Gå til innhold

Penis-skandale på Microsoftlansering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Huff, noen sa tiss!

 

Merkelig egentlig at om man nevner vagina så er man kvinneundertrykkende. Skulle man derimot nevne penis og ikke samtidig nevne vagina uten parentes, og i like stor font, så er man også kvinneundertrykkende.

 

Det er ett eller annet her jeg ikke forstår men jeg satser på at forumets samlede kompetanse kan hjelpe meg!?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dette blir for dumt. Eneste som er feil med dette er folkene som har så tynn hud at de klager og føler seg undertrykket eller "what not". Kudos til M$. Eneste som undertrykker "kvinner" er kvinner. De gjør en fin job med det uten oss menn.

 

Syntes det var en løyen sang. Om ikke den beste. Men virket som det var ment som en spøk. Sikker på at de som klaget på denne sangen, hadde ikke noe problem med å hørre på radioen eller hitliste musikk, å hitmusikk handler ikke om annet enn fest og sex.

 

Men var et godt forsøk av Aral Balkan og Meg Natraj på å være seriøse, hadde det ikke vært for at det var meget useriøst. XD

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg forstår godt kvinnene som klager. Å fremstille kvinner som sex-objekt slik det blir gjort i sangen er ikke måten man får kvinner til å føle seg velkommen i utviklermiljøet på.

 

Det er dessverre mange menn som har vansker med å sette seg inn i hvordan slike ting oppleves fra kvinners side. For mange kvinner er det ubehagelig å være i et miljø hvor det er legitimt å snakke om/behandle kvinner som om de var rene sexobjekt. Problemet er at så lenge man ikke tar tak i holdningene som gjør det legitimt å ha et slik danseshow på en utviklerkonferanse er det også vanskelig å gjøre noe med holdningene som fører til at kvinner hele tiden opplever objektifisering av deres kropp og uønskede, ekle seksuelle framsteg fra menn.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214asdf125

Å fremstille kvinner som sex-objekt slik det blir gjort i sangen er ikke måten man får kvinner til å føle seg velkommen i utviklermiljøet på.

Eg trodde objektifisering innen utvikling var en god ting?

 

Vi programmerere er definitivt objektorienterte.

Lenke til kommentar

Helt enig med Bjohansen. Finner ikke sangen støtende på noen som helst måte. Hadde ikke gjort det om de hadde sagt "My clitoris isn't a half eaten apple" heller. Å kalle denne sangen en skandale blir som å si at alle James Bond-filmer er en skandale fordi de er et eneste stort Fallos-symbol.

 

Kanskje vi skal stenge Henie Onstad kunstsenter fordi den store bananen - og flere av de andre utstillingene - er Fallossymboler?

 

Ærlig talt, dette overdrevne likestillingstullet er bortkastet tid og penger. Hva har det å si om Plumbo sa en dårlig og semi-rasistisk vits på TV? Hva har det å si om Mad Men fremstiller mannssjåvinisme? Alle er forskjellige, hvorfor skal da alle behandles likt?

 

For all del, begge kjønn bør vurderes på samme grunnlag i arbeidslivet, men er vi virkelig så opptatt av å være politisk korrekte at vi ikke lenger kan være humoristiske?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å diskutere hvorvidt ordet "penis" er støtende, er en avsporing. Jeg synes også det er litt tvilsom vinkling på artikkelen. Problemet er helheten, sexfikseringen og "gutteromsmentaliteten" som gjennomsyrer showet. Det er vanskelig å få dyktige, kvinnelige programmerere til å føle seg velkommen i et slikt miljø.

 

(For ordens skyld synes jeg personlig ikke at ord som "penis", "klitoris" osv er støtende. Det er heller ikke det jeg klager på her.)

Endret av A-Jay
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Interessant at HW.no formulerer setningen sin slik"Her kan du se et amatøropptak fra innslaget på YouTube (eid av Microsoft-konkurrent Google), og selv bedømme hvor festlig eller støtende det var", men ikke nevner at de selv er finansiert av Microsoft-penger.

 

Kanskje en del av fan-boy-avtalen ...

Lenke til kommentar

Det er to forskjellige sider av denne saken. Det "big media" har tatt tak i er ordbruken. Denne er ikke noe problem for utviklermiljøet, vi tåler tiss av begge kjønn. Problemet er at denne kommer midt inne i en periode hvor det har vært veldig fokus på å dempe mannsdomineringen blant utviklere. Vi ønsker å få fler kvinner inn i yrket, og da er tekster som dette bare dumme og teite.

 

Som jeg sa til tv2, jeg likte låta, (men jeg liker tysk hands-up-techno generellt) men teksten er bare klein og teit.

 

Det er rart å tenke på at hvis jeg ikke hadde posta videoen så hadde det kanskje ikke blitt noen case? ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...