Gå til innhold

WebOS-utviklere flokker til Windows Phone


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Acer? De joinet vel neppe for moo skyld, og har en pen liten mobilportefølje fra før. Nokia kommer med en modell i år, og har sagt at de ikke har tenkt å kutte det ut helt. (Men de er jo kjøpt&betalt og har i tillegg en trojan hest fra MS i ledelsen, så det er lov å være skeptisk..)

 

I tillegg kommer Intel til å lage ferdige referanseplattformer for både nettbret og mobiltelefoner, noe som vil si at det ikke kreves all verdens av jobb å pakke det inn i et ferdig produkt. Men det avhenger helt klart av hvor mye muskler Intel legger ned i å promotere roduktene sine ved hjelp av MeeGo. Det blir nok verre for MeeGo på telefoner enn nettbrett uansett, ettersom MeeGo virkelig fyller et reelt behov der. Mobil-OSene som er på nettbrett i dag er imidlertid stort sett mer enn nok for Ola Nordmann påtelefoner, så der kan det bli verre.

Lenke til kommentar

Acer? De joinet vel neppe for moo skyld, og har en pen liten mobilportefølje fra før. Nokia kommer med en modell i år, og har sagt at de ikke har tenkt å kutte det ut helt. (Men de er jo kjøpt&betalt og har i tillegg en trojan hest fra MS i ledelsen, så det er lov å være skeptisk..)

Acer har vel ikke noe særlig erfaring med mobiler, kanskje de prøver å lage en tablet.

 

Trojan hest fra MS i Nokia er vel å trekke det litt langt... :) De gjør nok hva de tror har mest potensialet for å øke verden til Nokia. Uansett så blir nok WP7 det som satses på, og MeGoo og Symbian blir nok dessverre ganske halvhjertet.

 

 

I tillegg kommer Intel til å lage ferdige referanseplattformer for både nettbret og mobiltelefoner, noe som vil si at det ikke kreves all verdens av jobb å pakke det inn i et ferdig produkt. Men det avhenger helt klart av hvor mye muskler Intel legger ned i å promotere roduktene sine ved hjelp av MeeGo.

For Intel sin del er MeeGo mer et forsøk på å prøve å komme inn i mobil/tablet markedet med x86. Dette er tross alt et marked som er dominert av ARM. Forhåpentligvis blir konklusjonen til de som lager tablets og mobiler at x86 ikke har noe i en mobiltelefon å gjøre.

Lenke til kommentar
Raptor' timestamp='1314125777' post='18211307']

Acer har vel ikke noe særlig erfaring med mobiler, kanskje de prøver å lage en tablet.

Acer har faktisk en egen mobilavdeling., inkludert et par med Android.

 

Raptor' timestamp='1314125777' post='18211307']Trojan hest fra MS i Nokia er vel å trekke det litt langt... :) De gjør nok hva de tror har mest potensialet for å øke verden til Nokia. Uansett så blir nok WP7 det som satses på, og MeGoo og Symbian blir nok dessverre ganske halvhjertet.
Nokia sliter fordi de ikke skiller seg ut og mangler en "thing". MeeGo kunne blitt det som skilte dem fra mengden. Med mindre de ved et mirakel blir markedslederen med WP7, tror jeg ikke valget kommer til å gjøre dem mye godt. Å droppe MeeGo kunnevært fornuftig, om de hadd valgt Android i stedet - men ikke WP7 på det tidspunktet de gikk for det. Ny sje som kommer fra MS->MS bestikker Nokia for å joine WP7-familien. Jeg tenker i hvert fall mine konspirasjonsteorier. :p

 

 

 

Raptor' timestamp='1314125777' post='18211307']

For Intel sin del er MeeGo mer et forsøk på å prøve å komme inn i mobil/tablet markedet med x86. Dette er tross alt et marked som er dominert av ARM. Forhåpentligvis blir konklusjonen til de som lager tablets og mobiler at x86 ikke har noe i en mobiltelefon å gjøre.

Nei, det kan vøre nok en ting som gjør det vanskeligere på mobiltelefoner, men ikke nødvendigvis på tablets. Men MeeGo støtter ARM og.

Når det gjelder tablets, er jeg uenig. Flere av plattformene Intel har vist frem er langt bedre i forhold til pris/ytelse/batterilevetid enn noen av de plattformene som brukes i dag. Nåhar jeg ikke jeg voldsom innsikt i hvilke arktitekturfordeler ARM evt. har over en modifisert x86-prosessor fra Intel, men jeg regner med mye kan gjøres i software.

 

I tillegg er MeeGo det eneste alternativet for all round produktivitet på en tablet samtidig som du har et brukervennlig og tiltalende tablet-UI. Jeg tipper Win8 kommer til åomme STORT på det siste punktet.

Lenke til kommentar

[. Å droppe MeeGo kunnevært fornuftig, om de hadd valgt Android i stedet - men ikke WP7 på det tidspunktet de gikk for det.

 

Skulle likt å høre hva du basserer denne konklusjonen på. Etter å ha brukt WP7 selv i et halvt år har jeg ingen betenkeligheter med å anbefale dette fremfor android og iPhone. Symbian er en vits i forhold.

 

MeeGo kan man mene hva man vill om, men skal man fram i markedet må man ha tyngde. Skal man satse på noe nytt som lettvekter, eller som en del av noe mye større? Det hjelper ikke å ha noen få som er superfornøyde med et OS om flertallet velger noe annet.

 

Forøvrig er utviklerverktøyene til WP utrolig gode, kraftige og tilgjengelige.

 

Og for å følge opp din personlige analyse, analyseselskapet Gartner ser ut til å mene at WP7 kommer til å bli større enn iPhone innen de nermeste årene, med android på topp.

Lenke til kommentar

Konklusjonen er basert nettopp på det du selv sier: "skal man fram i markedet må man ha tyngde." Da Nokia gikk for WP7 veide det inn på fjorten gram, mot iOS sie 47 kilo og Android sine 62.

 

Ikke minst var interessen fra andre mobilprodusenter på det tidspunktet mildt sagt laber. Joda, de hadde flere partnere med på laget, men ingen som hadde tenkt å satse noe voldsomt. De fleste av partnerne har vel fortsatt ikke tenkt å komme med mer enn en telefon i år.

 

Må likevel si jeg håper de har rett i at WP7 går forbi iOS, forbrukerne er ikke tjent med at et OS som kun selges på telefonen til én produsent får så mye oppmerksomhet, ofte på bekostning av andre plattformer.

 

Om Nokia hadde satset for fullt på MeeGo, tror jeg de hadde hatt alle muligheter til å konkurrere på like fot med WP7 blandt de "nye" mobil-OSene utover i 2012 - spesielt med tanke på at de hadde kapasitet til å gi ut ti ulike modeller, og dermed gjøre utvalget av MeeGo-telefoner like stort som utvalget av WP7 telefoner i startfasen. Nå derimot, uten den konkurransen, har det blitt mer sikkerhet rundt WO7, iom. at det synes klart at det blir det tredje store.

Lenke til kommentar

Nokia har vel sagt at de fortsatt vil lage Symbian-telefoner, men at high-end modellene vil kjøre hovedsaklig WP7. Får håpe de kommer med noen high endmodeller snart da, de pleier å være gode på kamera og skall, men for dårlige på skjerm, og for dårlige på CPU/GPU til å bli noen hit med WP7.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...