Gå til innhold

Test: Asus  M5A99X EVO


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skulle de hatt flere USB 3.0 porter måtte det bli i form av egen kontroller som selvsagt koster penger og tar plass på hovedkortet. I tillegg må man regne med at tilleggsportene enten ikke vil klare full båndbredde eller må bruke mange PCI express-lanes som man helst vil ha til andre ting som intern SSD, skjermkort osv.

 

Jeg kan jo også spørre om dere tror dere faktisk får bruk for flere USB 3.0 porter innen dere vil kjøpe hovedkort neste gang? Hvis svaret er ja, så vil jeg spørre videre om hva dere tror dere får bruk for flere porter til?

Lenke til kommentar

Det er lit rare meninger dere har her i disse diskusjonene

en gammel ps/2 kontakt må man ha fordi noen få gamene skal trykk 10-15 taster samtid på tastaturet , men å ha fler usb3 porter blir problematisk fordi kontrolleren krever så mye resurser , virker lit rart.

 

usb3 skader ikke usb2 utstyr , samtidig så drøyer man oppgraderingen med det

Nå har det også begynt å komme en del utstyr som nettopp bruker USB 3. Da vil vel man ikke være begrenset av USB 2 systemet på pcen ?

 

 

Det er neppe så mange år før man begynner å få bruk for minst 4 USB3 tilkoblinger

(å bruke hub her vil mest sannsynlig sinke ytelsen )

Lenke til kommentar

Om jeg skal investere i et nytt hovedkort så anser jeg hovedkortet til å være fremtidsrettet, dvs at hovedkortet gjerne skal vare noen år fremover og som alle mine andre gamle pc'er så ender de opp som en serverstasjon eller som en pikk pakk pc stuet bort, og da ser jeg gjerne til at hovedkortet har usb 3.

 

Vil vel anta at det ikke er lenge til at alle eksterne harddisker og diverse usb brukende snikk snakk bruker usb 3 og da er det greit at hovedkortet er utstyrt med mer enn 2 usb 3 porter. Vet ikke nøyaktig kostnaden for usb 3 vs usb 2 men jeg personlig er villig til å drøye ut en 300-400 kr ekstra for samme hovedkortet bare det er rikelig utstyrt med usb 3.

Endret av Ironmann
Lenke til kommentar
Det er neppe så mange år før man begynner å få bruk for minst 4 USB3 tilkoblinger

(å bruke hub her vil mest sannsynlig sinke ytelsen )

Du må gjerne fortelle hvilke realistiske scenario du tror du får bruk for mer enn 2 USB 3.0 porter med full båndbredde innen la oss si 3 år.

Lenke til kommentar
Det er neppe så mange år før man begynner å få bruk for minst 4 USB3 tilkoblinger

(å bruke hub her vil mest sannsynlig sinke ytelsen )

Du må gjerne fortelle hvilke realistiske scenario du tror du får bruk for mer enn 2 USB 3.0 porter med full båndbredde innen la oss si 3 år.

 

jeg tenker at det tar lit mere en 3 år . det er ikke alle som bytter hovedkort etter 3 år

- La oss begynne med ekstern harddisk.

 

- Så har man video kamerat ( man vil jo hest at filene skal overføres fort ) .

kanskje lit i grenseland

 

- det er jo snakk om at skjermene skal bruke USB

 

- uSB høyttalere ( der også lit i grenseland).Det vil sikker være diskusjoner om man trenger USB3 til det

 

- Så er det sikkert noen spillere som finner ut det kan fungere med USB tastatur hvis datastrømmen er hurtig nok.

Litt i grense land det og

 

- til slut nye dingser

Lenke til kommentar

Ekstern harddisk: ok (krever om 3 år ca 4 ganger USB 2.0)

 

Videokamera: ok (krever om 3 år ca 1-2 ganger USB 2.0)

Men denne kombinasjonen er bare viktig når man skal legge over filer rett fra videokamera til ekstern harddisk. Normalt har man primærlager internt og backup eksternt. Da overfører man til internt i PC-en først og deretter fra internt til ekstern harddisk. Så med gode rutiner så trenger man bare 1 port med USB 3.0 av gangen i dette scenariet. De fleste vil nok velge minnekort i videokameraet som er godt nok til opptak i full HD med høyeste kvalitet og da snakker vi om langt under USB 2.0 båndbredde. Så lenge minnekortet klarer slike opptak så er det vel få som gidder å betale mye ekstra for noe særlig raskere minnekort for å få overført til PCen raskere. Det sier jeg av erfaring fra kamerabruk og minnekort.

 

USB 3.0 skjermer: Nope, det vil alltid være et nisjeprodukt i likhet med dagens USB 2.0 skjermer. Det er DP som vil gjelde for skjerm fremover også.

 

USB 3.0 høyttalere: Nope, de trenger ikke 1% av USB 3.0 sin båndbredde en gang. USB 2.0 holder i lange baner til den type bruk både nå og i framtida. Det er ikke i grenseland for at USB 3.0 kan være nyttig.

 

Tastatur og mus trenger ikke i nærheten av 1% av båndbredden til USB 2.0 en gang. Det er heller ikke i grenseland.

 

Nye dingser: Ja muligens, men jeg ser ikke helt for meg hva det skulle være.

 

Så du har et lite poeng når det kommer til folk med videokamera, manglende backup-rutiner og full intern harddisk.

Lenke til kommentar

Ekstern harddisk: ok (krever om 3 år ca 4 ganger USB 2.0)

 

Videokamera: ok (krever om 3 år ca 1-2 ganger USB 2.0)

Men denne kombinasjonen er bare viktig når man skal legge over filer rett fra videokamera til ekstern harddisk. Normalt har man primærlager internt og backup eksternt. Da overfører man til internt i PC-en først og deretter fra internt til ekstern harddisk. Så med gode rutiner så trenger man bare 1 port med USB 3.0 av gangen i dette scenariet. De fleste vil nok velge minnekort i videokameraet som er godt nok til opptak i full HD med høyeste kvalitet og da snakker vi om langt under USB 2.0 båndbredde. Så lenge minnekortet klarer slike opptak så er det vel få som gidder å betale mye ekstra for noe særlig raskere minnekort for å få overført til PCen raskere. Det sier jeg av erfaring fra kamerabruk og minnekort.

 

USB 3.0 skjermer: Nope, det vil alltid være et nisjeprodukt i likhet med dagens USB 2.0 skjermer. Det er DP som vil gjelde for skjerm fremover også.

 

USB 3.0 høyttalere: Nope, de trenger ikke 1% av USB 3.0 sin båndbredde en gang. USB 2.0 holder i lange baner til den type bruk både nå og i framtida. Det er ikke i grenseland for at USB 3.0 kan være nyttig.

 

Tastatur og mus trenger ikke i nærheten av 1% av båndbredden til USB 2.0 en gang. Det er heller ikke i grenseland.

 

Nye dingser: Ja muligens, men jeg ser ikke helt for meg hva det skulle være.

 

Så du har et lite poeng når det kommer til folk med videokamera, manglende backup-rutiner og full intern harddisk.

 

grunnen til at jeg tok med usb tastatur er noe enkelte ( kanskje lit flere en jeg tror ) spillere avskyr fordi det ikke funger å tykke på 15-20 taster samtidig .

Jeg har en følelse på at det vil fungere bedre med et USB 3 tastatur ( et fremtidig produkt )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...