Gå til innhold

Øreplugger avgir lyd gjennom kinnene


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Merkelig plassering. Benlednings"høyttalere" bør helst plasseres der det er minst mulig mykt vev inn til ben. Plassert rett over øregangen blir det veldig mye mykt vev og dermed stort lydtap mellom "høyttaleren" og benet som skal lede lyden videre til det indre øret.

 

Benledningsteknologi er brukt i høreapparater i minst 20 år og så vidt jeg vet ble vel også dette funnet opp og først brukt av høreapparatselskaper og ikke av militæret.

 

For å forbedre batteribruk og lydkvalitet får folk som trenger benledende høreapparat ofte operert inn et "anker" i benet bak øret. Dette er en liten knopp som stikker ut av huden og fungerer som festepunkt for høreapparatet. Høreapparater med benledning har ikke noe rør inn i ørekanalen slik de luftledende høreapparatene har og er dermed mindre synlige.

 

Men som sagt, merkelig plassering av det benledende hodesettet på bildet. Det virker som et dårlig første forsøk av utviklere som ikke har satt seg helt inn i benledningsteknologien.

 

Bruksområde? Tja, jeg aner ikke. De som hører godt med luftledning vil nok høre mye bedre med tradisjonell luftledende hodesett. De som ikke hører godt med luftnedning trenger benledende høreapparat og vil garantert få mye bedre lyd med teleslynge og høreapparatet enn med dette hodesettet.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

For flimmerhårene vil det nok være mye det samme. For trommehinnen vil det nok være noe forskjell, da det ikke vil være snakk om like store trykkforskjeller når lyden forplanter seg hovedsakelig gjennom benet istedet for luften.

 

Det sagt - så om du spiller så høyt at du risikerer skade på enten eller så spiller du allerede alt alt for høyt, og det bør du heller unngå enn finne en måte å gå rundt.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

 

Benledningsteknologi er brukt i høreapparater i minst 20 år og så vidt jeg vet ble vel også dette funnet opp og først brukt av høreapparatselskaper og ikke av militæret.

 

 

 

Tja beinledningsteknologien eller prinsippet er vel ikke direkte ny. En av de eldste og best dokumenterte brukerne var vel gamle L.Beethoven som gradvis ble døv og han var tidlig ute med dette prinsippet. Da hørselen ble dårlig/forsvant komponerte han fortsatt kompliserte verk og han brukte en trestokk med ene enden hvilende på pianoet og andre enden var det montert en biteskinne slik at vibrasjonene (lyd) ble kjørt direkte i beinstrukturen via tennene og dermed overført til øret.

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar

Kult! Dette prøvde jeg ut for 15 år siden, etter å ha sett en naturdokumentar om flodhester, som visstnok tar inn mer lyd via kjevebena enn gjennom ørene. Bare å putte ørepluggene i kjeften og bite sammen. Overraskende god lyd, men ganske uggen smak...

Lenke til kommentar

Hmm.. Hadde vært intressant å prøve et sett som er utviklet mtp. avspilling av musikk og ikke bare tale. Om 300-400 kroner er for dyrt for å bare prøve gjenstår å se :hmm:

 

Akkurat like ille. Det er flimmerhårene i sneglehuset som tar skade av høy lyd. Om lyden er ledet dit via luft og mekanikken i mellomøret eller via benledning tror jeg er irrelevant.

 

Det er de virkelig langt flere ting som tar skade av høy lyd?

 

Jeg skal ikke uttale meg om hva og hvordan uten kilder, men trommehinnen er jo en gammel slager. (heh, slager*)

Endret av 2ball_
Lenke til kommentar

Tja, unngår jo en del bakterieøking i øregangen som følge av sperring, muligens mindre ørevoks-oppbygging? Ville kanskje hjelpe en del på gymmen, der man svetter en del..

 

Dog dekker ikke disse øret noe særlig, så du vil få en del forstyrrelser fra andre lydkilder som du ikke får med øreplugger eller pad-er..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...