Gå til innhold

Klarer du disse oppgavene?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hmm, testet meg selv og fikk i hvert fall 58 poeng. Og da kommer jeg i det minste innenfor topp 10. ^^

Godt mulig jeg hadde fått til nest siste oppgave også, haddet jeg tatt meg tiden til de to siste.

 

Men det går vel som godt juks, siden jeg ikke lenger går på videregående. :p

På den andre siden, jeg får meg i hvert fall noe. ^^

Endret av Andrull
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmål: Er du smartere enn disse karene?

 

Svar: Avhenger av hva som defineres som smart eller intelligens, ettersom intelligens deles inn i syv kategorier. (Språklig, Logisk, Visuell, Musikalsk, Kinestetisk, Sosial og intuitiv)

I denne sammenhengen blir det mer korrekt å spørre om du har bedre logisk intelligens enn disse ja. :)

Lenke til kommentar
Hmm, testet meg selv og fikk i hvert fall 58 poeng. Og da kommer jeg i det minste innenfor topp 10. ^^

Godt mulig jeg hadde fått til nest siste oppgave også, haddet jeg tatt meg tiden til de to siste.

 

Men det går vel som godt juks, siden jeg ikke lenger går på videregående. :p

58 her og. Gikk fort gjennom denne, og gadd ikke svare på den med a bc, og siste oppgave. Blir litt juks her også, siden jeg studerer dataingeniør :p

Første oppgave var Fibonacci. 1-liner rekursiv metode:

int fib(int i) { return i<2?1:fib(--i)+fib(--i); }

<3 inline conditionals

 

Oppgava med å gjette tall var et fint praktisk eksempel på binærsøk :)

 

Kakemonsterets binære antall kaker var bare å se hvem som hadde 7 siffer med bare 1'ere untatt midten (2^3=8), fordi 127-8=119. Morro å løse på 2 sekunder.

 

Minste tall finder, min variant av koden :)

int f(int x, int y, int z) { return x<y?(x<z?x:z):(y<z?y:z); }

<3 inline conditionals

Lenke til kommentar

58 her og. Gikk fort gjennom denne, og gadd ikke svare på den med a bc, og siste oppgave. Blir litt juks her også, siden jeg studerer dataingeniør :p

Hehe, ja men da jukser du ENDA mer enn meg! :p Jeg går jo ussle elektroingeniør, og vi har begrenset med programmering i forhold til dere for si det sånn. ^^ Men uansett så lærer man jo å mer logisk i det minste. :)

 

Kakemonsterets binære antall kaker var bare å se hvem som hadde 7 siffer med bare 1'ere untatt midten (2^3=8), fordi 127-8=119. Morro å løse på 2 sekunder.

Jepp, var fornøyd med å løse oppgaven slik også. Går ut fra at dette er metoden som er ment å bruke også. Selv om det tok litt mer enn et par sekunder å trekke fra binære tall. Begynner å bli en stund jeg trengte å drive slik. :p

 

Ellers synes jeg "minst antall trekk du kunne ta for å få roboten fra et sted til et annet" var rimelig morsom oppgave for å se om man lett forstår at det letteste er å beregne hvor mange trekk som trengs i ruter som har en sving, og i vanlige. Altså 1 kommando for rett fram-rute, og 2 for snu-ruter, og så er det bare å telle i vei. Lett oppgave, men morro rusletempo. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Pusekatten, den siste oppgaven inneholder ganske heavy matematisk tenking. Jeg leste over koden, kikket på størrelsen av tallene, og fant ut at jeg KUNNE regnet det ut (jeg forstod algoritmen), men at å sette det opp og finne svaret sansynligvis ville tatt lenger tid enn alle de andre oppgavene til sammen, og da gadd jeg ikke.

 

Andrull, jeg likte også oppgaven med roboten. Jeg tenkte også igjennom hvilken vei som var kjappest ved å se på "kjør til vegg" og snu som 2 forskjellige kommandoer først, og så gå over veien. Da gikk det ganske fort.

BTW, om du har hatt noe Java/C++ koding, klarer du lese koden jeg skrev i kodeboksene? Den med Fibonacci var faktisk svaret mitt på en øvingsoppgave i "algoritmer og datastrukturer" når vi lærte om rekursjon. Jeg synes å bruke fib(--i) + fib(--i) i stedet for fib(i-1) + fib(i-2) der var elegant :)

Endret av GullLars
  • Liker 1
Lenke til kommentar

61 poeng (sto over siste, den hadde jeg trengt papir til og en del mer tid) uten hjelpemidler på 17 minutter i følge surfeloggen. In your face young whippersnappers!

 

Hilsen en med matte, fysikk og IT fra videregående, BSc i IT og snart seks år erfaring som profesjonell utvikler, men jeg ser ikke hvorfor det skal være relevant. :D

 

Jeg kan legge til at den vanskeligste oppgaven var for meg oppgave #2, hvilken farge er rød + grønn. Årsaken er at det ikke er et logisk svar, du må ha bakgrunnsinformasjon for å svare. Oppgaven hvor svaret var 55 tippet jeg korrekt uten å tenke gjennom oppgaven siden det var et så pent tall. (10+9+8+7+6+5+4+2+1)

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

63 poeng (sto over siste, den hadde jeg trengt papir til og en del mer tid) uten hjelpemidler på 17 minutter i følge surfeloggen. In your face young whippersnappers!

Du gjorde det bra i testen, men klarte ikke regne ut sluttscoren? :p

 

Hehe, neida, og det er mulig det er på grunn av at klokken har bikket 3 på natta, men etter hvordan jeg tolket innlegget ditt så fikk du 61 poeng, ikke 63. ;)

 

63 poeng er vel heller ikke mulig å oppnå i konkurransen. (64 er maks, og om du gjør feil på siste ender du med 59 poeng, mens om du hopper over den så ender du opp med 61)

 

 

BTW, om du har hatt noe Java/C++ koding, klarer du lese koden jeg skrev i kodeboksene? Den med Fibonacci var faktisk svaret mitt på en øvingsoppgave i "algoritmer og datastrukturer" når vi lærte om rekursjon. Jeg synes å bruke fib(--i) + fib(--i) i stedet for fib(i-1) + fib(i-2) der var elegant :)

Hmm, nja, litt av koden, men skulle nok forstått det med litt repetisjon. :p

Vi har hatt noe c/c++ og assembly, så fokuset har vært litt annerledes enn dere. Men har ikke vært den største pådriveren innen programmering, og først var det bare en del av et digert mash-up fag som vi lærte om alt mulig fra DOS,HTML,PHP,C++ og noe annet kos fra en alt for gammel lærer. :p

 

Noe Fibonacci kan jeg ikke huske å ha vært borti i denne sammenheng. ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...