Gå til innhold

Anmeldelse: Dell XPS 15


Anbefalte innlegg

DellXPS152.png

|

TEST: Dell XPS 15

|

"XPS"-serien til Dell har tradisjonsrikt satt stort fokus på film og lyd. Deres nyeste lansering har fulgt samme oppskrift som før, og tilbyr en skjerm og høyttalere helt utenom det vanlige. I en tid der de aller fleste bærbare har overflod av ytelse, er dette forskjeller som kan være med på å skape en vinner.

|

Spesifikasjoner:

Skjerm: 15,6" LED (1920x1080)

Prosessor: Intel Core i5 2430M @ 2,4 GHz

Grafikk: nVidia GeForce GT 525M

Minne: 4GB 1333MHz DDR3

Lagring: 320GB 7200RPM

Batteri: 9-celler 90WHr

Vekt: 2,87 kg

Pris: 7900 kr (23/10/11)

|

Design

En kunstner sa en gang at for å kunne se forskjellen mellom et pent og stygt maleri, så måtte man ha sett 1000 verker fra før. Jeg mener motstridende at det finnes visse fellesnevnere som regelvis danner et godt inntrykk. Rene linjer og kanter vil jeg påstå at er to av dem. Her utmerker Dell XPS 15 seg eksepsjonelt: det finnes få maskiner som er like blottet for ujevnheter, og de sømløse overgangene mellom sølvfarget aluminium og sort plastikk gir maskinen karakter. Ulempen med karakter er selvsagt at folk har forskjellig smak, men personlig synes jeg at Dell har truffet bra.

|

Viktig å presisere er at design i tillegg til utseende handler om struktur. Her imponerer også XPS 15 med sin store pekeflate med separerte museknapper, isolerte taster og mange porter. Som nevnt er store deler dekket av aluminium, og maskinen føles i hovedsak temmelig solid. Om jeg skal trekke for noe, så er det at det finnes en del samlesteder for støv og skitt. Da tenker jeg spesielt på rillene over de kraftige JBL-høyttalerne (mer om disse siden!) og gropen der skjermen er festet til bunnen av maskinen.

|

Dårlig tilgang til rengjøring av vifter kan på så måtte også bli et problem i lengden.

En siste ting er kompleksiteten bak det å skifte ut harddisken. Dell tilbyr ikke en rimelig løsning for SSD gjennom nettsiden deres, og dette anbefaler jeg før eller siden å oppgradere på egenhånd. Det ene problemet i den sammenhengen er at selve prosessen er ganske omfattende. Den innebærer at topplokket rundt tastaturet må fjernes, og dette gjør man ved å klipse opp utallige fester av plast. Dette er noe jeg har gjennomført selv, og jeg må si at selv om maskinen holdt god stand, så kunne dette blitt gjort mye enklere og mer risikofritt.

|

DellXPS15Keyboard.png

Stor pekeflate og isolerte taster er bra!

Skjerm & høyttalere

Tidligere eide jeg en Acer Aspire 3810T bærbar. Hver gang jeg gikk forbi en fyr som hadde en MacBook Pro måtte jeg nærmest gremmes av hvor dårlig kontrast, farger og innsynsvinkel maskinen min hadde i forhold. Med Dell XPS 15 er historien den motsatte. Nå er det MacBook Pro som nærmest ser ynkelig ut til sammenligning. Dette er, uten tvil, den beste skjermen jeg har hatt på en bærbar PC. Riktignok har jeg betalt 1400 kroner ekstra for oppgraderingen, men om man ser totalprisen an, så var det definitivt verdt det. Dette er som nevnt en maskin myntet på film, og da er skjermen en av dens desidert sterkeste sider.

