Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ford Mondeo 02 pipe/plystre lyd fra motor - HJELP


enurs

Anbefalte innlegg

Ved 60 km/t mister jeg motorkraft. Oransje motor lampe begynner å blinke.

Den har lyst siden jeg kjøpte bilen men selger mente det var normalt og ikke noe problem ettersom den var by kjørt og nå ble langkjørt.

Bilen har vært helt fin til nå.

 

Vinter kom, mildt kaldt, regn, snø, kaldt, mildt osv.

Jeg brukte ikke bilen under tiden ettersom vinterdekkene enda ikke var kommet i posten. Nå når jeg fikk bytta og kjørte en liten test tur oppdaget jeg problemet.

 

Bilen hikker også under kjøring og låter egentlig som en gammel fiskebåt fra eksospotte.

 

Jeg lukket opp panstret og kunne høre en plystre lyd som låter som det kom luft ut av en slange. Prøvde se om det var noe løst men det kunne jeg ikke.

Lyden kommer til høyre for motor eller i selve motor (på høyre side)

 

Motoren rister også noe. Den har gått 230k og ser egentlig veldig fin ut ellers.

 

Hva kan være feil, hjelp !!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ved 60 km/t mister jeg motorkraft. Oransje motor lampe begynner å blinke.

Den har lyst siden jeg kjøpte bilen men selger mente det var normalt og ikke noe problem ettersom den var by kjørt og nå ble langkjørt.

Bilen har vært helt fin til nå.

 

Vinter kom, mildt kaldt, regn, snø, kaldt, mildt osv.

Jeg brukte ikke bilen under tiden ettersom vinterdekkene enda ikke var kommet i posten. Nå når jeg fikk bytta og kjørte en liten test tur oppdaget jeg problemet.

 

Bilen hikker også under kjøring og låter egentlig som en gammel fiskebåt fra eksospotte.

 

Jeg lukket opp panstret og kunne høre en plystre lyd som låter som det kom luft ut av en slange. Prøvde se om det var noe løst men det kunne jeg ikke.

Lyden kommer til høyre for motor eller i selve motor (på høyre side)

 

Motoren rister også noe. Den har gått 230k og ser egentlig veldig fin ut ellers.

 

Her høres det ut som flere ting. Det at selgeren sier at det er normalt at motorlampa ska lyse, tilsier en total mangel på kunnskap. Motorlampa indikerer en feilkode, intet annet. Det skulle vel være nok til å trekke konklusjonen om at noe er, vel... feil.

 

Hvilken motor er det i denne?

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Det selger sa at bilen var bly kjørt og når jeg legger ut på en lengere tur vil det bli forandringer I CO/katalysator/ ett eller annet. Husker ikke hva han sa men han sa det bare bar å nullstille og ganske så vanlig når man bytter kjørestil.

Det er 1.8 bensin.

Bilen starter veldig bra, låter bra og de første hundremeterne er problemfrie. Når jeg kommer opp i 60km/t begynner saker å hende og du merker dårlig trekk kraft.

Kan det være vann i bensinen?

Pssssssssssss lyden kan det være en løs slange? Hadde samme problem på opelen min, fikset slangen og bilen gikk som normalt.

Lenke til kommentar

Ok, tenkte jeg skulle være jævla smart ( er faktisk smart)

 

Jeg har slik fluebinde sett til fiske.

Brukte noen hår og festet de på en strips for så å føre den rundt i motor.

Målet var å se hårene bevege seg slik at jeg kunne finne hullet.

 

Pssss lyden fant jeg, problemet var at det var innsug og ikke ut :)

Vips så forsvant halvparten av hårene inn i en lite slange. Fikk stengt av motor men hårene var borte.

 

Så nå er neste spørsmål, vil litt hår ha noe å si? eller kan dette øderlegge hele motoren?

Det er samme hår som på en fiskeflue så det er ikke så mye det er snakk om.

Lenke til kommentar

Hehe... i fremtiden vil jeg heller anbefale å spraye startgass rundt innsuget. Da vil turtallet øke når du treffer lekkasjen.

 

Nei, jeg tror ikke disse små-hårene vil gjøre stor skade. De suges bare sannsynligvis inn i sylinderen og brennes opp. Det er selvfølgelig grenser for hvor mange hår det bør være snakk om, men så lenge det er snakk om veldig små mengder, så skal det ikke har så stor betydning. Du kan jo for sikkerhetsskyld løsne slangen og skylle gjennom den med varmt vann og la det tørke.

 

I forhold til bly i bensinen. Har han kjørt bilen på dette? Har han brukt tilsetting eller noe? Og hvorfor? Katalysatorer tåler ikke bly og ventilsetene på nye biler trenger ikke bly for å smøres.

 

Har han kjørt med bly i bensinen, så lurer jeg på tilstanden på katalysatoren, samt hvilke motivasjoner han skulle ha for å gjøre noe så idiotisk. Konsekvenene av dette skal uansett gi seg når du går over til blyfri bensin, med mindre han har klart å forårsake skade med det. Det at motorlampa lyser indikerer at noe er feil. Les ut feilkoden. Jeg blir ikke overrasket om du har både feilkode på blandingen og katalysatoren.

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Ok, takker så meget. Tenkte jeg kanskje kjøper en slik Biltema feilkodeleser.

 

Jeg fikk teipa slangen med vacumteip eller hva det nå heter. Hører ikke lyden mer og ting låter vel ganske ok bortsett fra fiskebåt lyden fra eksospotten.

 

Om du har hatt hull på en slik vacum slange, tar det lang tid før alt går tilbake til normalt? Er det bare å kjøre noen mil eller burde det fungere direkt?

 

Kjørte noen km nå uten at jeg kunne se det ble så veldig mye bedre, kanskje litt.

Lenke til kommentar

Behøver ikke å bli bra sånn av seg selv bare fordi man har løst hovedproblemet. Om motoren fikk betydelig falskluft vil motorstyreenheten finne missmatch i signalet fra luftmassemåleren og lambdasonden, at motoren ikke hadde riktig blanding i forhold til den avleste luftmassen som suges inn. Slikt vil som regel sette feilkode og motorstyreenheten vil da kunne finne på å se bort fra noen signaler, ofte da luftmassemåleren. Du bør få lest ut og slettet feilkodene først i alle fall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...