Gå til innhold

Test: Nettsky-tjenester


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eg gjekk gjennom ein del backup-program for eit par år siden, før Jotta kom, så eg har ikkje sett på den.

Det eg fant ut var det som virkelig skilte dei reine backup-programma var kor kjapt og lett det var å ta restore... ;)

Crashplan (http://www.crashplan.com/) var den eg fant ut at var absolutt best då, og eg har nå kjørt Crashplan (med unlimited plass) for backup og Dropbox for synkronisering av filer eg jobber med, i eit par år... ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nettskyen og «Cloud» er høytsvevende ord som stadig summer forbi oss i disse dager. Begrepene favner mye, men det mest vanlige bruksområdet av nettskyen hittil er lagring av filer og dokumenter..

 

Så, hva er egentlig en nettsky, hva er en Cloud-tjeneste, og hvordan fungerer nettlagring? Som sluttbruker er det enklest forklart ved å se på det som områder på nettet hvor du kan lagre filene dine. Filene du laster opp kan du få tilgang til de fra hvor som helst, enten du er på mobil, nettbrett eller datamaskin.

Huh?

Lenke til kommentar

Skydrive:

27GB 10$ år

57GB 25$ år

107GB 50$ år

 

Gdrive:

30GB 30$ år

105GB 60$ år

205GB 120$ år

 

Icloud:

15GB 20$ år

25GB 40$ år

55GB 100$ år

 

Dropbox:

50GB 100$ år

100GB 200$ år

 

Jotta:

20GB 49$ år

ubegrenset 96$ år

 

Dersom man vil ha mer plass, ser det ut til at Skydrive kommer best ut helt til jotta overtar med ubegrenset plass.

 

Icloud og Dropbox er hvertfall testens klart dyreste GB/$.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg forsøkte både DropBox og Skydrive for første gang for noen uker siden, og endte opp med SkyDrive. Helhetlig er jeg veldig fornøyd, men jeg syntes det er et par irritasjonsmomenter:

 

1) Hele Live-siden er veldig rotete, nettopp fordi MS har samlet så mange tjenester på samme sted.

 

2) Det er ingen selektiv synkronisering, ulikt DropBox. Hvis man f.eks sitter på en laptop med en mindre SSD, så er man kanskje ikke interessert i å skulle laste ned alt som ligger på SkyDriven.

 

Jeg valgte likevel SkyDrive over DropBox fordi den gir deg mer plass. De av oss som har en nedstøvet Live-konto kunne, inntil nylig, få 25 GB. Så vidt jeg kunne se, så var det heller ingen DropBox-app til WP enda, og jeg føler meg veldig sikker på at jeg kommer til å kjøpe en WP-telefon og nettbrett om ikke så alt for lenge. Jeg har også en (helt ulogisk) frykt for at slike tjenester plutselig "ikke skal eksistere mer", og regner MS som en mer stabil tjenesteleverandør enn DropBox. Jeg forstår derimot godt om ikke alle kjenner seg igjen i denne paranoide psykosen. ;)

Endret av LordErik
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg bruker gratistjenesten til Dropbox, mest fordi jeg aldri har hatt noen som helst problemer med tjenesten, og fordi jeg over et par år har bygd meg opp til 10 GB gratis plass, i stedet for de 2 GBene man i utgangspunktet får. Aner ikke om dette lar seg gjøre med de andre tjenestene. Kanskje, kanskje ikke, gidder uansett ikke forsøke å bygge meg opp ekstraplass et annet sted bare for å få tilsammen 1-2 GB mer gratisplass.

 

Det jeg kanskje liker best med Dropbox er at det er tilgjengelig på så og si alle enheter man måtte ha, og at man meget lett kan kopiere direktelenker av innhold som man kan sende til hvem som helst andre i verden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg synes at både Sugarsync og 4shared sync burde vært med i denne sammenligninga. Har brukt Sugarsync et års tid nå, og er veldig fornøyd. 5gb gratis, enkelt å tilegne seg en del mer ved å gjøre enkle oppgaver. Har nå 7.6gb gratis. Automatisk synkronisering av lokale mapper og enkel administrering av flere maskiner. Har nå gått over til 4 shared sync, da jeg oppdaget at dette hadde 15gb gratis, så må se litt hvordan dette er før jeg kan komme med en konklusjon. Så hvis du er ute etter mer gratis lagring så vil jeg se etter andre skytjenester enn dropbox

Lenke til kommentar

Jeg synes at både Sugarsync og 4shared sync burde vært med i denne sammenligninga. Har brukt Sugarsync et års tid nå, og er veldig fornøyd. 5gb gratis, enkelt å tilegne seg en del mer ved å gjøre enkle oppgaver. Har nå 7.6gb gratis. Automatisk synkronisering av lokale mapper og enkel administrering av flere maskiner. Har nå gått over til 4 shared sync, da jeg oppdaget at dette hadde 15gb gratis, så må se litt hvordan dette er før jeg kan komme med en konklusjon. Så hvis du er ute etter mer gratis lagring så vil jeg se etter andre skytjenester enn dropbox

 

Kanskje når jeg trenger det :p. Til nå er det bare sikkerhetskopiering av bilder som er viktig for meg, har en del bilder igjen å ta før det blir fullt.

 

Så klart er ikke dropbox min eneste sikkerhetskopi heller, har også mesteparten lagret på to forskjellige fysiske disker.

 

-edit-

nå etter å ha sjekket så har jeg faktisk 11 GB og kan fremdeles ordne meg 7 GB til om jeg bare gidder.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Skydrive: På Windows Live Mesh kan jeg angi hvilke mapper som skal synkroniseres, uavhengig hvor de lligger på serveren min (Windows Home Server 2011). I Skydrive ser det ut til at mappene må dras (flyttes?) til Skydrive mappen.

Jeg ønsker å synkronisere noen mapper til Skydrive, uten å ødelegge den fysiske mappestrukturen på serveren.

 

Noen som har testet dette?

Endret av geirjenssen
Lenke til kommentar

noe jeg syns dere burde tatt med ang dropbox er instant photo upload. har du installert dropbox på mobilen (jeg bruker android, vet ikke om denne funksjonaliteten virker på andre) så kan den laste opp bilder og videoer du tar automagisk til dropboxen. noe jeg syns er ganske kjekt.

 

og hvis man har en nyere HTC-telefon, så kan man få 23GB ekstra gratis lagring i 2 år. jeg har nå 40,4GB gratis lagring hos dropbox. :)

Lenke til kommentar

Synes jotta fungerer utmerket. For lusne 49.- /588 i måneden/år er det helt greit. Har hatt det en stund og blir å ha det fremover enn så lenge.

 

Bestill for et helt år, da betaler du bare for 10 månder (altså 500 kr)

 

Sant, det er også en mulighet.

Lenke til kommentar

Liten feil på side 2 om Dropbox for teams:

De tilbyr også egne abonnement for selskaper, hvor lagringsplassen starter på 100 GB
Teams start with 1,000 GB of storage for five users, with 200 GB added for each additional user. If you need additional space, give us a call and we'll work with you to increase your quota.

https://www.dropbox.com/teams/pricing

 

Ellers er det fint mulig å synkronisere "andre mapper" med litt triksing med symbolske lenker, junctions eller liknende. Jeg har framgang i et par spill felles mellom pc-er ved at %appdata%\spillnavn peker til dropbox\appdata\spillnavn. Da lagrer du filene i Dropbox-mappa, men OS og programmer bruker filene som om de ligger der de pleier å ligge.

 

På Windows:

kjør cmd

> mklink /?

Endret av hlnd
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...