Gå til innhold

Vi styrte PC-en med øynene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Gammel teknologi blir ny... Dette har vært i bruk i flere år her på skolen til elever som har funksjonshemninger.

 

Ja, men det er vel en ganske betydeig videreutvikling vi snakker om. Tdiligere løsninger har vel alle basert seg på å bruke hode-mountede kameraer og andre klumpete løsninger. Når dette bli tilgjengelig nok til at du kan bruke det uten ukomfortable eller over-komplekse løsninger så har det en mulighet til å virkelig ta av i mainstreamen.

 

Jeg håper dog at samme teknologien til støtte hodemountede alternative apparater også - for å kunne gi nestne pixel-perfekt presisjon til de av oss som ønsker det i tradeoff for å ha et litt mer knotete apparat på hodet.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Offtopic, men noen burde muligens fikse reklamen i topp. Forskyver hele layouten til hardware.nos side nedover på min 16:10 skjerm. MPXreklamen, altså.

Det der har blitt klaget på i tilbakemeldinger-delen av forumet mange ganger; både at reklame dytter innhold alt for langt ned og at reklame blir beskjært og ser lite profesjonelt ut. Det finnes metoder for å tilpasse innhold utifra skjermstørrelser. 14" 1280 x 800 (16:10).

 

post-143435-0-61010000-1326370013_thumb.png

 

I slike tilfeller setter jeg på AddBlock og har det på noen dager til det er borte :)

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Ja hva med de som er skjeløyd og blinde? Det er et litt dumt spørsmål å spørre er det ikke? Da musen ble lansert - spurte dere virkelig "ja men hva med de som ikke har armer/misformede hender"?

 

Selvfølgelig om du har betydelige fysiske deformiteter av et eller annet slag så vil du jo slite med å bruke den ene eller andre typen interface. Forhåpentligvis har du enten armer, øyne eller stemme som fungerer (ellers er vel å bruke en datamaskin uansett kanskje ikke ditt primære problem i hverdagen anyway). Nå har du ihvertfall litt flere valgmuligheter - og det kommer vel egentlig spesiellt de handicappede til gode. Mange helt eller delvis lammende har før måtte brukt lignende, men mye mer tungvindt og ikke-standard teknologi. Nå blir det jo langt langt enklere for dem om dette er innebygget i OS og sikker i tillegg kommer tilrettelagt i hardware på de fleste maskiner i fremtiden ved at webcam'et kan gjøre double-duty i form av eye-tracker også.

 

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Nei, jeg lette også etter en video... :thumbdown: Når de bruker slike overskrifter pleier det alltid å være video, ikke rart man blir forventningsfulle. :p

 

Som andre her påpeker, så er jeg litt skeptisk til om dette fungerer like ypperlig i alle programmer og situasjoner. Hadde ært interessant å prøvd ut dette her.

 

 

I slike tilfeller setter jeg på AddBlock og har det på noen dager til det er borte :)

For å så deaktivere Adblock igjen og sitte der med reklamen? :blink:
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...