viktigst for deg i forhold til valg av parti? (Mulig å krysse av på flere)

    • Samferdsel
      61
    • Økonomi
      103
    • Utenrikspolitikk
      39
    • Justis
      39
    • Klima
      27
    • Naturvern
      26
    • Innvandring og integrering
      71
    • Forsvar
      36
    • Familie
      13
    • Skole og høyere utdanning
      78
    • Næring
      34
    • Arbeidspolitikk
      38
    • Landbruk
      12
    • Helse
      49
    • Personvern
      52
    • Sosialpolitikk
      34
    • Reform av det politiske systemet
      36
    • Kultur
      20
    • Eldreomsorg
      33
    • Olje og energi
      37
    • Annet
      12
    • Vet ikke/ingen formening
      6
  11. 11. Er du interessert i politikk?

    • Missliker politikk/bryr meg ikke i det hele tatt
      2
    • Ganske uinteressert i politikk
      4
    • Interesserer meg for enkelte saker
      15
    • Er litt interessert i politikk
      19
    • Er interessert i politikk
      47
    • Er veldig interessert i politikk
      47
    • Er politisk nerd - ekstremt interessert
      10
    • Vet ikke/ingen formening
      3
  12. 12. Hvem tror du vinner Stortingsvalget i år?

    • Rødgrønn side
      20
    • Borgerlig side
      115
    • Annet
      4
    • Vet ikke/ingen formening
      8
  13. 13. Har du endret politisk ståsted siden forrige barometer?

    • Ja
      17
    • Nei
      111
    • Vet ikke/ingen formening
      19


Anbefalte innlegg

Partibarometer for januar, februar og mars 2013

 

Dette partibarometeret er representativ januar, februar og mars 2013. Opprettes ny ved månedskifte. Nå som det er mulig med flere avstemninger i en tråd er flere spørsmål lagt til.

 

Hva og hvorfor?

Man kan si hva man stemmer og hvorfor. Man kan også diskutere fordelingen i testen og spekulere i hvorfor tendensene er som de er (til en viss grense). Ønsker man diskusjon utover dette opprett en ny tråd, eventuelt kan vi flytte/skille ut diskusjoner som naturlig oppstår om nødvendig. Forutsetter et visst krav til saklighet. Trolling vil som altid ikke bli godt mottatt.

 

Mangler/feil eller forslag til fremtidige barometere?

 

Ta kontakt med undertegnede via PM! Prøv å hold slikt unna tråden, da det kan oppfattes som rot for de som leser.

 

Stor takk til:

R083r7 og Dotten for å ha driftet en rekke tidligere partibarometere!

Endret av LucarioX
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Stemmer Venstre. Det er norges eldste parti, men faktisk, slik jeg ser det; det mest moderne partiet. Partiet vil fjerne DLD. Gi oss mer frihet. Bedre skole, med bedre, ikke flere lærere. Stor satsning på forskning/vitenskap. Ta vare på den vakre norske naturen med god miljøpolitikk. Fjerne unødvednige og gameldagse, og snusfornuftige regler som begrenser nordmenns frihet.

 

Venstre har også god politikk når det gjelder internett og fildeling etc.

Selv om jeg er avholdsmann mener jeg at butikker kan selge vin...

Bekjempelse av barnefattigdom er viktigere enn å bekjempe rikdom, osv...

 

Venstre tar utgangspunkt i individet og dets behov. Slagordet er "Folk Først".

Det er svært svært svært mange gode grunner til å velge Venstre fremfor andre partier, men dette var det jeg kom på her og nå. =)

 

Venstre.no

http://www.ungevenstre.no/

 

http://youtu.be/Fa-HTe4zmR8

http://youtu.be/_xCHcJIG8eI

http://youtu.be/r36CYhXn_v0

http://youtu.be/efHUfEAVMio

http://youtu.be/lie3xDb-0WY

http://youtu.be/MXI5MiiBRPU

Endret av turbonello
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ender nok opp med Venstre. Mtp. hvordan det ligger an inn mot valget er Venstre det eneste jeg synes det er verdt å stemme på (vel, strengt tatt uansett). Borgerlig flertall blir det uansett, så da stemmer jeg på det partiet jeg ikke er grunnleggende uenig med. FRP er latterlige i alt annet enn innvandringspolitikk og Høyre gjør seg best på Montebello. AP må skjerpe seg om de skal få min stemme igjen om noen år, det er veldig langt unna akkurat nå. Synes de har gjort mye mer som opprører meg enn som gleder de siste fire åra. Jens passer godt som statsminister, men det stopper der akkurat nå.

