Gå til innhold

Ugler i mosen hos Olympus


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

<sidespor>

..Selv om "ugler i mosen" ellers er et dårlig oversatt dansk uttrykk.

Opprinnelig var uttrykket "ulver i mosen" (som betyr noe skummelt - at det er fare på ferde), men da ulvene ble utryddet i Danmark endret man det til "ugler i mosen". "Mose" betyr da også noe helt annet på dansk - det betyr våtmarksområde, eller "myr" om du vil.

 

Så - et bedre oversatt norsk uttrykk vil være at det er "ulver i myra" - noe som gir litt mer mening enn uttrykket vi bruker i dag, og forteller litt mer malerisk at det er fare på ferde.. :)

</sidespor>

Lenke til kommentar

<sidespor>

"Mose" betyr da også noe helt annet på dansk - det betyr våtmarksområde, eller "myr" om du vil.

 

</sidespor>

 

Det har samme betydning i Norge i form av "måsan", rundt her jeg bor (Follo)finnes f. eks. Tomåsan, Stormåsan, Svennemåsan, Dalsmåsan, Glennemåsan, Åsmåsan og mange fler. Felles for disse er at de innholder myrtorv som kan brukes til torvstrø :yes:

Lenke til kommentar

På den tekniske fronten har det absolutt ingenting å si, men det kan bety en hel del på den finansielle, kommersielle, og strategiske.

 

Olympus er ikke først og fremst en kameraprodusent. Deres viktigste forretningsområde er medisinsk utstyr, spesielt endoskoper, hvor de er markedsledende. Dette forretningsområdet tjener gode penger og er verdt en hel del. Det er også attraktivt for en rekke kjøpere. Kameradivisjonen, på den annen side, går med underskudd per siste årsrapport.

 

Kursen har falt med over 50% siden Woodford gikk av. Den er nå på sitt laveste på 13 år. Olympus står overfor mulige regulatoriske og juridiske problemer i Storbritannia, USA og Japan. Når situasjonen blir avklart vil mye verdier være tapt, og Olympus være en billig oppkjøpskandidat (markedsverdien er allerede under bokført verdi). Og om noen kjøper Olympus er de neppe interessert i kamerasegmentet (se på Hoya og Pentax).

 

Nå kan nok kameravdelingen overleve, men det skal bli interessant å følge utviklingen.

Lenke til kommentar

<sidespor>..Selv om "ugler i mosen" ellers er et dårlig oversatt dansk uttrykk.Opprinnelig var uttrykket "ulver i mosen" (som betyr noe skummelt - at det er fare på ferde), men da ulvene ble utryddet i Danmark endret man det til "ugler i mosen". "Mose" betyr da også noe helt annet på dansk - det betyr våtmarksområde, eller "myr" om du vil.Så - et bedre oversatt norsk uttrykk vil være at det er "ulver i myra" - noe som gir litt mer mening enn uttrykket vi bruker i dag, og forteller litt mer malerisk at det er fare på ferde.. :)</sidespor>

 

Vi liker sidespor, spesielt av denne typen. Forklaringen jeg hørte en gang i tiden, var at det opprinnelige danske uttrykket var "ulver i tåken". Men alle som kjenner til "kamelåså" vet jo at selv danskene sliter med å forstå hverandre, og at nordmenn derfor har bommet litt på oversettelsen av uttrykket er ikke så rart ;)

 

Forøvrig er jeg enig i at det er for lite ugler fra norske nettsteder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

På den tekniske fronten har det absolutt ingenting å si, men det kan bety en hel del på den finansielle, kommersielle, og strategiske.

 

Olympus er ikke først og fremst en kameraprodusent. Deres viktigste forretningsområde er medisinsk utstyr, spesielt endoskoper, hvor de er markedsledende. Dette forretningsområdet tjener gode penger og er verdt en hel del. Det er også attraktivt for en rekke kjøpere. Kameradivisjonen, på den annen side, går med underskudd per siste årsrapport.

 

Kursen har falt med over 50% siden Woodford gikk av. Den er nå på sitt laveste på 13 år. Olympus står overfor mulige regulatoriske og juridiske problemer i Storbritannia, USA og Japan. Når situasjonen blir avklart vil mye verdier være tapt, og Olympus være en billig oppkjøpskandidat (markedsverdien er allerede under bokført verdi). Og om noen kjøper Olympus er de neppe interessert i kamerasegmentet (se på Hoya og Pentax).

 

Nå kan nok kameravdelingen overleve, men det skal bli interessant å følge utviklingen.

 

Jeg vil nå si det affiserer det tekniske ganske mye om kameradivisjonen oppløses :) Selskapets aksjeverdi har jo i prinsippet ingenting å si for selskapets inntjening og omsetning, så det fører jo ikke til at de klarer seg dårligere enn før i så måte, men det kan jo føre til omveltninger, oppkjøp, nytt styre osv, som gjør andre ting med selskapet.

 

AtW

Lenke til kommentar

<sidespor>..Selv om "ugler i mosen" ellers er et dårlig oversatt dansk uttrykk.Opprinnelig var uttrykket "ulver i mosen" (som betyr noe skummelt - at det er fare på ferde), men da ulvene ble utryddet i Danmark endret man det til "ugler i mosen". "Mose" betyr da også noe helt annet på dansk - det betyr våtmarksområde, eller "myr" om du vil.Så - et bedre oversatt norsk uttrykk vil være at det er "ulver i myra" - noe som gir litt mer mening enn uttrykket vi bruker i dag, og forteller litt mer malerisk at det er fare på ferde.. :)</sidespor>

 

Tak, Trondster - så lærte jeg også lidt dansk sproghistorie, for denne her havde jeg ikke hørt før! :) Typisk dansk at vi udrydder vores natur så grundigt, at vi er nødt til at udrydde den fra sproget også...

 

Og når nu Tjernshaugen tilføjer, at I har det beslægtede "mås" som mose, så bliver jeg lige nødt til at køre _lidt_ længere ud af sidesporet: Jeg kom nemlig til at observere, at ordet "mås" så betyder vådområde på norsk, måge (fugl) på svensk og bagdel på dansk! :D (Nå ja, forresten, fint med mig at I ikke valgte at sige "ugler i måsen" - det ville ikke virke godt for en dansker... :innocent: )

 

Nogen gange skal man passe på, når man tror man forstår hinanden!

 

Meget nuttede ugler forresten. +1 herfra til flere ugler på internettet!

Endret av MetteHHH
Lenke til kommentar

Strengt tatt gjelder det vel ingen avdeling som sådan - det lukter toppledelsen.

Som igjen vel betyr hele konsernet. Går konsernet dukken forsvinner vel kameradelen også, med mindre noen kjøper det opp.

 

Det er vel mer sannsynlig at de blir kjøpt opp uten å gå dukken? Inntjening blir jo, ihvertfall i prinsiippet, i liten grad påvirket av aksjekursen.

 

Personlig håper jeg kameradelen ikke blir kkjøpt opp av panasonic, jeg liker veldig godt stabilisering i huset, det er en mege god ide, som det er synd ikke flere har.

 

AtW

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...