|

Om det er en eneste ting som imponerer mer enn skjermen, så er det høyttalerne. En kompis av meg hadde kjøpt et stereoanlegg til iPod'en for 800 kroner. Jeg kunne med glede konstantere at mine bærbare høyttalere ikke bare spilte like høyt som de gjorde, men at lydbildet var en million ganger bedre. Denne æren skal JBL ha, som har laget de beste høyttalerne i en bærbar noensinne, med to fyldige og rike fronthøyttalere og en imponerende subwoofer på undersiden som rent faktisk sparker i fra. Jeg forventet mye da jeg leste tidligere anmeldelser, men her ble jeg faktisk overrumplet over hvor bra de var. 11 av 10 poeng.

|

DellXPS15Speakers.png

Disse høyttalerne er et rent mirakel...

|

Vekt og batteri

2,87 kg er det vekten måler dersom man velger det største batteriet. Verdt å nevne er at dette batteriet stikker ut ned av maskinen og løfter den litt. Her er det finurlige - Å heve maskinen med et større batteri er bare bra. Det gir mer luft på undersiden for å trekke bort varme, det gir bedre vinkel for å skrive komfortabelt på tastaturet, og i XPS 15 sitt tilfelle gir det mer rom for subwooferen på undersiden å bre seg skikkelig ut. At man rent faktisk får lengre batterilevetid er bare det lille ekstra...

|

PS: Dette er ikke en maskin som er laget for å vare en hel arbeidsdag. Du er heldig om du får 4 til 5 timer på en ladning, og det er faktisk helt kurant og uproblematisk for folk flest.

Temperatur og viftestøy

Det virker kanskje en smule rart, men når jeg ser på spesifikasjoner pleier jeg ikke nødvendigvis å gå for det aller kraftigste. Å ha en firekjerne prosessor og et monster av et skjermkort tilsier nemlig som regel at maskinen trekker mye mer strøm og lager mye mer varme. Derfor velger jeg heller etter hva mitt realistiske behov er, og senker så standarden så lavt som mulig.

|

I Dell XPS 15 har jeg valgt en tokjerne prosessor fra Intel. Det er fra deres nyeste generasjon Sandy Bridge, noe som betyr et veldig beskjedent strømforbruk mesteparten av tiden. Samtidig har skjermkortet, et nVidia GT 525M, ikke så altfor høye krav heller. Ytelsen skal vi komme tilbake til, men i dette paragrafet vil jeg bare understreke at de moderate komponentene gjør at maskinen sjeldent blir verken varm eller bråkete. Unntaket er under maksimal belastning ved f. eks. spill. Da skal en bærbar reagere, hvis ikke er det noe feil. :-)

|

DellXPS15Intel.png

Intels nyeste prosessorer er gjerrige hva stømforbruk angår

|

Ytelse

Dette er ikke en bærbar dedikert til spilling. Likevel slår den ganske hardt i fra seg, og selv de nyeste spillene vil som regel kunne spilles flytende på medium innstillinger. Det er verdt å poengtere at hoppet fra lav til medium er mye større enn fra medium til høy, eller medium til ultra for den saks skyld. Need for Speed: Hot Pursuit (år: 2010) er en av titlene jeg har prøvd, og det er temmelig grafisk krevende og fungerte likevel plettfritt på maks. Å forvente det samme av kommende stortitler som Battlefield 3 er nok ikke realistisk, men du skal nok få spilt også det spillet med godkjent grafikk.

|

Ellers er det meste til å kimse av. Videoavspilling, multitasking, redigering av bilder og film osv. er barnemat. I dag er dette realiteten for de fleste maskiner, og derfor skal jeg ikke bruke så mye tid på å gjøre rede for akkurat det.

|

Om man ønsker å heve ytelsen anbefaler jeg å kjøpe inn en SSD. Per dags dato (23/10/11) er Crucial m4 128GB å anbefale. Bare husk på at selve innstallasjonen er litt knotete og at du trenger en innstallasjonsdisk med operativsystem (Windows eller Linux - begge fungerer bra).

