Gå til innhold

Ny toppspeilrefleks fra Pentax


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg lurer på hva poenget er å lage et ikke s versjon hvis s versjonen gir skarpere og mer detaljrikt bilde?som det står i teksten:

I tillegg til Pentax K-5 II har også en S-versjon blitt sluppet. Denne er uten anti-aliasing-filter, i likhet med blant annet Nikon D800E. Dette skal gi et enda skarpere og mer detaljrikt bilde.

Lenke til kommentar

pleiadene: Lavpassfilter er kontroversielt. Det reduserer faren for moiré på bekostning av skarphet. Noen vil ha mer skarphet, andre vil redusere faren for moiré. Skal man fotografere mye tekstiler eller andre fine gjentagende mønstre så vil man neppe velge s-versjonen. Andre vil ha den økte skarpheten. Kundene er altså svært delt i synspunktet på hva de ønsker og Pentax vil ikke skyve noen av gruppene ut i kulda. Det er antagelig svært enkelt å justere om produksjonslinjene så man får dekket begge behov.

Lenke til kommentar
Å erstatte 16Mpx sensoren med Sony's nåværende 24Mpx sensor vil jeg si ville vært et tilbakeskritt.

Hvis du tenker på sensoren Sony har i A77, Nex7 osv så er det facinerende at den yter generelt bedre enn 16 Mp-sensoren, til tross for at teorien sier den skal yte dårligere. Men så er jo også 24 Mp-sensoren over et år nyere så de kan jo ha forsket og utviklet ned ulempene nok til å matche 16 Mp-sensoren. Spørsmålet nå vil være om dette er den samme gamle sensoren som satt i K-5 eller om den er videreutviklet for nettopp bedre ytelser. Hvis det sistnevnte er riktig så bør den kunne yte markant bedre enn både 24 Mp-sensoren og den aldrende 16-Mp-sensoren.

 

Jeg er litt overrasket over at de valgte bare 16 Mp, særlig på s-versjonen. De kunne fint ha latt seg inspirere av både differensierningen D3x vs D3s og D800 vs D800E ved å lansere et 16 Mp kamera med lavpassfilter og et 24 Mp kamera uten.

 

PS. synd Dxomark ser ut til å ha tatt permanent ferie eller er lagt ned i det stille. Listen over utestede kameraer har blitt veldig lang.

 

Det at endringene fra K-5 ble veldig små tyder på at den nye eieren, Ricoh, satser på mindre men hyppigere oppgraderinger av kameraene. Når de først velger så små endringer synes jeg det var riktig å kalle de nye kameraene for K-5 "mark" II i stedet for eksempelvis K-3.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Prismessig:

K-30 hus: ca 5400 kr

K-5 hus: ca 6300 kr

K-5 II hus: ca 9900 kr (antagelse)

K-5 IIs hus: ca 9900 kr (antagelse)

 

Her synes jeg gode gamle K-5 ligger merkelig lavt i forhold til naboene sine, spesifikasjoner og egenskaper. Et realt kupp. Hvis det er aktuelt så ville jeg løpt og kjøpt nå til den prisen før det forsvinner fra hyllene. Ett døgn etter lansering ser jeg fortsatt ikke noe rush av K-5-er på bruktmarkedet så det tyder på at eksisterende K-5 eiere ikke har det travelt med å bytte til etterfølgeren.

Lenke til kommentar

Jeg har veldig ofte irritert meg over myke bilder, som om det “alltid” er et nivå av uskarphet med kamera/optikk, så det høres aktuelt ut med II s-varianten. Dog ville jeg gjerne sett en del motiver fra begge deler, så jeg får en følelse av forskjellen.

 

Vistnok skal ulempene med mangelen på lavpassfilter være greit å kompansere for med dagens programvare — har jeg lest en plass. Det er forøvrig ikke noe jeg har tenkt på som et problem, med ytterst få unntak, men det skyldes kanskje nettopp at jeg har filter i kameraene.

 

Forøvrig hadde vel jeg også, uspesifiserte, forventinger ut over det leverte. Men du har et poeng Simen, K-5 er et godt kamera, som jeg mest lar meg plage av designen på. Personlig har jeg aldri ridd retro-bølgen.

Lenke til kommentar

Pentax ville også måttet endre mye annet i kameraet for å håndtere økt datamengde ved overgang til en 24 Mp-sensor. For min del ser jeg ikke høyere oppløsning som noe skrikende behov for dagens APS-kameraer.

 

Men det blir spennende å se hva endringene i autofokussystemet utgjør i praksis. Det er der jeg ser størst rom for forbedring i "gamle" K-5.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på hva poenget er å lage et ikke s versjon hvis s versjonen gir skarpere og mer detaljrikt bilde?som det står i teksten:I tillegg til Pentax K-5 II har også en S-versjon blitt sluppet. Denne er uten anti-aliasing-filter, i likhet med blant annet Nikon D800E. Dette skal gi et enda skarpere og mer detaljrikt bilde.

 

Det er fordi til visse type bilder så kan man få ræva moire med S-versjonen så man har valgmulighet.

 

Lenke til kommentar

Prismessig:

K-30 hus: ca 5400 kr

K-5 hus: ca 6300 kr

K-5 II hus: ca 9900 kr (antagelse)

K-5 IIs hus: ca 9900 kr (antagelse)

 

Her synes jeg gode gamle K-5 ligger merkelig lavt i forhold til naboene sine, spesifikasjoner og egenskaper. Et realt kupp. Hvis det er aktuelt så ville jeg løpt og kjøpt nå til den prisen før det forsvinner fra hyllene. Ett døgn etter lansering ser jeg fortsatt ikke noe rush av K-5-er på bruktmarkedet så det tyder på at eksisterende K-5 eiere ikke har det travelt med å bytte til etterfølgeren.

 

K-5 er billig nå, og enda billigere er K-r til 2500NOK med normalzoom.

Under vanlige fotoforhold skal det vel godt gjøres å se forskjell på bildene til disse to?

Lenke til kommentar

K-5 har bedre kontrastomfang og støy enn K-r, men hvis man bare tar jpeg-bilder med lav iso så vil man neppe se noen nevneverdig forskjell på bildekvaliteten. Søkeren, ergonomi, knapper, hjul og annen funksjonalitet vil selvsagt fortsatt være en markant forskjell. Begge de modellene er veldig gode kjøp nå. Bedre enn K-30 etter min mening.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...