Gå til innhold

- Flerkjerneprossorer er bortkastet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det spørs jo helt på infrastruktur og programvaren som skrives til maskinvaren. Synes han glemmer vesentlige punkter.

 

HTC som produsent har jo en "ekstra" CPU som kjører når det ikke kreves rart av tlf. One X er vel først ut med dette.

 

Har Lumia 800 selv og den er rask som bare det. Ingen regler uten unntak, for den kan hakke og være treig til tider, helt uten at jeg skjønner hvorfor.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke for meg at tung multitasking er noe jeg kommer til å bruke mobilen min til på veldig lenge. Tokjerneprosessorer kan jeg til en viss grad se nytteverdien av, om enn bare for å sørge for god responsivitet og flyt i brukergrensesnittet dersom om én enkelt annen applikasjon drar mye prosessorkraft. Jeg ser ikke for meg at mitt bruksmønster kommer til å inkludere samtidig bruk av flere tunge programmer, ei heller programmer som er så krevende at de behøver flerkjernestøtte for å kjøre greit. Batteritid er mye viktigere for meg, så jeg klarer meg uten firekjerneprosessor på mobilen min i en god stund fremover. Når man får firekjerneprosessorer som samtidig også lar en mobil med normal størrelse ha god batterilevetid, da kan det så klart hende at jeg endrer mening.

Endret av Pseudopod
Lenke til kommentar

Sitat:

Nå har imidlertid salgssjefen for USAs største mobilselskap AT&T, som også selger mobiler via egne kanaler, uttalt at Lumia 900-salget går over all forventning. Paul Roth, som han heter, sier at flere av deres butikker er utsolgt for denne mobilen - i alle fall i fargen "Cyan

Sitat slutt:

 

Ja salget går over al forventning.. men de forventet kanskje bare 2 solgte telefoner ^^ og da når di selger 4 stk.. så er det jo en dobling...

Lenke til kommentar

Brukeropplevelsen er jo det eneste som teller, ikke bare spesifikasjoner. Har hørt snakk om at enkelte lumia har litt lav dpi noe som er en klar ulempe når man skal lese liten tekst. Skjermen bør være 3,7tommer og 480x854 - eller bedre imo.

 

Tung multitasking er ikke noe jeg ser for meg å gjøre på en mobil. Batteritid er viktigere.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke sikker på at jeg forstår hva han mener. At man har flere kjerner betyr jo ikke at man får dårligere batteritid? Det burde da Mobilen.no også vite!

 

En prosessor drar strøm avhengig av hvor mye den brukes. En prosessor som nesten ikke brukes drar mindre strøm enn en prosessor som brukes mye. Og strømforbruket er ikke lineært proporsjonalt med forbruket.

 

En prosessor som brukes 50%, trekker ikke halvparten så mye strøm som en som kjører 100%. Den trekker mindre. Det vil si at to kjerner som hver bruker 50%, som tilsvarer en 100% prosessor, trekker totalt mindre strøm!

 

55-17521-screen_shot_2010_12_09_at_4.59.10_pm.png

 

Men selvfølgelig, 4 kjerner på 100% trekker mer strøm enn 1 kjerne på 100%. Men så har du til gjengjeld 4 ganger så mye kraft.

 

tl;dr: Flere kjerner tilsvarer mer batteritid, stikk i strid med hva Nokia-sjefen sier.

 

For de som er mer interesserte så anbefaler jeg å lese denne PDF-en fra nVidia om Tegra 2. Det vil nok gjelde for resten av fler-kjerneprosessorer også.

http://www.nvidia.co...ices_Ver1.2.pdf

 

edit: Etter litt søking fant jeg ut at Tegra 2 og 3 kjører med synkron klokke, som betyr at kjernene kjører med samme hastighet, uavhengig av hva de krever. (men kjerner kan skrus av og på). Dette vil jo da føre til unødvendig kraft i de tilfellene du kjører meget tunge applikasjoner som ikke har noen mulighet for multitråding. Da vil nødvendigvis alle kjernene kjøre på 100%, selv om bare en kjerne trenger det.

 

Snapdragon S4, derimot, kjører asynkron kokke. Det betyr at hver kjerne kan stille hastigheten uavhengig av de andre kjernene. Som betyr mindre strømforbruk.

Tegra 3 løser dette ved å kjøre en companion core som jobber når det ikke kreves mye kraft.

Uansett så står det fast at flere kjerner betyr mindre strømforbruk.

Endret av Unlimited LTD
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Brukeropplevelsen er jo det eneste som teller, ikke bare spesifikasjoner. Har hørt snakk om at enkelte lumia har litt lav dpi noe som er en klar ulempe når man skal lese liten tekst. Skjermen bør være 3,7tommer og 480x854 - eller bedre imo.

