Gå til innhold

Vil bygge romheis på månen før 2020


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 3 måneder senere...

Genialt prosjekt. Månen er åpenbart mye bedre egnet for romheis-konseptet enn jorda. Ingen vær og vind, ingen jordiske magnetfelter gjør det lettere å konstruere en holdbar kabel. For ikke å snakke om hvor mye enklere det blir å bygge en mye kortere kabel med mye lavere krav til styrke. Samtidig vet vi at tradisjonelle landingsfartøyer på månen må bruke mye drivstoff til oppbremsing fordi månens supertynne atmosfære ikke hjelper oppbremsinga. På jorda og mars kan et varmeskjold erstatte mye av den oppbremsingen man må bruke rakettmotorer til på månen. Månen er også et forholdsvis nært og dermed økonomisk interessant objekt å bruke som ekstern base til ulike formål. En romheis kan utvide bruken av månen betraktelig. Romeisen vil også gjøre bemannede ferder til månen mye lettere. Kanskje lett nok til å begynne å bygge en bemannet månebase.

Lenke til kommentar
At Teknofilredaksjonen ikke så denne fysikkblemma er uforstålig. :omg:

Jeg skjønner ikke hva som er poenget med ballongene, men i deres forsvar ser jeg heller ikke problemet med å bruke ballonger som motvekt. Motvekten kan like gjerne være ballonger med luft som en stor stein eller en konstruksjon med funksjonalitet (drivstofflager etc)

 

Ved nærmere ettersyn ser jeg at det er teknofil som har mistolket kildene sine. Første steg i forskninga og utviklinga er å lage en jordisk prototype. Denne skal ikke være så lang at den rekker helt ut i rommet. Den skal bare rekke et par km opp fra jordoverflata. Altså omtrent som en stor 17-mai ballong med unormalt lang snor. Det er bare for å få litt praktiske erfaringer med konseptet og skape mer blest så de kan samle inn penger til den virkelige saken. Romheis fra månen til en bane rundt månen.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...