|

Tilkoblinger

Dette synes jeg at Dell har ordnet veldig bra. Jeg har savnet tilkoblinger på baksiden av maskinen. Dette er sjelden vare nå for tiden av uvisse grunner. Å ha ting som strømuttak bak gjør det mye enklere å bevege maskinen og holde styr på kabelrotet. Tilkoblinger for overføring av data, eSATA og USB 3, er plassert taktisk på siden. Det er også lydutgangene, der det finnes to stykker for hodetelefoner og en for mikrofon. Ellers har den en SD-kortleser i front og en Mini Displayport + HDMI bak. Det er altså ikke VGA-tilkobling på Dell XPS 15. Dersom du ønsker å koble til en gammel projektor eller PC-skjerm må du altså fram med en adapter. Et stort savn er det likevel ikke, da teknologien må komme seg framover.

|

DellXPS15Porter-1.png

Tilkoblinger på baksiden av maskinen er ikke så vanlig, men er absolutt å foretrekke

Konklusjon

Tidligere hadde jeg en ultraportabel som jeg brukte til utdanningen. Siden har det gått opp for meg at det egentlig går helt fint å bære en 15" i sekk, og at det derfor mest er på offentlig transport at jeg faktisk har nytte av en lettvekter. Nå som mobiler har blitt såpass avanserte klarer de også til en viss grad å dekke behovet her. Å ha lette og tynne bærbare skader selvsagt ingen, men jeg har fortsatt til gode å se en bærbar av dette slaget som innfrir like godt på skjerm og høyttalere som det Dell XPS 15 gjør. MacBook Pro kommer nærme, men 15 tommeren koster nesten dobbelt så mye og underpresterer på XPS 15s sterkeste sider.

|

Med andre ord er Dell XPS 15 et prakteksemplar på det den gjør best, og jeg tviler på at noen vil bli direkte skuffet av det den har å tilby.

+ Fantastisk skjerm

+ Markedets beste høyttalere

+ Rent design

+ God ytelse

+ Utvalg av tilkoblinger

+ Godt tastatur

+ God pekeplate med multitouch

+ Stille

+ Ikke særlig varm

+ Gunstig pris etter kupong

- Vanskelig å innstallere SSD

- Mange steder for støv og skitt å sette seg

- Dårlig tilgang til rensing av vifte

Konklusjon.png

Lenker:

Nettbutikk - Dell Butikk

Kupongkoder - KupongKode

Endret av Agentspoon
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Etter kupongen betalte jeg 7900 kroner for maskinen m/frakt, og 1300 kroner for en Crucial m4 128GB SSD som var på tilbud hos både Komplett og MPX. Med andre ord cirka 9300 kroner totalt med frakt inkludert. :) WEI får gå utenfor innlegget siden konfigurasjonen ikke er helt lik (har med SSD).

 

WEI (med SSD):

WEI-1.jpg

Endret av Agentspoon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mangelen på numpad kan vel nevnes i det negative feltet. Mange har god bruk for, og er godt vant med å ha numpad, og siden det er nok av 15-tommere som får plass til numpad ...

Ellers er jeg ikke i tvil om at XPS 15, med "riktig" konfigurasjon, er en god laptop, med den gode skjermen som det absolutte plusspunktet, skulle jeg tro.

Lenke til kommentar

Teorien men er at det å plassere en numpad der ville ha ødelagt for høyttalerne. Kanskje lyden aldri kunne oppnådd samme nivå uten å ha utnyttet akkurat den plassen for høyttalerne. Det finnes også de av oss som foretrekker å ikke ha numpad, enten fordi det opptar unødvendig plass eller ødelegger for symmetrien. Det er litt både og, men jeg personlig vil se på det som ekstrafunksjonalitet, og derfor ikke trekke dersom det mangler. Heller pluss for at det er der! :)

 

Edit: Man kan konfigurere maskinen med et GT 540M kort om ønskelig. Var jeg såpass fokusert på spill ville jeg personlig ha valgt Asus G53SX som kan tilby GTX 560M i samme prisklasse.

