Gå til innhold

Ekstremrekord for AMDs nyeste skapning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Resultatet var altså en overklokket APU som opprinnelig var satt til 3,8 GHz til å komme opp i en ytelse klokkehastighet på 7,317 GHz.

 

Rekorden er vel den APU-en med høyest klokkehastighet i verden. CPU (En Celeron?) har vel vært godt over 8 GHz. Redigert: Her er en bulldozer som klarte 8,461 GHz. Jeg vet ikke om rekorden står fortsatt.

Celeron klarte ikke mer enn 8.2Ghz, og ja, Bulldozer har fortsatt rekorden.

Lenke til kommentar

Resultatet var altså en overklokket APU som opprinnelig var satt til 3,8 GHz til å komme opp i en ytelse klokkehastighet på 7,317 GHz.Rekorden er vel den APU-en med høyest klokkehastighet i verden. CPU (En Celeron?) har vel vært godt over 8 GHz. Redigert: Her er en bulldozer som klarte 8,461 GHz. Jeg vet ikke om rekorden står fortsatt.

 

Hei! Helt enig, fikset feilen i teksten nå. :)

 

Nevnte også Bulldozer i bunnen av artikkelen, med lenken til vår sak om rekorden på 8,461 GHz:

 

http://www.hardware.no/artikler/bulldozer_kliner_til_med_en_verdensrekord/101872

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Syntest jeg leste for en stund siden at det er en bakdel at man kan overklokke så mye. Den generelle ytelsen ved standard klokkefrekvens er da dårligere.

Bedre overklokking på flytende nitrogen antyder oftest mer lekkasje på transistornivå, det betyr igjen høyere strømforbruk per klokkefrekvens.

I tillegg kan man øke antall pipeline-steg prosessoren har: Core 2 var på 14 steg, Nehalem/Westmere var på 16 steg, og Sandy/Ivy Bridge og Haswell er fysisk på 19 steg, og Bulldozer er antatt å være på 19-20 steg.

 

Antall steg vil ikke direkte ha en innvirkning på hvor lang tid det tar å utføre en jobb, problemene oppstår når prosessoren gjør en feil og må tømme pipelinen for så å legge inn ny data. Intel har to store fordeler her:

  1. De har langt bedre teknikker for å forutsi hvilke data som må hentes fra minne.
  2. De har en µOPS-cache i pipelinen som 80% av tida kutter ned pipeline-lengden fra 19 til 14 steg.

EDIT:

Rekorden for klokkefrekvens er 8.7GHz i dag: http://hwbot.org/submission/2294034_andreyang_cpu_frequency_fx_8150_8709_mhz

Endret av arni90
  • Liker 1
Lenke til kommentar
og ettersom Nitrogen ikke akkurat er vanlig kost for de aller fleste

Nå vet jeg ikke hvor den jevne HW-leser kommer fra, men det meste av luften vi jordboere puster inn er nitrogen. Flytende nitrogen er derimot ganske uvanlig (men sterkt anbefalt) å ha i huset.

Endret av Fred_U_Know
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...