Gå til innhold

Her er Samsungs nye skjerm for proffene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

Samsung klarer altså og lage tynne rammer på TV'ene sine, men her hvor det virkelig behøves er de tydeligvis maktesløse.

Når pokker skal produsentene få med seg at vi bruker mer enn en skjerm!

Lenke til kommentar

Jeg stusser ofte over fotografer som skal ha gode proffskjermer, men som sender bildene sine til papirtrykk...

 

Tror du ikke at seriøse trykkerier har farge kalibrerte printere også? Altså det er lurt for fotografer å ha kalibrerte skjermer da folk flest ikke har det, så ikke ting blir dobbelt gæli forskjøvet.

Lenke til kommentar

Er det vanlig at proffskjermer har såpass lav statisk kontrast som 1000:1 ?

Det er jo det samme som de billigste TN-panelene...

 

Ja. Eizo sin ColorEdge (noe av det beste man får blant proffskjermer) har faktisk bare 850:1.

 

Kontrast forteller også langt mindre enn man skulle tro (i mange tilfeller bortforklarer det). Jeg har hjemme en Asus PA246Q (650:1, P-IPS) ved siden av en Eizo FlexScan S2201W(1000:1, TN). Visuelt er kontrasten i Asusskjermen langt foran Eizo TN skjermen, det selv om spesifikasjonen er bedre.

 

Det skyldes jo primært at fargene er så ekstremt mye bedre og mer korrekte - og at den har langt større fargedynamikk (fargerom)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg stusser ofte over fotografer som skal ha gode proffskjermer, men som sender bildene sine til papirtrykk...

 

Tror du ikke at seriøse trykkerier har farge kalibrerte printere også? Altså det er lurt for fotografer å ha kalibrerte skjermer da folk flest ikke har det, så ikke ting blir dobbelt gæli forskjøvet.

 

Jo, og nei. Så lenge det er digitaltrykk så vil nok fargene være ganske så like. Men, ikke ved vanlig papirtrykk (typisk aviser, billige magasiner og reklamebrosjyrer).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Crystal Clear glass ? høygloss overflate! Seriøst ?

Det der er en slags mote trur jeg. Det himla mange som tror at skjermer med mye refleksjon er bedre fordi det på en eller annen merkelig måte innbiller hjernen at bildet blir skarpere.

Lenke til kommentar

Samsung klarer altså og lage tynne rammer på TV'ene sine, men her hvor det virkelig behøves er de tydeligvis maktesløse.

Når pokker skal produsentene få med seg at vi bruker mer enn en skjerm!

Jeg vil si at valgmuligheter vil være best. Jeg foretrekker en god kant rundt skjermen slik at øynene ikke fokuserer på det som befinner seg bak skjermen hvis jeg ser på noe nær kanten.

 

Crystal Clear glass ? høygloss overflate! Seriøst ? hva er poenget med korrekt fargegjengivelse på en skjerm når alt rundt speiler seg i overflaten og kontrasten er hinsides de fleste reproduksjonsmetoder i trykkverden. Man lakker da for pokker ikke alle sider med bilder på.

Latterlig med tanke på at dette er noe som avgrenser fargegjengivelse. Men så er det feil at dette er profesjonelle skjermer slik HW nevner, dette er snakk om skjermer til hjemmebruk som er noe bedre til foto enn billige TN-paneler.

 

Med tanke på at dette ikke er en profesjonell skjerm så er baklyset mest sannsynlig W-LED som har vesentlig dårligere fargerom enn CCFL.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Samsung klarer altså og lage tynne rammer på TV'ene sine, men her hvor det virkelig behøves er de tydeligvis maktesløse.

Når pokker skal produsentene få med seg at vi bruker mer enn en skjerm!

Jeg vil si at valgmuligheter vil være best. Jeg foretrekker en god kant rundt skjermen slik at øynene ikke fokuserer på det som befinner seg bak skjermen hvis jeg ser på noe nær kanten.

Sant nok, valgmuligheter er en god ting. Det ultimate ville vel vært en skjerm hvor du selv kunne fjerne rammen på de(n) siden(e) du ønsket.

Lenke til kommentar

Crystal Clear glass ? høygloss overflate! Seriøst ? hva er poenget med korrekt fargegjengivelse på en skjerm når alt rundt speiler seg i overflaten og kontrasten er hinsides de fleste reproduksjonsmetoder i trykkverden. Man lakker da for pokker ikke alle sider med bilder på.

 

Det er jo bare å ha det mørkt i rommet hvor skjermen brukes.

Problem løst.

Lenke til kommentar

Er det vanlig at proffskjermer har såpass lav statisk kontrast som 1000:1 ?

Det er jo det samme som de billigste TN-panelene...

 

Ja. Eizo sin ColorEdge (noe av det beste man får blant proffskjermer) har faktisk bare 850:1.

 

Kontrast forteller også langt mindre enn man skulle tro (i mange tilfeller bortforklarer det). Jeg har hjemme en Asus PA246Q (650:1, P-IPS) ved siden av en Eizo FlexScan S2201W(1000:1, TN). Visuelt er kontrasten i Asusskjermen langt foran Eizo TN skjermen, det selv om spesifikasjonen er bedre.