Endret av Dellers
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Følgende er de viktigste sakene for Arbeiderpartiet:

  1. Frihet, likhet og solidaritet. Like rettigheter på arbeidsmarkedet for mann og kvinne, til helse, omsorg, utdanning og barnehage til alle.
  2. Full sysselsetting (folket i arbeid).
  3. Velferdsstat fremfor skatte og avgiftslette.
  4. By og land hand i hand i et sterkt distriksnorge, hvor man bevarer primærnæringene så godt det lar seg gjøre, holder fossefall på norske hender og tar vare på fisken, samt bosettingen og miljøet langs vår langstrakte kyst.
  5. Miljøvern, ikke noe hast med å utvinne olje og gass i Lofoten og Vesterålen. Fersk torsk levert på mottak der fisken fanges er viktigere enn torsk i olje levert på verdensmarkedet av turbo kapitalisten og liberalisten Kjell Inge Røkke.

Marginale partier som sliter med sperregrensen og leker med drømmen om å regjere sammen med stadig mer høyrevridde Høyre og markedsliberalistiske populistiske FrP selger sjela si. I nøden spiser som kjent fanden fluer.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Følgende er de viktigste sakene for Arbeiderpartiet:

  1. Frihet, likhet og solidaritet. Like rettigheter på arbeidsmarkedet for mann og kvinne, til helse, omsorg, utdanning og barnehage til alle.
  2. Full sysselsetting (folket i arbeid).
  3. Velferdsstat fremfor skatte og avgiftslette.
  4. By og land hand i hand i et sterkt distriksnorge, hvor man bevarer primærnæringene så godt det lar seg gjøre, holder fossefall på norske hender og tar vare på fisken, samt bosettingen og miljøet langs vår langstrakte kyst.
  5. Miljøvern, ikke noe hast med å utvinne olje og gass i Lofoten og Vesterålen. Fersk torsk levert på mottak der fisken fanges er viktigere enn torsk i olje levert på verdensmarkedet av turbo kapitalisten og liberalisten Kjell Inge Røkke.

Marginale partier som sliter med sperregrensen og leker med drømmen om å regjere sammen med stadig mer høyrevridde Høyre og markedsliberalistiske populistiske FrP selger sjela si. I nøden spiser som kjent fanden fluer.

Arbeiderpartiet er det partiet som hovedsakelig styrer landet i dag. Man kan se på denne meningsmålingen, som i alle andre målinger at folk er missfornøyd med apenes jobb og derfor stemmer annerledes. De aller fleste stemmer borgerlig.

 

Å kalle et aktivt forbudsparti, for et liberalt parti som jobber for frihet, er selvsagt galt. Det er imidlertid uklart hva slags frihet arbeiderpartiet jobber for. Likhet sier vel ikke så mye heller egentlig... Solidaritet har vel alle partier på programmet... Full sysselsetning blir det vel uansett. Og kanskje sannsynligvis mer dersom vi fjerner bremseklossene fra makten.

 

Velferdsstaten vil fortsette å blomstre, spesielt under en borgelig regjering. AP bedriver pengesløsning. Sender pengene våre ut av landet slik at onde diktatorer kan bade i luksus på norske skattebetaleres regning.

 

Resten av punktene er Venstre mye bedre på enn arbeiderpartiet. Miljøvern er ikke akkurat arbeiderpartiets merkevare, eller aps sterkeste side.

 

I fremtiden så vil arbeiderpartiet være et marginalt parti. I dag har vi internett, og folk blir mer og mer opplyste, og kan sette seg inn i politikken på en helt annen måte enn tidligere. Arbeiderpartiets propagandaaperat vil forhåpentligvis kolapse på grunn av avsløringer som blottlegger alle løgnene de kommer med.

