Gå til innhold

Klestrøbbel i Eve Online (Mac, PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv om jeg tviler på at det er mange store selskaper som har noe annet enn det å tjene penger som hovedmål, er jeg overbevist om at det finnes både enkeltmennesker og små indiestudioer som ønsker å lage noe bra for stolthetens skyld, og ikke bare pengene. Spesielt disse indiefolkene må gjerne jobbe knallhardt i flere år for å lansere et spill de kanskje ikke tjener noe penger på, og da er det klart at de gjør det av en lidenskap for dataspill; det er tross alt langt enklere måter å tjene penger på.

 

Det er forøvrig større selskaper som tilsynelatende har lignende intensjoner. Både Valve og Blizzard gir for eksempel ut svære oppdateringer kostnadsfritt, og sistnevnte kunne tjente langt mer penger ved å halvere tiden det går mellom hver utvidelsespakke til WoW eller la være å polere så mye på SC2 og Diablo. Begge disse selskapene har riktignok mikrotransaksjoner, men der er ikke tvil om at begge kunne tjent mye mer om de var litt mer kyniske.

Endret av ShampooMacTavish
Lenke til kommentar

Det er en forskjell på "hvordan kan vi tyne mest mulig penger" og "hvordan kan vi ønske spillerne å støtte oss?". Valve (før Mann. co) tjente godt på å ha et godt rykte, de kunne spydd ut en ny half-life episode hvert år og folk ville nok kjøpt det, men pga lav kvalitet ville ryktet og kundebasen gått ned.

Det er heller ikke vår jobb som spillere å holde disse selskapene i live, som betalende kunde kan en ha prinsipper og slutte å støtte utviklerne når det måtte passe.

 

Jeg trodde helelr ikke CCP var i så stor nød når det gjaldt penger, men de holde r vel på å utvikle et PS3 spill eller noe og skjønner at de trengerpenger for det, men dette var en dum måte å gjøre det på.

 

Er en grunn til at Activision og EA mottar relativt mye pes.

Endret av chokke
Lenke til kommentar

Selv om jeg tviler på at det er mange store selskaper som har noe annet enn det å tjene penger som hovedmål, er jeg overbevist om at det finnes både enkeltmennesker og små indiestudioer som ønsker å lage noe bra for stolthetens skyld, og ikke bare pengene. Spesielt disse indiefolkene må gjerne jobbe knallhardt i flere år for å lansere et spill de kanskje ikke tjener noe penger på, og da er det klart at de gjør det av en lidenskap for dataspill; det er tross alt langt enklere måter å tjene penger på.

 

Det er forøvrig større selskaper som tilsynelatende har lignende intensjoner. Både Valve og Blizzard gir for eksempel ut svære oppdateringer kostnadsfritt, og sistnevnte kunne tjente langt mer penger ved å halvere tiden det går mellom hver utvidelsespakke til WoW eller la være å polere så mye på SC2 og Diablo. Begge disse selskapene har riktignok mikrotransaksjoner, men der er ikke tvil om at begge kunne tjent mye mer om de var litt mer kyniske.

Blizzard gir ut store oppdateringer kostnadsfritt? Så de rundt 100 kronene alle betaler i måneden går til hva nøyaktig om ikke patcher? Blizzard er jo allerede i den posisjonen at folk er vant med fra tidligere (90 og tidlig tusentallet) at de jobbet som bare det med at spillene skulle være så polerte som overhodet mulig før de ga dem ut men nå kommer det premium accounts (har ikke veldig mye å si per dags dato) og de selger mounts i nettbutikk, Blizzard begynner rett og slett å få fansen mot seg sakte men sikkert. De tjener ikke så mye penger på å selge en ny expansion da det er månedsprisen som er det de tjener penger på. Poleringen på SCII er også noe de -må- gjøre for å opprettholde det som det mest populære E-sports spillet, hvis de slutter å jobbe på det kommer til å miste millioner/milliarder i gratis PR. Folk må slutte å se på Blizzard som helgner, alt de gjør gjør de for å tjene penger. Og WoW patches kommer faen ikke så ofte at det gjør noe. Vi snakker tross alt om over 1 milliard i rene inntekter hver eneste månede hvis 10.000.000 betaler 100kr, og i realiteten er det mer enn 10.000.000 og mer enn 100kr.