 

Tung multitasking er ikke noe jeg ser for meg å gjøre på en mobil. Batteritid er viktigere.

 

Kan vel ikke si at jeg kjenner meg igjen hva angår oppløsning. Her er det kontrastene og de rene linjene i OS'et som veier opp for det.

Lenke til kommentar

Brukeropplevelsen er jo det eneste som teller, ikke bare spesifikasjoner. Har hørt snakk om at enkelte lumia har litt lav dpi noe som er en klar ulempe når man skal lese liten tekst. Skjermen bør være 3,7tommer og 480x854 - eller bedre imo.

 

Tung multitasking er ikke noe jeg ser for meg å gjøre på en mobil. Batteritid er viktigere.

 

Kan vel ikke si at jeg kjenner meg igjen hva angår oppløsning. Her er det kontrastene og de rene linjene i OS'et som veier opp for det.

 

Kontrast og rene linjer i OS'et er irrelevant når det kommer til å lese liten tekst i pdf, nettleser osv. Hvis dpi er for lav vil det ikke være nok antall piksler til å vise de forskjellige bokstavene uten å zoome inn. (Dette ble også nevnt i kommentarfeltet til en annen artikkel for noen dager siden...)

Endret av DeepW
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er litt som når Apple hevder at de har lite RAM for å bruke mindre strøm. Greit nok at man kan si at alt man fjerner fra mobilen ikke kan bruke strøm, men til gjengjeld bilr enheten tregere og må da gjerne. swappe mer ned på minnekortet. Det totale strømforbruket pga. økt belastning på en enkelt CPU vil vel derfor bli høyere.

 

Om han duden her begynner som toppsjef for nike senere, kan det jo være at han sier noe som: Vi trenger jo egentlig ikke såle i joggeskoene. Monterer vi såle, blir skoene tyngre!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Brukeropplevelsen er jo det eneste som teller, ikke bare spesifikasjoner. Har hørt snakk om at enkelte lumia har litt lav dpi noe som er en klar ulempe når man skal lese liten tekst. Skjermen bør være 3,7tommer og 480x854 - eller bedre imo.

 

Tung multitasking er ikke noe jeg ser for meg å gjøre på en mobil. Batteritid er viktigere.

 

Kan vel ikke si at jeg kjenner meg igjen hva angår oppløsning. Her er det kontrastene og de rene linjene i OS'et som veier opp for det.

 

Kontrast og rene linjer i OS'et er irrelevant når det kommer til å lese liten tekst i pdf, nettleser osv. Hvis dpi er for lav vil det ikke være nok antall piksler til å vise de forskjellige bokstavene uten å zoome inn. (Dette ble også nevnt i kommentarfeltet til en annen artikkel for noen dager siden...)

 

Gode poenger her, men jeg har ikke lagt noe særlig merke til det. Spiller sjeldent på telefonen og film har jeg ikke prøvd ennå, annet enn youtube.

 

Uansett så er skjermen for liten på Lumia 800 (obs! obs! min mening, ikke alle andres mening!), men tenkte å bytte til Lumia 900. Da kan det jo tenkes at oppløsningen vil gjøre seg gjeldende negativt. Noen som har HTC Titan og kan si noe om skjermen og oppløsning?

 

Anyways... det virker ikke som jeg har annet valg enn å hoppe tilbake på android... :/

Lenke til kommentar

Jeg forstår bare ikke sutringa til alle som klager på at ikke WP støtter flere kjerner. Det er ikke nødvendig. Jeg har hatt Samsung Omnia W siden den ble lansert og har aldri vært mer førnøyd. Før hadde jeg Samsung Galaxy S2, og hakking og lagging i systemet drev meg til vanvidd. Ikke engang etter ICS ble det særlig bedre! At en mobil med så kraftige spesifikasjoner ikke klarer å levere en smooth brukeropplevelse er pinlig. Etter jeg skiftet har jeg ikke opplevd makan til glattere brukeropplevelse. Så slapp av og ta dere en bolle, og slutt å henge dere på denne flerkjernehypen. Den er irrelevant i forhold til brukeropplevelsen om produsenten vet hva de driver med.

Lenke til kommentar

Jeg forstår bare ikke sutringa til alle som klager på at ikke WP støtter flere kjerner. Det er ikke nødvendig. [...] Den er irrelevant i forhold til brukeropplevelsen om produsenten vet hva de driver med.

 

Med den instillingen kunne du fått jobb i Nokia :p

 

Les posten min litt over du. Mer ytelse er ikke alt som kommer med flere kjerner. Kanskje den elskede Omnia-en din kunne hatt en dag ekstra batteritid hvis den hadde hatt flere kjerner? Det hadde vel ikke vært dumt?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...