Gå til innhold

Oppgraderer modell-nummeret


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke overrasket over at årets modeller ble ennå mer bloatware enn fjordårets. Hva i alle dager skal man med innebygget LCD-skjerm? Det er en skriver! Ikke en TV. Hva i alle dager skal man med scanner i samme produkt? Hvorfor ikke velge en separat i den klassen man trenger i stedet for å ta til takke med en som Canon mener man trenger fordi man kjøper den og den skriveren? Hva i alle dager skal man med innebygget minnekortleser? Det har man jo i PCen uansett.

 

Gi oss heller kompakte og diskrete modeller som bare gjør akkurat det de skal. Gjerne varianter som er hyllevennlige, kan stå på høykant ved siden av skrivebordet, henges bakpå en stasjonær PC-skjerm eller skrive ut 10x15 cm foto fra f.eks en 5,25" brønn i PCen, eller litt mindre foto fra en skrivermodul som kan erstatte CD-rom-enheten i bærbare PCer. DET ville vært innovativt og nyttig. Canon Shelby var genialt, men det stoppet liksom der. Gi oss skrivere med bedre varighet og mindre spekulasjon i salg av dyre patroner.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg er ikke overrasket over at årets modeller ble ennå mer bloatware enn fjordårets. Hva i alle dager skal man med innebygget LCD-skjerm? Det er en skriver! Ikke en TV. Hva i alle dager skal man med scanner i samme produkt? Hvorfor ikke velge en separat i den klassen man trenger i stedet for å ta til takke med en som Canon mener man trenger fordi man kjøper den og den skriveren? Hva i alle dager skal man med innebygget minnekortleser? Det har man jo i PCen uansett.

Jeg kjenner flere som har kjøpt multifunksjons-skrivere fordi de kan bruke de som kopimaskiner. Og da trenger man display og de mange knappene.

 

Vi på Akam har jo tendenser til å se på disse skriverene som fotoskrivere med masse fjas på. Men det er ikke det de er. De er hjemmekontormaskiner som også kan skrive ut meget gode bilder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kjenner flere som har kjøpt multifunksjons-skrivere fordi de kan bruke de som kopimaskiner. Og da trenger man display og de mange knappene.

 

Vi på Akam har jo tendenser til å se på disse skriverene som fotoskrivere med masse fjas på. Men det er ikke det de er. De er hjemmekontormaskiner som også kan skrive ut meget gode bilder.

Jeg kjøpte en HP multifunksjons-skriver fordi jeg ønsket en rimelig og grei sak til alt som har med papir og gjøre, og for å spare plass. Dessuten regnet jeg med at utskrift av foto kom til å bli bestilt på nett-tjenester.

 

Jeg kommer aldri til å kjøpe en HP printer igjen, og jeg er villig til å betale _mer_ for å slippe det latterlige lcd-displayet og kortleseren på fronten. For det første lasses jeg ned med 100MB driver/software som ikke gjør annet enn å fryse maskinen min i 10-talls sekunder hver gang printeren gjør noe, og ukentlige sikkerhetsoppdateringer. Rælet krever at jeg går ned på kne for å knote meg igjennom menyer på printeren når jeg har lite blekk igjen.

 

Jeg ønsker ikke å kjøre "apps" på printeren min, eller at den skal bli en sosial greie. Jeg ønsker å skrive ut bilder og tekst med bra kvalitet, hastighet og økonomi, og jeg ønsker å scanne inn dokumenter i ny og ne. Alt annet trekker ned opplevelsen for meg.

 

 

Jeg vurderer forøvrig en ren fotoprinter i A3 format fra Canon eller Epson.

 

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
Lenke til kommentar

@knutinh - det du sier, er vel mer et argument mot HP enn multifunksjons-skrivere. Jeg har installert to stk. MG 5150 nylig, og ingen av brukerne har hatt noen problemer. Kjenner også et par andre som har Canon mulitfunksjons-skrivere, og de er heller ikke plaget av problemer.

 

Men hvis du ikke trenger funksjonaltieten, så er det jo klart bortkasta penger.