 

Nå som alle meningsmålinger, viser at Arbeiderpartiet er i ferd med å tape seg i den norske folkesjela, så gisper apene etter luft. Skremselspropagandaen nederst i kguns innlegg gir sterkt uttrykk for at Arbeiderpartiet er i nød... Så ja, den aller siste konklusjonen din er riktig: I nøden spiser fanden (arbeiderpartiet) fluer!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg skjønner folk stemmer DLF på kommune og fylkesvalg men, i et stortingsvalg er det å stemme DLF nesten bortkastet. Folk tørr ikke stemme på det(meg inkludert) da stemmene er spredt og grunnet sperregrensen(som selvfølgelig må vekk). Det kommer ikke til å få ett eneste mandat på stortinget.

 

Skulle gjerne stemt det hvis den udemokratiske sperregrensen forsvant.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det ender nok opp med SV, selv om jeg oppfatter partiets som uansvarlige i asyl- og innvandringspolitikken. Stemte AP ved forrige stortingsvalg nettopp av denne grunnen. Ligger nok mellom AP og SV politisk. Mest enig med SV i miljø, samferdsel og økonomisk politikk. Finanskrisa viser at det trengs mer politisk styring. Når det blir SV i år skyldes det primært at det er viktig å få partiet over sperregrensa for å hindre at stortinget blir for høyrevridd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Interessant at hele 10 av 15 som har stemt så langt ser på Sveits som et politisk "forbilde". Er det forholdet til EU som fascinerer, eller den liberale økonomiske politikken?

 

Nå er jeg ikke blant dem som har ført opp Sveits, men tipper at det henger sammen med den hyppige bruken av folkeavstemninger. Personlig svarte jeg Sverige, Danmark og Nederland. Sverige er vel det landet som ligner mest på Norge. Nederland har særlig en fornuftig politikk i forhold til prostitusjon. Her er jeg uenig med de rødgrønne. Forbud fører bare til problemer for de prostituerte. Dessuten finnes det de som ikke får seg sex på andre måter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stemte på DLF på tinget og Pensjonistpartiet i kommunen.

Noen syns kansje det er rart men er to grunner til det.

1.DLF stiller ikke i min kommune.

2. PP har gjort mere for sine saker enn noen andre partier i min kommune har gjort de har blant annet gjort eldre omsorgen mye bedre, på bare de 3årene de har vært i kommunestyret og det står det faktisk respekt av.

Endret av Mr.Duklain
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Interessant at hele 10 av 15 som har stemt så langt ser på Sveits som et politisk "forbilde". Er det forholdet til EU som fascinerer, eller den liberale økonomiske politikken?

Måten demokratiet er bygget opp på:

http://no.wikipedia.org/wiki/Sveits#Politikk_og_administrasjon

 

Direktedemokrati og sånt... =)

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Det ender nok opp med SV, selv om jeg oppfatter partiets som uansvarlige i asyl- og innvandringspolitikken. Stemte AP ved forrige stortingsvalg nettopp av denne grunnen. Ligger nok mellom AP og SV politisk. Mest enig med SV i miljø, samferdsel og økonomisk politikk. Finanskrisa viser at det trengs mer politisk styring. Når det blir SV i år skyldes det primært at det er viktig å få partiet over sperregrensa for å hindre at stortinget blir for høyrevridd.

Ja, høyrevridning er livsfarlig. Det kan jo føre til mer frihet. :)
  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg stemmer kanskje på DLF, jeg får se om det blir DLF eller ingenting.

 

Ellers synes jeg Sveits er et bra forbildet. Liberale på omtrent alle aspekter. Renere demokrati(bedre enn Norskt iallefall), liberal økonomi, sikkerhet(fra staten), liberal på sosiale spørsmål som narkotika og våpen. For eksempel, den føderale regjeringen i Sveits må spørre innbyggerne hvert X år om de skal få lov til å hente inn skatt de neste årene.

 

Det aller beste ville selvsagt vært et fritt samfunn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg stemmer kanskje på DLF, jeg får se om det blir DLF eller ingenting.

