Gå til innhold

Panasonic slipper safarikamera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Interessant! Heilt etter ønskelista. Særleg kvaliteten på søkaren, skal vera 1.3 million, men "ny type" pixlar? Men kor liten er søkaren? Mindre enn i G3? Er den som SX20 eller litt større er det bra.

Kva nå Canon? Nyttar ikkje med ny modell med same søkar, skjerm og grep, uten raw. 43 x zoom - meir enn Nikon - er ikkje nok. Synest 24 er ok. Men billeg vert den kanskje ikkje...

Lenke til kommentar
Superzoom med 600 mm f/2.8
Dette er feil. Brennvidden og blenderen står frempå objektivet på bildene:

4,5-108 mm f/2,8

Tror de fleste er enige at med varierende størrelse på bildebrikke kan det være greit å tilnærme en standard? Altså hva det tilsvarer på 35mm. Eller?

Gjerne det, men drøye 10 centimeter blir ikke til 60 centimeter bare ved å krympe sensoren. Da må man heller skrive at det tilsvarer bruk av 600mm objektiv på småbildeformat. For å ikke mislede mer enn nødvendig bør man også fortelle hva blenderverdien tilsvarer i form av både eksponering og dybdeskarphet. I dette tilfellet tilsvarer den f/2,8 i eksponering og f/15,5 i dybdeskarphet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
43 x zoom - meir enn Nikon - er ikkje nok. Synest 24 er ok.

 

Enig i at man kommer langt med 24x. Så lenge den har god vidvinkel er jo tilsvarende 600mm en helt grei tele på tur. Det har jo blitt litt inflasjon i kraftig zoom på disse ultrazoomkameraene, nesten litt som megapikselhysteriet/galskapen. Når man drar opp i rundt 40x zoom blir det så mye kompromisser at man som regel ender opp med middelmådige eller tildels dårlig optikk i stedet, bare for å være kongen på zoom-haugen en tid. Da er det bedre å holde seg til litt mer moderat zoomstyrke og heller bedre optiske egenskaper. Jeg har fortsatt FZ200's tippoldefar eller noe slikt, FZ30, som den gang hadde svært kraftig zoom med sine 12x, tilsvarende fra 35-420mm. Fortsatt drar jeg frem det i ny og ne, og det har fremdeles stor og god opptikk med grei lysstyrke. Dog sliter den med ISO-støy, men jeg lærte meg å holde den på ISO100, og innrette meg deretter...

Det har vel skjedd litt på sensorfronten siden det, så jeg vil tro FZ200 har blitt en god reisekamerat med store muligheter for de som ikke gidder å dra med seg DSLR med minst to glass i sekken....

Vi venter i spenning på tester...

 

Lenke til kommentar

For å ikke mislede mer enn nødvendig bør man også fortelle hva blenderverdien tilsvarer i form av både eksponering og dybdeskarphet. I dette tilfellet tilsvarer den f/2,8 i eksponering og f/15,5 i dybdeskarphet.

Jepp - synes også vi skal skrive og klage til for eksempel Hasselblad og Phase One at de ikke skriver hva blenderne på objektivene sine tilsvarer når det gjelder dybdeskarphet. Helt ille, er det.

 

 

On topic ser dette ut til å være en kongesuperzoom! Hvis det også leverer varen vet jeg hva jeg skal anbefale neste gang noen skal ha en god superzoom! Konstant f/2.8? Sweet! Til brennviddeomfanget å være er dette intet mindre enn imponerende!

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Superzoom med 600 mm f/2.8
Dette er feil. Brennvidden og blenderen står frempå objektivet på bildene:

4,5-108 mm f/2,8

Tror de fleste er enige at med varierende størrelse på bildebrikke kan det være greit å tilnærme en standard? Altså hva det tilsvarer på 35mm. Eller?

Gjerne det, men drøye 10 centimeter blir ikke til 60 centimeter bare ved å krympe sensoren. Da må man heller skrive at det tilsvarer bruk av 600mm objektiv på småbildeformat. For å ikke mislede mer enn nødvendig bør man også fortelle hva blenderverdien tilsvarer i form av både eksponering og dybdeskarphet. I dette tilfellet tilsvarer den f/2,8 i eksponering og f/15,5 i dybdeskarphet.

Ja, heller det. 4.5-108 sier meg nada. Tror uansett ikke dybdeskarpheten som tipper skåla i en retning eller en annen. Ikke like viktig.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...