 

Jeg selv har valgt meg en IX6550 da jeg har dedikert scanner og kun ønsker "fuss-free" utskrifter.

Lenke til kommentar

Jeg har en Canon pixma MP800, som begynner og bli noen år gammel, har aldri hatt problemer ei heller papirkrøll, tror jeg har matet den med ca 4500 papirark, den tygger i seg A4 i mange forskjellige kvaliteter uten problemer, samt kartong. Litt dyre fargepatroner men de varer forholdsvis lenge samt at Canon garanterer fargekvaliteten er vedvarende mot falming.

Programvaren som følger med fungerer meget bra, samt at man kan scanne film i den "baklys".

Lenke til kommentar

Jeg ønsker ikke å kjøre "apps" på printeren min, eller at den skal bli en sosial greie.

 

Bare vent, snart får du en i-knapp og en facebook-knapp på både printeren og i bilen - og på dassrullholderen ;)

 

Personlig synes jeg det er både tragisk og latterlig med dagens oversosialiseringshyper. Og når man hører om f.eks fjortiser som rømmer hjemmefra fordi mamma stengte deres nett-tilgang i et par timer som passe fjortisstraff - og dermed tilgangen til facebook, blir jeg skremt av den narkotiske effekten sosiale nettmedier har på unge mennesker.

 

Og at bedriftsnorge regner med milliardkostnader fordi ansatte sitter på facebook i x-antall timer i løpet av et år på jobben, sier og hvor sykt dette er blitt. Og hvor uansvarlige og avhengige mange er blitt. På skolene tapes mye undervisning fordi elevene heller sitter på facebook enn å følge med.

 

Før snakket man alltid om hvordan det ville gå med bedriftene dersom vi fikk en nettblackout i landet, nå er det snart mer om hvor mange mennesker som vil få angstanfall, nevroser, søvnproblemer og det som er verre hvis tilgangen til facebook ble kuttet.

 

Tor

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@knutinh - det du sier, er vel mer et argument mot HP enn multifunksjons-skrivere.

Kanskje det, jeg har ikke prøvd andre multifunksjons-skrivere. Men jeg er generelt skeptisk til å inkludere for mye "urelatert" funksjonalitet i ett produkt, det er veldig vanskelig å gjøre uten at det går ut over brukervennlighet, stabilitet, etc.

 

Men rådet mitt er i alle fall å ligge unna HP. Grunnen til at jeg kjøpte HP var at jeg fra før av hadde en eldgammel HP 600 som fungerte brillefint. Ingen snags. Men den hadde dessverre bare printer-port og ikke USB, og det ble etterhvert få hovedkort som støttet det...

 

-k

Lenke til kommentar

Jeg er ikke overrasket over at årets modeller ble ennå mer bloatware enn fjordårets. Hva i alle dager skal man med innebygget LCD-skjerm? Det er en skriver! Ikke en TV. Hva i alle dager skal man med scanner i samme produkt? Hvorfor ikke velge en separat i den klassen man trenger i stedet for å ta til takke med en som Canon mener man trenger fordi man kjøper den og den skriveren? Hva i alle dager skal man med innebygget minnekortleser? Det har man jo i PCen uansett.

 

Siden du spør regner jeg med at du faktisk lurer, så da kan jeg svare. Jeg kjøpte min MG8150 fordi jeg ønsket å få mer bruksplass på arbeidsbordet mitt, som var overfylt av en Epson scanner jeg måtte kjøre XP i en VM for å bruke, og en halvgammel canon printer. Siden den hadde wifi kunne jeg plassere den langt vekk fra bordet der den ikke sjenerer, samtidig som den har scanner og allikevel har minimalt større footprint enn min gamle IP5xxx (omtrent like stort når IP'en var i bruk pga uttrekkbar papirskuff etc).

 

Men når man har flyttet maskinen vekk fra PCen har det et par konsekvenser, for eksempel hvis du skal scanne en bok eller et blad som fordrer at du holder denne på plass over glasset, og gjerne legger litt press på. Da er det ikke bare å bruke scanningprogrammet for å sette igang scanningen på PCen. Men med software fra Canon kan du kontrollere scanningen fullstendig fra enheten der du er, i stedet for å sjonglere murstein oppå boka og løpe rundt. Og med litt hacking kan du tilogmed bruke lcd menyen til å endre en mengde innstillinger i din foretrukne applikasjon (som vuescan), uten å løpe bort til PCen. Genialt.

