Gå til innhold

Hvordan lage spenningsregulator


Anbefalte innlegg

Jeg er mer eller mindre grønn på elektronikk og nå trenger jeg hjelp. Jeg har kjøpt et 8cellers 4500 mah RC-batteri, når det er fullladet gir det opp mot 11V.

Problemet er at det skal brukes til å forsyne noe gitaritstyr som er veldig kresent på at spenningen ikke må overstige 9V. Spenningen bør heller ikke falle mye under det.

 

Dermed må jeg lage en spenningsregulator.

Jeg har hørt man kan bruke denne 7809 pluss kondensatorer og dioder, men det er et mylder av varianter der ute ( les Elfa) og jeg trenger hjelp.

Kunne noen fortalt meg hva jeg trenger, linker til hver enkelt komponent på Elfa, samt fortelle meg hvordan det kobles?

 

Håper dette er enkelt for dere for jeg trenger virkelig hjelp her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

78xx er ikke å anbefale til batteridrift da den har ganske stort tap. Det finnes regulatorer som bruker switchmode med minimalt med eksterne komponenter. Det gir som regel mye mindre tap.

 

7809 trenger vel også 11.5V inn for å kunne regulere, og da blir det litt tamt med batteripakken din.

Lenke til kommentar

En LDO(Low Drop Out) regulator burde passe rett inn, noe slikt som LM2940CT-9.0 eller lignende.

 

Det er bare tull i dette tilfellet å gå for en SMPS kontroller, gitarpedalen blir neppe brukt konstant over lengere tid, det er lavt strømforbruk, kretsen blir vesentlig mer komplisert, printkortbaner må legges med omhu og støy kan i økende grad bli ett problem(avhengig av switchefrekvens/harmoniske overtoner av denne pluss en haug med andre variabler).

 

-

Kolbjørn

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har nå prøvd ut forskjellige varianter med 7809 og lm317 men jeg får litt støy i lydsignalet ut fra gitarforsterkeren. Mulig differansen mellom spenning in (10.5 V) og spenning ut (9V) er for liten så nå har jeg ljøpt inn flere battericeller slik at batteripakken leverer mellom 12 og 14V avhengig av lading. Jg skal altså fortsatt ha 9V ut.

Jeg kom imidlertid over denne regulatoren som hevder å være bra:

http://www.tracopower.com/products/tsr1.pdf

Hva trenger jeg i tillegg hvis jeg skal bruke denne?

 

Når det er sagt er det vel lineare regulatorer som gjelder hvis man skal sørge for minst mulig støy på lydsignalet. Hva er det absolutt beste man kan få tak i?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...