 

Ellers synes jeg Sveits er et bra forbildet. Liberale på omtrent alle aspekter. Renere demokrati(bedre enn Norskt iallefall), liberal økonomi, sikkerhet(fra staten), liberal på sosiale spørsmål som narkotika og våpen. For eksempel, den føderale regjeringen i Sveits må spørre innbyggerne hvert X år om de skal få lov til å hente inn skatt de neste årene.

 

Det aller beste ville selvsagt vært et fritt samfunn.

Bare for å se om de klarer å komme seg halveis opp til sperregrensa?

Hvorfor ikke stemme Venstre, som jo faktisk kan få landet i en mer liberal retning? :)

Fjerne DLD og mye mer.... Samt maktspredning. Spre makten slik at folk får mer makt lokalt der de bor (sterkere lokaldemokrati... mindre sentralisert statlig makt) Et fritt samfunn, kan skje gradvis gjenom venstre faktisk. =P

Endret av turbonello
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare for å se om de klarer å komme seg halveis opp til sperregrensa?

Hvorfor ikke stemme Venstre, som jo faktisk kan få landet i en mer liberal retning? :)

Fjerne DLD og mye mer.... Samt maktspredning. Spre makten slik at folk får mer makt lokalt der de bor (sterkere lokaldemokrati... mindre sentralisert statlig makt) Et fritt samfunn, kan skje gradvis gjenom venstre faktisk. =P

Så var det denne sosiallibralismen deres da :p. Er ikke helt med på den med å blande sosialisme og libralisme. Hadde nok stemt Venstre på 70 og 80 tallet men ikke i år 2013.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så var det denne sosiallibralismen deres da :p. Er ikke helt med på den med å blande sosialisme og libralisme. Hadde nok stemt Venstre på 70 og 80 tallet men ikke i år 2013.

Nei, da får man belage seg på at de autoritære fortsetter å ha stor innflytelse da...

Dessuten, er det jo ikke en blanding mellom sosialisme og liberalisme, da har man missforstått. Sosialisme bygger ikke på markedsøkonomien slik sosialliberalismen gjør. "sosial" betyr ikke "sosialisme".

 

Fant noe greier om det fra en blogg skrevet av en annen sosialliberal. Utdrag

 

Sosialliberalismen skiller seg fra denne klassiske liberalismen gjennom en innrømmelse av at i noen tilfeller vil et helt “fritt” samfunn totalt sett gi den enkelte borger mindre kontroll over sitt eget liv. Et eksempel på dette er fattigdom. I et samfunn helt fritt fra statlig kontroll er det lett for at de fattigste kommer i en situasjon der alle deres ressurser går med til opprettholdelse av deres livstilværelse. Det blir ekstremt vanskelig å komme ut av denne situasjonen, og livet blir i stor grad styrt av situasjonen man er kommet i. Dette er enda verre når man tar i betraktning at mange kan bli født inn i en slik situasjon, og i realiteten aldri får mulighet til å forme ta noen valg for det livet de trer inn i.

 

Sosialliberale ønsker derfor en grad av statlig kontroll som sikrer rettferdig distribusjon av kapital og goder. Alle bør ha de samme mulighetene til å leve det livet de selv ønsker.

Dette skiller seg fra et sosialistisk syn, som man ser hos blant andre Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti. I sosialismen ser man på enkeltindividet som en del av et naturlig større fellesskap, og setter derfor hensynet til fellesskapet høyere enn det til individet.

 

Sosiale løsninger i samfunnet vil under disse forutsetninger brukes i alle sammenhenger hvor man mener fellesskapet som helhet tjener på det. Individets frihet er ikke et mål i seg selv.

Når det kommer til Venstre, så kan det selvsagt diskuteres hvorvidt de er flinke nok til å følge sin egen ideologi i sakene sine. Jeg har uansett kommet til at dette definitivt er det partiet som ligger nærmest dette synspunktet, og med sosialliberalisme i prinsipprogrammet ligger forholdene til rette for å påvirke partiet til i størst mulig grad føre sosialliberal politikk. Derfor er jeg ikke i tvil om hvilket parti som er riktig for meg å stå som medlem av.
Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...