 

Valve på sin side selger klær for TF2 og drøyer Half Life episode 3 vel lenge. Greit nok de er ikke verstemann i klassen, men de er langt i fra best heller.

Lenke til kommentar

Ett lite fåtall av EvE spillerene bryr seg om kostnaden på klærne! Like stor skivebom som de fleste dev. blog svarene fra CCP til nå!

Prisen på vanity items vil uansett justere seg selv etterhvert som CCP innser at bare ytterst få er villige til å betale fantasisummene de krever.

 

 

Det de er sinte på er muligheten for at de introduserer items for MT som påvirker gameplay. Og ingen av svarene CCP har gitt til nå har vært overbevisende nok til å berolige folk.

 

Faktum er at EVE's ingame økonomi ikke er som i de fleste MMOer, så er det klinkende klart at "pay 2 win", om det kommer, vil drepe EVE. Om det plutselig oppstår en itemstore der items blir laget ut av intet bypasser det hele den spillerbaserte økonomien som er litt av det som gjør EVE stort!

 

Legg på at incarna captain's quarters viste seg å ikke være så frivillig som tidligere lovet e.t.c., ja så har du sjau.

 

 

 

Eve online spillerene betaler allerede for seg, ved å betale subscription. Dette er ikke ett Free2play game der micro transactions hadde vært normalt!

 

 

Lightningwolf: rene inntekter? ja, for ansatte, serverparker o.l. er gratis?

Endret av MrLee
Lenke til kommentar

 

Selv om jeg tviler på at det er mange store selskaper som har noe annet enn det å tjene penger som hovedmål, er jeg overbevist om at det finnes både enkeltmennesker og små indiestudioer som ønsker å lage noe bra for stolthetens skyld, og ikke bare pengene. Spesielt disse indiefolkene må gjerne jobbe knallhardt i flere år for å lansere et spill de kanskje ikke tjener noe penger på, og da er det klart at de gjør det av en lidenskap for dataspill; det er tross alt langt enklere måter å tjene penger på.

 

Det er forøvrig større selskaper som tilsynelatende har lignende intensjoner. Både Valve og Blizzard gir for eksempel ut svære oppdateringer kostnadsfritt, og sistnevnte kunne tjente langt mer penger ved å halvere tiden det går mellom hver utvidelsespakke til WoW eller la være å polere så mye på SC2 og Diablo. Begge disse selskapene har riktignok mikrotransaksjoner, men der er ikke tvil om at begge kunne tjent mye mer om de var litt mer kyniske.

Blizzard gir ut store oppdateringer kostnadsfritt? Så de rundt 100 kronene alle betaler i måneden går til hva nøyaktig om ikke patcher? Blizzard er jo allerede i den posisjonen at folk er vant med fra tidligere (90 og tidlig tusentallet) at de jobbet som bare det med at spillene skulle være så polerte som overhodet mulig før de ga dem ut men nå kommer det premium accounts (har ikke veldig mye å si per dags dato) og de selger mounts i nettbutikk, Blizzard begynner rett og slett å få fansen mot seg sakte men sikkert. De tjener ikke så mye penger på å selge en ny expansion da det er månedsprisen som er det de tjener penger på. Poleringen på SCII er også noe de -må- gjøre for å opprettholde det som det mest populære E-sports spillet, hvis de slutter å jobbe på det kommer til å miste millioner/milliarder i gratis PR. Folk må slutte å se på Blizzard som helgner, alt de gjør gjør de for å tjene penger. Og WoW patches kommer faen ikke så ofte at det gjør noe. Vi snakker tross alt om over 1 milliard i rene inntekter hver eneste månede hvis 10.000.000 betaler 100kr, og i realiteten er det mer enn 10.000.000 og mer enn 100kr.

 

Valve på sin side selger klær for TF2 og drøyer Half Life episode 3 vel lenge. Greit nok de er ikke verstemann i klassen, men de er langt i fra best heller.

 

 

Tenkte mest Valve før de begynte med mikrotransaksjonene til TF2, egentlig. Men bortsett fra det har de gitt ut store oppdateringer til L4D2 kostnadsfritt.

 

Og du svarte meg ikke på min påstand om at indiestudioer gjør hva de gjør av lidenskap til dataspill.

Lenke til kommentar

Lightningwolf: rene inntekter? ja, for ansatte, serverparker o.l. er gratis?

Absolutt ikke, men det kalles utgifter, inntekter er inntekter selv om det går ut igjen i kostnader.

