Gå til innhold

Test: Samsung Wave 3


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har jeg ikke Wave 3, men Wave 1 med Bada 2.0. Det med Exchange er bare tull. Du får samme spørsmål med Symbian og MeeGo, men da med en gang når den settes opp. Årsaken til dette ligger hos Exchange serveren, og har ingenting med telefonen å gjøre. At andre telefoner ikke rapporterer feil hos exchange-serveren er vel en værre feil. Ellers skjønner jeg ikke problemet, det ble jo løst ganske enkelt, ble det ikke?

 

Dere har heller ikke skrevet noe om DLNA-mulighetene som samsung har lagt inn. Dette gir sømløs kontakt med andre samsung-enheter (TV, telefoner, PC osv osv) og funker helt utmerket. Vanlig DLNA-funksjonalitete er også der.

 

UI er helt topp. Jeg vil si det beste noengang. I tillegg har du full kontroll over filer og mapper, mye på samme måte som Symbian. Prøv dette med iOS, WP eller en ikke-roota Android (Jeg vet det går med Android, men du må roote for å få tilsvarende access som i Bada).

 

Batteriet er i helt egen kategori. Med konstant Wifi dreneres det litt senere enn andre, men hvis du slår av Wifi, varer telefonen i det uendelige.

 

Bada 2.0 er det beste mobiltelefon-OS som noengang har sett dagens lys. UI er bedre enn noe annet, og core OS som er Nucleus RTOS er hestehoder foran Linux eller noe annet **IX.

 

 

Men, fremdeles har Samsung ikke kommet med offisiell Bada 2.0 til Wave 1 i Norge. Det går fint an å installere Bada 2.0 uoffisielt, noe man kunne ha gjort i 3/4 år, men dette er kun for spesielt interesserte. Wave 1 med Bada 2.0 er utmerket, men jeg tipper Samsung venter med å slippe 2.0 til Wave III har kommet i salg. Bada 2.0 kommer sikkert når som helst på Wave 1 nå, men det er irriterende da den kom ut av beta for over et halvt år siden. Dette sier noe om hvordan Samsung tenker. Nokia slipper ut nye oppdaterte Symbian i fleng for tiden, og dette på telefoner som er snart 2 år gamle.

 

Ellers er Bada-telefoner litt sært. Super kvalitet i alt, men det blir litt som å kjøpe en eksotisk bil (de dyreste Wave) når Toyota og Ford er mer praktisk (men uendelige mye kjedeligere).

 

Det blir vanskelig ikke å anbefale en bra Galaxy framfor en Wave for hvermansen. Men jeg synes ikke dette skal reflekteres i karakteren, noe som bestemt har skjedd i dette tilfelle.

Lenke til kommentar

Hei,

takk for tilbakemelding. Som det står i testen så er ikke nødvendigvis alle feilmeldingene relatert til Exchange Bada sin "feil". Problemet for Bada er bare at android og Symbian-telefoner som jeg har testet mot samme Exchange-server ikke gir disse feilmeldingene, og synkroniserer etter det jeg kan se plettfritt. Jeg vil tro en vanlig bruker helst vil ha noe som bare virker uten mas, enn at Bada skal "varsle" om at her er det noe den ikke liker.

 

Bortsett fra dette så ser det ut som vi er enige i det meste. Samsung har som du skriver også her topp DNLA-funksjonalitet, noe de har i mange av Android-telefonene sine også. Og som det også står i testen så har Bada mange fordeler - uten at jeg nødvendigvis er enig i at det er det beste mobiltelefon-OS som har sett dagens lys:)

Lenke til kommentar

Det spørs hvordan man måler. Teknisk sett er det overlegent da det har full multitasking, best på batteritid, helt smooth og raskt osv. Core OS er et RTOS. Brukeren har "full" adgang til det meste, uten at det går ut over sikkerhet.

 

Måler man i antall apps, blir jo saken en annen, men dette har ingenting med OS'et å gjøre. Derimot er det enklere å utvikle apps i Android/WP/iOS enn det er i Bada. Der har Bada en litt høyere terskel, og det gjør også at det er vanskelig å porte apps til Bada. Det er der Bada gjør det dårlig.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...