 

Kostet meg mindre enn min rene printer gjorde i sin tid, og både scan og print er bedre enn det jeg hadde. Ikke utrolig, men veldig bra.

 

Bare fordi *du* ikke trenger noe, gjør ikke at noe er ubrukelig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Har alltid foretrukket å kjøpe separate produkter, delvis for å få akkurat det jeg ønsker og hverken mer eller mindre utover det samtidig som jeg vet at hvis noe ryker så ryker kun det og ikke alt annet må byttes samtidig. Jeg har også syntes det har vært praktisk å ha alt på ett sted da kan man skanne og printe mens man sitter på pcen og slippe å løpe rundt i huset for å hente en utskrift. Etterhvert har man fått flere pcer i huset og man har andre behov. Nå skal flere pcer gjerne dele på samme printer, og folk vil ha kjappe utskrifter fra et minnekort uten å gå via pc. Såvidt jeg vet kan man bruke skjermen til å sette den opp trådløst, og skal man først ha skjerm så skal den være brukendes til noe fornuftig som å finne frem et bilde. canon har hatt grei software når man vet hva man trenger. Legger kun inn driver og mp navigator ex, begge lastet ned i siste versjon fra canon. Legegr man inn alt fjaset som følger med får man ekstra verktøylinjer i nettleseren og masse unødvendige programmer. Canon hadde en feil i nedlastingssiden sin som gjorde at man lastet ned photo print isteden for mp navigator. Håper det er fikset nå. Synes canon har flott utskriftskvalitet og er veldig rask. Har en ip5000 printer og en lide 700f skanner som begge har fungert problemfritt til nå. Om noe skal klages på så er det endel rare og middels gode løsninger på endel ekstrafunksjoner. Er litt for dårlig justering på arkmateren under, og glemmer alltid om de små fotoarkene skal ligge med glanssiden opp eller ned. Skanneren har en egen filmskannebox som man kan plugge til skanneren. Aldri vært brukt, men ser veldig plundrete ut. Canon sender også ut oppdateringer før de er tilgjengelige som nedlastinger. Liker å oppdatere manuelt. La inn siste skannerdriver, men plutselig dukket det opp en ny versjon. Umulig å velge installasjonssted selv og slikt så aner ikke om den ble lagt inn uten at den gamle ble fjernet. mp navigator ex ser litt halvferdig ut og noe knotete navigering. Har f.eks forsøkt å sette at alle skannede dokumenter skal inn i en selvvalgt mappe men hver gang så foreslår den å lage undermappe med dato. Den har også en slags kopier av det den skanner som må tømmes manuelt hvis man ikke vil ha dobbelt sett med skanninger. og bruken av en enkel skannemeny og en med flere valg er så som så og ikek minst spørsmålet om man vil skanne med driveren ser rart ut. Masse negativt men den fungerer veldig bra og når man blir vant med menyene så er det greit å bruke tross alt. Skal jeg velge så går jeg nok for mg6250 da den har høy skanneoppløsning uten å ha med filmadapteret jeg aldri bruker. bytter jeg så er det for å få den på nett og deles med andre pcer. Ser forresten at den støtter blutooth HVIS man kjøper en tilleggsmodul. Skuffende at det ikke er inkludert hvis man tross alt skal kunne sende utskrifter via blutooth, spesielt om man har en smarttelefon og har skrevet et dokument eller vil ha ut et bilde. Ser ikke at skriveren har egen epostadresse som hp sine toppmodeller har, men har egentlig ikke behovet for å sende utskrifter med epost. Skannere med pære har ødelagt glassplata (har blitt hvit) og en pære kan ryke etetrhvert. Foretrekker igrunn led skannere på grunn av dette, men fokuset har i omtalene vært at man får to cm mer plass under taket mellom multiskriver og tak. Sikkert viktig for noen.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...