 

Det skyldes jo primært at fargene er så ekstremt mye bedre og mer korrekte - og at den har langt større fargedynamikk (fargerom)

PLS-teknologien er på mange måter sammenliknbar med IPS-teknologien. Her ofrer man noe kontrast for bedre fargegjengivelse og innsynsvinkel.

 

1000:1 statisk kontrast er derimot ikke noe veldig dårlig om det er reelt målt. Kontrast er som kjent (per definisjon) forhold mellom lysstyrke og sortnivå. Øking av kontrast ved å øke lysstyrke gir oftest et dårligere opplevd resultat enn å senke sortnivå. Økt lysstyrke krever mindre av komponentene enn økt sortnivå, så det er billigere. Det opplevde resultatet avhenger også i stor grad av skjermens omgilelser, så to skjermer med samme kontrast kan oppleves helt forskjellige, og ha forskjellige egenskaper i lyse/mørke rom.

 

Kontrast-tallene er desverre også relativt enkle og manipulere (selv de statiske). Mange produsenter (Samsung er desverre kjent for å være en av dem) ønsker å ha høye kontrasttall i spesifikasjopnene, og oppgir derfor kontrasten i ukalibrerte modus. Kontrasten kan økes på papiret ved å ha:

* høyt panel "output" (kan være bra)

* blåstikk i gråskala (ikke bra)

* utvidet fargegamut (ikke bra)

* forhøyet fargeluminans (lysstyrkenivå for farger) (ikke bra)

* økt kontrastinnstilling (ikke bra, utbrenning i hvitt)

* høy gamma (oftest ikke bra)

 

Crystal Clear glass ? høygloss overflate! Seriøst ?

Det der er en slags mote trur jeg. Det himla mange som tror at skjermer med mye refleksjon er bedre fordi det på en eller annen merkelig måte innbiller hjernen at bildet blir skarpere.

Det er et faktum at en klar overflate faktisk gir et skarpere bilde med mer dybde enn en matt overflate. Grunnen er enkelt at den matte overflaten gir diffuse refleksjoner (refleksjoner brutt "alle" vinkler). Det gjør at den virker noe blassere, spesielt pga dusere sort. Et klart panel gir selvsakt mer gjenskinn, så her må man altså velge et kompromiss. Philips Moth-EYE filter er derimot en flott teknologi som tillater en matt overflate med mye mindre diffuse refleksjoner. Håper tilsvarende filter dukker opp i flere produkter.

Endret av chrlod
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Crystal Clear glass ? høygloss overflate! Seriøst ? hva er poenget med korrekt fargegjengivelse på en skjerm når alt rundt speiler seg i overflaten og kontrasten er hinsides de fleste reproduksjonsmetoder i trykkverden. Man lakker da for pokker ikke alle sider med bilder på.

 

Det er jo bare å ha det mørkt i rommet hvor skjermen brukes.

Problem løst.

Det løser ikke problemet med fargene. Dessuten må rommet være helt bekmørkt for at ingenting skal reflekteres i belegget.
Lenke til kommentar

Hadde litt lyst på denne helt til jeg så blank overflate på skjermen.

 

Ærlig talt Samsung - skjønner ikke at dere kan har snakket med profesjonelle video/fotografer og funnet ut at blank overflate var tingen å gå for.

 

Samme feilen gikk Apple for med de nye Cinema-modellene.

 

Lenke til kommentar

Crystal Clear glass ? høygloss overflate! Seriøst ? hva er poenget med korrekt fargegjengivelse på en skjerm når alt rundt speiler seg i overflaten og kontrasten er hinsides de fleste reproduksjonsmetoder i trykkverden. Man lakker da for pokker ikke alle sider med bilder på.

 

Det er jo bare å ha det mørkt i rommet hvor skjermen brukes.

Problem løst.

Det løser ikke problemet med fargene. Dessuten må rommet være helt bekmørkt for at ingenting skal reflekteres i belegget.

Fargene blir jo bare klarere av en slik overflate. Det er jo derfor produsentene velger å ha det.
Lenke til kommentar

Crystal Clear glass ? høygloss overflate! Seriøst ? hva er poenget med korrekt fargegjengivelse på en skjerm når alt rundt speiler seg i overflaten og kontrasten er hinsides de fleste reproduksjonsmetoder i trykkverden. Man lakker da for pokker ikke alle sider med bilder på.

 

Det er jo bare å ha det mørkt i rommet hvor skjermen brukes.

Problem løst.

Det løser ikke problemet med fargene. Dessuten må rommet være helt bekmørkt for at ingenting skal reflekteres i belegget.

Fargene blir jo bare klarere av en slik overflate. Det er jo derfor produsentene velger å ha det.

Jeg er veldig spent på hva du legger i "klarere" farger. Glossy overflate forsøker gjerne å øke kontrasten, men skrenker inn fargerommet.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...