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Sist jeg sjekket var GT525M eneste valget, bra at Dell har gitt litt mer valgmuligheter. :)

 

Var jeg såpass fokusert på spill ville jeg personlig ha valgt Asus G53SX som kan tilby GTX 560M i samme prisklasse.

 

Evt Asus N55SF med GT555M som også har en god skjerm og høyttalere.

 

Dog på utssende/design er denne dell maskinen svært bra.

Endret av OC-Freak
Lenke til kommentar

Flott test!

 

Jeg satt lenge å vurderte XPS og Asus N53SV, men siden jeg plutselig kom i akutt behov av ny maskin, og Dell ikke kunne levere en XPS før 2 uker ble det en N53SV over natta fra Dustin Home.

 

Spesifikasjonene var de samme på begge maskinene der og da, utenom Asusen har GT540m og en 500GB 7200RPM, mens XPSen hadde fordelen av 3 flere battericeller og et hakk raskere CPU.

 

Fikk også Asusen til 6500kr pga lite gavekort og en god historikk hos Dustin.

 

Uansett hvilken jeg skulle velge var planen å sette i en Intel 320SSD og 4GB mer RAM. Har gjort det på Asusen uten problem. Har sett samme problem du trekker frem om at SSD er vanskelig å installere i XPSen.

 

Hvorden er det å skifte nettverkskort i XPSen forresten? I Asusen er det helt for jævli da nesten hele masikna må skrus fra hverandre..

Lenke til kommentar

Takk! :)

Hvorden er det å skifte nettverkskort i XPSen forresten? I Asusen er det helt for jævli da nesten hele masikna må skrus fra hverandre..

Det er faktisk ganske lett. Du får tilgang fra lokket på undersiden som vist på dette bildet:

 

under.540x387.jpg

 

Flott test og gratulerer med en flott laptop!

 

Er det blank eller matt skjerm på denne?

Det er blank skjerm, men ikke super glossy. Har overhodet ikke hatt noe problem med gjenskinn så langt. new_woot.gif

 

 

Lenke til kommentar

Kikket på denne selv. Det som stoppet meg, som på alle andre pc'r jeg har vurdert, er blank skjerm. Har ikke vært noe problem sier du. Hvor har du så brukt den?

Jeg bruker pc'n mye på tog for å se film. En blank skjerm en solskinsdag i juni ser jeg for meg at jeg ikke vil se et pøkk på skjermen i togvogna. Lite lyskontroll der.

 

Noen synspunkt på dette med din erfaring?

Lenke til kommentar

Er ikke så veldig mye solskinn her akkurat nå, men neste gang det blir penere vær skal jeg prøve å sette meg ute med den. Innendørs er det slik at du kan se refleksjonen av en sterk taklampe, men at lysstyrken tar vekk det meste.

 

Men sant nok så er jeg en av dem som sjeldent har vært plaget av blank skjerm, rett og slett fordi jeg ikke registrerer det. blush.gif

Lenke til kommentar

Får min XPS 15z tilsendt over helgen og er VELDIG spent på hvordan den vil være.

 

Hadde lyst på en slim bærbar og for meg er Dell eneste alternativ. Har bestilt følgende konfig:

 

i7-2640M processor 2.80 GHz with Turbo Boost 2.0 up to 3.50

15.in FHD WLED True-Life (1920X1080)

Memory: 8192MB

Hard Drive: 256 GB SSD

Graphics: 2GB NVIDIA GeForce GT525M

 

Føler meg som en unge på lillejul aften :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er et par forskjeller mellom XPS 15 og XPS 15z utenom tykkelsen, men jeg er overbevist om at du kommer til å bli fornøyd. smile.gif

 

Dell har forøvrig akkurat nå 10% rabatt på Dell XPS. Dette i kombinasjon med at de gir "gratis" oppgradering til 6GB minne og 750GB lagring. Altså, de har satt ned den opprinnelige rabatten noe, slik at det blir dyrere uten kupongkode. Med koden blir likevel prisen så og si det samme, og du får de to nevnte konfigurasjonene ekstra. thumbup.gif

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...