 

Sier heller ikke at Blizzard kan bruke alt på content for spillene sine, men selv om jeg ikke kan være sikker har jeg mine tvil om at serverparken og ansatte tilsammen koster mer enn 500 mill i måneden.

 

ShampooMacTavish: Selvfølgelig finnes det indieselskaper som gjør det de gjør kun fordi de liker det og vil gi spillere en opplevelse der penger kommer i andre rekke. Jeg snakket mest om de store selskapene. Man kan jo se på skaperen av minecraft, der man i utgangspunktet ville lage et bra spill og lykkes med det i meget stor grad så kom egentlig pengene av seg selv. Sier ikke at absolutt alle i bransjen er pengeopphengte rasshøl, men selskaper som Blizzard, Activision, Valve osv er i stor grad styrt av aksjonærene sine, og i motsettning til de som faktisk lager spillene er det nok mange av aksjonærene som heller vil ha høyest mulig avkastning fremfor at spillene skal være perfekte. (selv om de 2 faktorene kan gå hånd i hånd).

Endret av Lightningwolf
Lenke til kommentar

Leste en sak på en eller annen amerikansk spillside om at WoW har helt sinnssyke utgifter når det kommer til servere. Finner ikke kilden nå, men det var temmelig store tall (selv om det selvsagt ikke utgjør halvparten av inntektene). Dessuten må du tenke på dette. Kineserne, som utgjør rundt halvparten av WoW's brukerbase betaler faktisk rundt 30 øre timen for å spille WoW.

 

Men selv om jeg selvsagt vet at større selskaper ønsker å tjene så mye som mulig, tror jeg fremdeles av kjernen i selskapene, nemlig arbeiderne, i stor grad ønsker å gi spillerne en god opplevelse; de fleste mennesker finner glede i å skape noe som andre setter pris på, og det er tross alt en grunn til at de valgte den karriereveien. Allikevel blir man selvsagt begrenset når utålmodige investorer vil ha valuta for pengene sine så fort som mulig.

 

Jeg føler det er blitt populært å dømme alle spillselskaper og gjerne hele menneskeheten som en grådig gjeng som til enhver tid tørster etter mer penger. Men jeg tror skaperglede er et like elementært aspekt ved mennesket som det grådighet er.

Endret av ShampooMacTavish
Lenke til kommentar

@Lightningwolf

 

Du er klar over at serverene koster vanvittig mye å holde oppe for Blizzard? Når jeg viser denne fact'en her så kommer du neppe til å syns at 100 kr i måneden er mye.

 

"The server upkeep costs $136,986 per day, the same as purchasing a sparkling new AUDI R8 every single day."

Endret av bekimc
Lenke til kommentar

@Lightningwolf

 

Du er klar over at serverene koster vanvittig mye å holde oppe for Blizzard? Når jeg viser denne fact'en her så kommer du neppe til å syns at 100 kr i måneden er mye.

 

"The server upkeep costs $136,986 per day, the same as purchasing a sparkling new AUDI R8 every single day."

Hvis vi skal gå etter fakta fra den siden der så koster da serverparken rundt $50.000.000 i året. (136.986*365) og samme side sier at subscriptions gir $800.000.000 i året bare fra Europa og Nord-Amerika. Da har Blizzard forsatt 750.000.000 igjen av de pengene ETTER at serverparken er betalt. (800.000.000-50.000.000)

 

Setter et lite forbehold om at matte er noe jeg ikke har hatt på over et år og at jeg alltid har vært forferdelig dårlig i det så det kan være jeg har gjort en åpenbar tabbe her.

Endret av Lightningwolf
Lenke til kommentar

Lightningwolf, du glemmer fort hvor mye annet som også blir betalt i månedsavgiften (VAT og skatt f.eks). Brukere skal også ha support. Du snakker om utgiftene som serverparkene koster, men tar du da i beregning at de faktisk må bytte ut en del defekte komponenter? Jeg vet ikke hvor mange pcer blizzard har for å drive serverene til WoW, men jeg tipper det er flere titusen, tipper også hardware må byttes daglig. Det er ingen tvil om at Blizzard tjener gode penger, men klarer du bare å se i overflaten så tjener nok alle selskap (I følge de som bare ser overflaten) så sykt mye penger at det skulle ikke være lov, det blir som å si at alle butikker går så det suser fordi maten er dyr.

