Gå til innhold

Mindre kabelkrøll med nye SD-kort


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg syns det er dumt at de ikke satser på cf også, cf er jo det som hovedsaklig blir brukt blant proffene.

Hovedårsaken til at jeg ønsker meg et trådløst kort, er fordi jeg vil kunne overføre det direkte til en iPad/tab slik at jeg kan se på bildene jeg tar på en større skjerm enn den på kameraet. Men dette blir jo utelukket ettersom jeg bruker cf.

Lenke til kommentar

For all del, Eye-fi har ikke "prøvd seg" - noe som sier indirekte at de feilet. Noe de ikke gjorde. Kortene er fortsatt i produksjon og selges over disk og på nett som alle andre "som har prøvd seg". Gjør leksa deres, for guds skyld, om ikke leserene.

 

Jeg syns det er dumt at de ikke satser på cf også, cf er jo det som hovedsaklig blir brukt blant proffene.

Hovedårsaken til at jeg ønsker meg et trådløst kort, er fordi jeg vil kunne overføre det direkte til en iPad/tab slik at jeg kan se på bildene jeg tar på en større skjerm enn den på kameraet. Men dette blir jo utelukket ettersom jeg bruker cf.

Hva med å forsøke med en CF til SD adapter? http://www.akam.no/artikler/delkin_sd-til-cf_adapter/77332

Lenke til kommentar

Endel hastighetstap er vel å overdrive litt? :)

 

Vi testet adapteren med et 4 GB Panasonic Class 10 SDHC-kort og et SanDisk Ultra Class 4 64 GB SDXC-kort, spesifisert til 15 MB/sek. For å ha noe å sammenligne med, testet vi også med et SanDisk Extreme Pro 32 GB CF-kort, spesifisert til ikke mindre enn 90 MB/sek. For å belaste kortene maksimalt lånte vi et raskt kamera som kunne bruke både SD- og CF-kort samtidig. ganske riktig, Canon var så greie å la oss få låne et EOS 1D Mark IV til denne testen. Det er ikke få megabytes i sekundet det kameraet presser inn på lagringsmediene, så i et slik skal nok forskjellene åpenbare seg, tenkte vi. Og ganske riktig. Vel, LITT riktig i alle fall.

 

Det var nemlig få forskjeller i antall bilder (RAW + JPG i testens anledning) vi kunne ta før bufferen var full. Med det raske CF-kortet kunne vi ta 16 bilder på rappen før tempoet gikk ned, noe som med dette kameraet betyr ikke fullt halvannet sekund. Med de andre minnekortene rakk ikke kameraet å skrive like mye til minnekortet og dermed frigjøre bufferplass før det var for sent, så for dem ble resultatet 15 bilder. Ikke rare forskjellen altså. Logisk nok, siden bufferhastigheten er den samme uansett hvilket kort som sitter i kameraet. Desverre støtter ikke 1D Mark IV kort av SDXC-typen, selv ikke med siste firmware-oppdatering, så det kortet måtte vi gi opp å teste i dette kameraet.

Så med mindre man driver med NM i hvor mange bilder man klarer å ta i sekundet så tipper eg en slik ordning vil fungere for de fleste.

 

Når det gjelder Eye-fi og kompabilitet med CF-adaptere så er det et spørsmål om kvalitet på adapteren. Billige no-name adaptere kjøpt på DealExtreme(eller fått som vervegave eller lignende) vil kunne gi problemer. Men en rask kvalitetsadapter bør fungere uten problemer(foruten noe redusert rekkevidde). http://forums.eye.fi/viewtopic.php?f=2&t=326

Lenke til kommentar

Dette må få modne seg en stund før jeg kaster meg på. Det hadde vært kjekt med Wifi på SD-kortet, men når SD-kortene koster 10 ganger mer enn tilsvarende uten Wifi så synes jeg det er mye. Ikke er de spesielt raske heller med Class 6. Men om noen år håper jeg Wifi er noe man kan betale en ekstra hundrelapp for, uten å tape mye hastighet.

 

Redigert: Det hadde vært ennå bedre om det ble vanlig med Wifi i kameraene i stedet for i minnekortene.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, og Eye-Fi er trege greier fra før (se testen vår). I den forstand har Eye-Fi "prøvd seg".

Vi snakker om to forskjellige hastigheter her.

 

Eg regner med at SuperTrym snakker om skrivehastighet mot kortet, ikke Wifi-hastighet. Eg er helt enig i at Wifi-hastigheten er dårlig, men det begrenser ikke hastigheten til selve kortet. Og de fleste Eye-fi kort er vel klasse seks, og eg tipper at Eye-fi klasse 6 kort ikke er noe tregere enn andre klasse 6 kort, og dermed har de på alle mulige måter lykkes med forsøket på å legge til Wifi-funksjonalitet. De har med andre lykkes.

 

Men trenger man noe kjappere enn klasse 6 så får man prioritere hastighet eller funksjonalitet.

Lenke til kommentar

Fra Thom Hogan:

 

"First up, we have the SD group announcing at CES that they're coming up with an open standard for wireless transmission from an SD card. This was almost immediately met with a response from EyeFi, which I interpreted as saying "we own the intellectual property on that, back off."

 

So we probably won't have standards for WiFi-on-a-card any time soon, at least not without litigation involved. I suspect that some camera makers were behind this new standard idea: by putting WiFi on the card instead of the camera it takes the cost of implementation out of the camera itself"

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...