Gå til innhold

4K på IFA


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvordan klarer dere å betrakte den reelle bildekvaliteten til TVene på et messegulv?

Som ventet var det mye 4K-stash som ble vist frem på IFA og en rekke produsenter kunne friste med ymse produkter med høy oppløsning. En av de store ankepunktene mot 4K er fremdeles mangelen på noe å vise. Heldigvis er oppskalering av bildet et alternativ som fungerer relativt greit.

Det der viser at dere lar dere lure. Et oppskalert bilde er aldri bedre enn kilden, det kan ikke skapes flere detaljer enn der faktisk er. Generert støy er juks, og er ikke faktiske detaljer.

 

Hayer:

Sendinger kommer nok om cirka 10 år, men materiale vil dukke opp noen år før det. Uansett du må regne med å basere deg på andre ting enn sendinger dersom du vil ha 8K-materiale i høy kvalitet, sendinger vil nok ha minimalt med båndbredde.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Hvordan klarer dere å betrakte den reelle bildekvaliteten til TVene på et messegulv?

 

Det der viser at dere lar dere lure. Et oppskalert bilde er aldri bedre enn kilden, det kan ikke skapes flere detaljer enn der faktisk er. Generert støy er juks, og er ikke faktiske detaljer.

 

Det klarer vi ikke, siden vi har null kontroll over kilden. I tillegg har ikke vi satt opp TV-en på noen måte. Derfor må man bare gå ut fra at produsentene har gjort sitt beste for å få bildet til å se godt ut. Det vil derimot tester gjort i testrommet vårt kunne vise.

 

Angående oppskalering så er jeg enig i at det ikke kan skapes flere detaljer. Om de mangler så kan de ikke trylles frem. Hele prosessen blir litt at systemet forsøker å gjette eller regne seg frem til hvilken farge en piksel som mangler i kilden skal ha. Noen ganger fungerer det brillefint, mens det atter andre ganger ikke fungerer så bra. Men, så lenge hjernen lar seg lure til å tro at dette er et mer detaljert bilde så er i alle fall jeg fornøyd. Klart det hadde vært bedre med full oppløsning også på kilden, men i mangelen på 4K-materiale så er dette en grei funksjon.

 

Bildet med teksten "Sharp viser med og uten oppskalering." er av to Toshiba TV'r.

 

Ren sløvhet :S takker!

Lenke til kommentar

@effikan: Du peker egentlig på hovedproblemet pr dato også når det gjelder 4K. Det vil være begrenset med materiale tilgjengelig også her i flere år framover, samt at båndbreddeproblematikken også gjelder.

 

Når de fleste av oss med 40 - 50'' TV-er i tillegg sitter såpass langt unna at vi ikke vil oppfatte forbedringen i like stor grad (særlig når det bare er oppskalert materiale), så er 4K mest dyr gimmick i noen år til (ikke reell forbedring i opplevelse - dog reell forbedring i spesifikasjon). Men når materiale (helst 50/60 fps, 4K og ikke 25 fps 4K) blir relativt tilgjengelig og prisene blir mer akseptable da er 4K klart noe man kan vurdere. Men streaming av HBO, TV-sendinger etc vil ikke ha den kvaliteten på svært mange år ennå. 720p50 som NRK sender over nettet bruker 18 Mbit/s båndbredde komprimert med mpeg4.

 

Men på PC-skjermer vil jeg ha høyere oppløsning, fordi jeg der faktisk ser forskjell.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@effikan: Du peker egentlig på hovedproblemet pr dato også når det gjelder 4K. Det vil være begrenset med materiale tilgjengelig også her i flere år framover, samt at båndbreddeproblematikken også gjelder.Når de fleste av oss med 40 - 50'' TV-er i tillegg sitter såpass langt unna at vi ikke vil oppfatte forbedringen i like stor grad (særlig når det bare er oppskalert materiale), så er 4K mest dyr gimmick i noen år til (ikke reell forbedring i opplevelse - dog reell forbedring i spesifikasjon). Men når materiale (helst 50/60 fps, 4K og ikke 25 fps 4K) blir relativt tilgjengelig og prisene blir mer akseptable da er 4K klart noe man kan vurdere. Men streaming av HBO, TV-sendinger etc vil ikke ha den kvaliteten på svært mange år ennå. 720p50 som NRK sender over nettet bruker 18 Mbit/s båndbredde komprimert med mpeg4.Men på PC-skjermer vil jeg ha høyere oppløsning, fordi jeg der faktisk ser forskjell.

 

Husk at det er byer med millioner av inbyggere som har mere en raskt nok internett til å streame 12k for den sags skyld ;-P

Lenke til kommentar

@Ruarcs:

 

Har de det. De har kanskje det i endpoint (dvs hastighet fra "sentral" til bruker), men er resten av "infrastrukturen" skalert bra nok. Ikke noe problem om alle streamer akkurat samme programmet, eller et fåtall programmer, men hva om 1 000 ulike programmer streames samtidig i 12K.

 

Skikkelig kvalitet med MPEG4 vurderer man å kreve ca 150 Mbit/s for 4K og ca 477 Mbit/s for 8K. 12K trenger vel over 1 Gbit/s og selv om dette finnes i en del storbyer når det gjelder endpoint til en god del mottakere, så tror jeg backbone vil slite virkelig mye.

 

Og jeg er fullt klar over at det er på vei teknologi som vil løse dette. f.eks H.265 - men det tar tid. Det er også en av grunnene til at japanske fjernsynsstasjoner først ser 8K som aktuelt om ca 10 år eller mer. Japanske byer er jo av de som har raskt internett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Men på PC-skjermer vil jeg ha høyere oppløsning, fordi jeg der faktisk ser forskjell.

I den grad folk vil og kan bruke TV-en som PC-skjerm så ser jeg nytte også der. Men videomateriale vil det nok være sparsommelig med i flere år fremover.

 

Joda, men da er det jo 32 - 47'' som er det mest interessante og ikke 84''. Dog bruker jeg min 40'' en del som TV-skjerm, allikevel er avstanden normal såpass stor at 1920 x 1080 virker klart skapere enn 1920 x 1200 på min 24'' skjerm.

Lenke til kommentar
Boikott 4k med en gang.

Helt greit å hoppe over en "generasjon", men det har sin pris i at man sitter med eldre teknologi lengre. Så hvis 4K blir dominerende de neste 10 årene så vil du likevel sitte med 2K denne perioden i påvente av 8K? Og når først det kommer så er det bare noen få år igjen til noe annet nytt og flott du bare må vente på?

 

Samme utventingsteknikk kan man bruke på PC-komponenter, biler, telefoner osv. Det kan bli for mye venting også. Hvilken utskiftningstakt man vil legge seg på vil være individuell.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det lønner seg å vente helt til man kontinuerlig føler at det er uholdbart å fortsette med eksisterende utstyr. Man bør ikke bytte før man ergrer seg over ytelse eller kvalitet på det utstyret man allerede har.

 

Gnske dumt å betale 50-100k for en 4K TV i 2012/2013 og ikke ha materiale å vise i oppløsningen enn å vente noen år slik at man slipper unna med å betale en brøkdel av prisen den dagen det faktisk eksisterer materiale å vise.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bare for å nevne det, hvis man kjøper 4K TV i 2014 til noe man synes er en overkommelig pris, så får man ikke tak i 8K TV til like overkommelig pris året etter. Regn med ca 10 år før 8K introduseres i markedet og ytterligere 2-4 år før prisene blir overkommelige.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...