 

Sånn som jeg forstå det har disse klærne påvirket spillets økonomi, med at noen kan kjøpe seg varer og selge det til andre (Mulig jeg forstå feil), også bli sterkere økonomisk på den måten. Dette er noe F2P spiller er veldig kjent for.

Endret av Neppe
Lenke til kommentar

Tror jeg blir misforstått her. Var aldri meningen å si at Blizzard tjener pervest mye penger og at jeg hater de som tjener penger. Poenget mitt var helt enkelt at profitt er grunnen til at de gjør som de gjør. Er egentlig meg knekkende likegyldig hvor mye de bruker per dag på serverne, support osv. De kan tjene 1kr eller 100.000.000kr per dag uten at det gjør noen forskjell på poenget jeg prøvde å få gjennom som er at profitt er det som står øverst.

Lenke til kommentar

savner jeg allerede.

Captains Quarters er bare noe tull for min del og burde strengt tatt vært valgfritt å gå inn i når man har docket skipet i en stasjon. 90% av tiden jeg er pålogget så er jeg docket i en stasjon for å gjøre mine gjøremål. Når man skrur av Captains Quarters i menyen så ser man bare en eller annen kjedelig bakgrunn, som om ikke det var kjedelig nok i stasjonene fra før.

 

Nå har ikke jeg tenkt å bruke penger på monokkelen til 400 kroner, men slik jeg har forstått det så mister man vel monokkelen om klonen dør.

Endret av Batanen
Lenke til kommentar

klærne (vanity items) påvirker økonomien i spillet litt fordi man bruker såkalte PLEX'er ingame til å få currency til Micro transaction store. PLEX er 30 dagers gamecards som noen har kjøpt for RL cash, og så valgt å selge ingame. Så ja, tilgjengeligheten på PLEX har nok gått litt ned. Men det er heller ikke dette folk klager på.

 

Vanity items er det første lille steget. det spillerene forutser er at de skal begynne å selge skip, moduler, ammo, skillpoints, faction standing (aka. rep for dem som spiller WoW) o.s.v. i Microtransactions.

 

Da begynner du plutselig å påvirke økonomien på en helt annen måte.

 

MTGraph01.jpg

Lenke til kommentar

Nei jeg tror ikke blizzard kunne melket spillene sine så mye mer enn de nå gjør. Vi har vel aldri fått mindre for det vi faktisk betaler. Med latterlige priser på pets,\mounts,transfer osv. Skive bom ShampooMacTavish når det gjelder blizzard i allefall. Snittet på content patcher de siste årene har viss noe, bare blitt verre, og mindre. Heldigvis ser det ut som at noen endelig får øynenen opp for blizzard og deres "nye" og jævligere veier.

Lenke til kommentar

Tja, for det første sier du "spillene sine", men nevner kun WoW. Jeg er iallefall svært fornøyd med StarCraft II, som jeg følger mest med på om dagen; Blizzard gjør nemlig en mye bedre jobb i å oppdatere det enn de noensinne har gjort med et RTS tidligere.

 

Når det kommer til WoW ville jeg foretrukket om du kom med noe statistikk før jeg eventuelt begynner å tro på deg når du sier at det er blitt mindre patcher (slik statistikk vil forøvrig kreve å ha med innholdet i de enkelte patchene også). Det du sier om pets/mounts osv. er jeg helt enig i, og virker som en kynisk måte å tjene penger på (dog liker jeg å tro at det er Activision som får utviklerne sine til å gjøre slikt, men de er jo uskyldige til det motsatte er bevist). Allikevel er dette bare kosmetikk, og ikke noe man trenger å kjøpe for å bli noe bedre i spillet. Transfers, navnebytte og lignende synes jeg har en grei pris, siden det er å foretrekke at ikke halvparten av spillerne bytter navn/server månedlig.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hva som er verst, at man har tilgang til en monokkel som ikke gjør en dritt i et spill til den nette sum av 400 spenn, eller at utviklerene faktisk mente det var en god ide å komme med slike tilbud.

 

Før noen EVE tilhengere argumenterer med glitter-hesten man kan kjøpe på WoW, så er syns jeg den er like idiotisk som dette.

 

Men det er en ting jeg overhodet ikke skjønner. Jeg har sett enkelte kommentere mot "pay to win" som virker som de er EVE spillere. Hva mener dere egentlig handel av ingame valuta mot RL cash er, da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...